• anonym05swe

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Hej, jag är 18 år och bor i en mellanstor stad i Sverige. Jag är aktiv i en  organisation där jag träffat en person som jag redan känner att jag vill träffa mer. Har tänkt på henne mycket sedan vi inte träffats något mer men jag har inte vågat bjuda ut henne på en dejt eller dylikt. Vi bor dessutom timmar iväg från varandra vilket gör det jobbigt. Jag är dessutom enbart ute efter långsiktiga förhållanden vid dejt.

Vi är lika gamla men hon har ingen aning om det. Jag vet redan nu att jag är redo att offra en del saker för att bli med henne (ex fritid för att spendera den med henne om vi blir ett par). Borde jag berätta för henne? Är jag för feg? Borde jag först bjuda in henne till något innan jag gör något?

Vad bör jag göra?

• Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?
  • anonym05swe
    Anonym (Inget på spel....) skrev 2024-12-14 17:40:43 följande:
    Vet du vad man gör om man blir ihop med fel person? Då gör man slut och lämnar relationen. Det är liksom så det fungerar. 

Jo, du har flertalet gånger sagt att alla andra söker kortsiktigt. Att du har det såååå svårt eftersom du söker långsiktigt. Du har även varit inne flertalet gånger på att andra är ytliga i sina relationer, att de är med någon bara av ytliga skäl. Det är ju därför du är så rädd att hon ska tro att du bara vill vara med henne för att hon är snygg. 

Ja såklart, blir dock helst ihop med rätt person från början. 

Ja, samtidigt har jag sagt att det fortfarande vissa personer som söker långsiktigt osv.

• Anonym (Lugn)

Släpp det där. De allra flesta vill hitta rätt direkt, men så funkar det inte. Man måste våga lära känna personer och se hur man funkar tillsammans. Mycket bättre att våga prova än att göra som du gör.

• Anonym (Inget på spel....)
    anonym05swe skrev 2024-12-14 18:00:04 följande:

Ja såklart, blir dock helst ihop med rätt person från början. 

Ja, samtidigt har jag sagt att det fortfarande vissa personer som söker långsiktigt osv.

Men det som känns rätt idag kan kännas fel om 1, 5 eller 20 år. Det vet man aldrig i förväg. 

Så att säga att "andra söker kortsiktigt" bara för att deras relationer inte hållit speciellt länge är fördomsfullt. Du har ingen aning om hur deras relationer har fungerat.

Oavsett vilket så är de bättre rustade för att veta vad som är rätt när det väl gäller eftersom de faktiskt haft relationer och vet hur de funkar. 
  • anonym05swe
    Anonym (Inget på spel....) skrev 2024-12-14 20:52:04 följande:
    Men det som känns rätt idag kan kännas fel om 1, 5 eller 20 år. Det vet man aldrig i förväg. 

Så att säga att "andra söker kortsiktigt" bara för att deras relationer inte hållit speciellt länge är fördomsfullt. Du har ingen aning om hur deras relationer har fungerat.

Oavsett vilket så är de bättre rustade för att veta vad som är rätt när det väl gäller eftersom de faktiskt haft relationer och vet hur de funkar. 

Nej men vill inte gå in i en relation med en tjej jag inte har starka känslor för som är äkta och som inte bara är kortsiktiga. 

Så du dömer mig för jag inte haft relationer? 

• Anonym (Hej)
    anonym05swe skrev 2024-12-14 22:56:13 följande:

Nej men vill inte gå in i en relation med en tjej jag inte har starka känslor för som är äkta och som inte bara är kortsiktiga. 

Jag dömer dig för att du sitter på dina höga hästar och dömer andra samtidigt som du är så livrädd för att kunna göra bort dig att du inte gör något alls.
  • Anonym (Inget på spel....)
    anonym05swe skrev 2024-12-14 22:56:13 följande:

Nej, inte för att du inte haft relationer utan för att du dömer ut de som har haft (korta) relationer.

Vad i helvete är det som säger att de omkring dig inte har starka känslor för den de går in i en relation med, bara för att den tar slut några månader eller något år senare? Nu är du fördomsfull åter igen med ditt "jag vill inte gå in i en relation utan starka känslor som inte är kortsiktiga", underförstått "de som har kortare relationer har minsann inte lika starka och ädla känslor som jag har".

De har också starka känslor, dom de AGERAR på! Och när det känns fel då gör de slut! Men de VÅGAR iaf göra något, även om det riskerar att bli kortvarigt!

Jag dömer inte dig för att du inte haft en relation. Jag dömer dig för att du i ETT ÅRS TID har kommit med 1000 "förklaringar" till varför du inte kunnat fråga ut henne. Helt irrelevanta anledningar också. 
  • anonym05swe
    Anonym (Hej) skrev 2024-12-14 23:05:37 följande:
    Jag dömer dig för att du sitter på dina höga hästar och dömer andra samtidigt som du är så livrädd för att kunna göra bort dig att du inte gör något alls.
    Nej jag dömer inte för jag påpekar fakta att många söker kortsiktigt. Inte gjort något? Har som sagt skrivit med henne ett tag och kommer bjuda ut henne.
  • Anonym (X)
    anonym05swe skrev 2024-12-15 18:44:20 följande:
    Nej jag dömer inte för jag påpekar fakta att många söker kortsiktigt. Inte gjort något? Har som sagt skrivit med henne ett tag och kommer bjuda ut henne.
    Igen: vad ska till för att du faktiskt ska bjuda ut henne? Vad är det väntar på ska klicka?
  • Anonym (K)
    Det är inte fakta att många söker kortsiktigt. 
    Vissa vill inte ha förhållande och söker bara sex
    De som söker förhållande letar allihop efter något som kan bli bra på lång sikt.
    Varför skulle någon vilja ha ett förhållande där man på förhand bestämt att det inte skall hålla?
  • Anonym (Jonna)
    Men nu måste du ju skoja? "Kommer bjuda ut henne" är ju inget du har gjort. Alltså är det inte ett bevis på något du har gjort. Det du HAR gjort är att skriva med henne, ytliga meddelanden lite då och då. Det du INTE har gjort är att bjuda ut henne. Jag skulle som sagt uppmana dig att sluta skriva att du "ska bjuda ut henne" så länge du inte har en tydlig plan för när det ska gå till.
Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?