• anonym05swe

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Hej, jag är 18 år och bor i en mellanstor stad i Sverige. Jag är aktiv i en  organisation där jag träffat en person som jag redan känner att jag vill träffa mer. Har tänkt på henne mycket sedan vi inte träffats något mer men jag har inte vågat bjuda ut henne på en dejt eller dylikt. Vi bor dessutom timmar iväg från varandra vilket gör det jobbigt. Jag är dessutom enbart ute efter långsiktiga förhållanden vid dejt.

Vi är lika gamla men hon har ingen aning om det. Jag vet redan nu att jag är redo att offra en del saker för att bli med henne (ex fritid för att spendera den med henne om vi blir ett par). Borde jag berätta för henne? Är jag för feg? Borde jag först bjuda in henne till något innan jag gör något?

Vad bör jag göra?

• Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?
  • anonym05swe
    Anonym (Inget på spel....) skrev 2024-12-17 10:49:19 följande:
    Du skriver mest ytligheter. Hur ofta skriver hon om inte du skrivit först?

Nej, det gör det inte. Saker man kan skriva för att fråga ut någon som inte kan misstolkas:
    "Vill du ta en fika med mig nästa gång du har permission?"
    "Jag tänkte besöka plats X, vill du följa med nästa gång du är ledig?"
    "Vad sägs om att ses nästa gång du är ledig och hitta på något?"

Vad exakt är det du är orolig för ska missuppfattas eller feltolkas? Att du är intresserad av henne? Det påstår du ju att är så vad är problemet med om hon förstår det? 

Så skulle inte jag säga, har faktiskt ställt en del frågor till henne ex men ja, jag bör försöka skriva mer djupt med henne. 

Ja, vill fråga något sånt ex. 

Nej, men vill berätta själv för henne efter att ha setts flera gånger att jag är intresserad. Tyvärr är normerna idag att man typ ska stressa in i relationer efter enbart ett fåtal träffar typ 2-3 dejter ska man vara redo för att gå in i en med den personen även om man bara träffats och skrivit i ex 2-3 veckor. 

• anonym05swe
    Anonym (Jonna) skrev 2024-12-17 12:27:50 följande:
    1) Ja? Vad har det att göra med det jag skrev? Det jag skrev handlade ju om att bjuda ut henne, vilket du inte har gjort. Och nej, det kommer inte att kännas rätt eftersom det är något som du är rädd för. Det viktiga är att man gör det TROTS att man är rädd.
    2) En som inte GÅR att feltolka, är vag och samtidigt tydlig? Kan du ge exempel? Behöver inte handla om att bjuda ut någon utan om något helt annat.
    3) Nej, det är inte konstigt att inte vilja bli feltolkad. Kommunikation kan ALLTID feltolkas. Men det jag skrev var att din rädsla för det är överdriven och ogrundad. De allra flesta människor resonerar inte som du.

Nej att bjuda ut i sig är jag inte rädd för nej. 

2. Finns mkt som kan vara exempel där. 

3. Tror du missuppfattar min poäng.

• Anonym (Varför ens försöka...)
    anonym05swe skrev 2024-12-18 00:00:19 följande:

Nej, men vill berätta själv för henne efter att ha setts flera gånger att jag är intresserad. Tyvärr är normerna idag att man typ ska stressa in i relationer efter enbart ett fåtal träffar typ 2-3 dejter ska man vara redo för att gå in i en med den personen även om man bara träffats och skrivit i ex 2-3 veckor. 

Så genom att inte fråga henne om en dejt eller förklara i klartext att du är intresserad av henne på drygt ett år gör du alltså vilt uppror mot normen, att man ska stressa in i relationer. F*ck the norm!!
    Men...tycker du att ditt sätt fungerar? ....
    Nej, inte så bra, va?

Jag vet inte vad du pluggar för något, och om du känner till begreppet dikotomi, motsatspar. Du tänker väldigt dikotomt, nämligen. Det finns två sätt att träffa en partner, modern dejting, och så ditt eget sätt, omodern dejting. Men i själva verket, utanför din egenkonstruerade dikotomi, finns tusen och en sätt att hitta kärleken. Vad som fungerar vet ingen i förväg, eftersom det beror på de inblandade och situationen. <---Vilket jag tror är en tanke du inte gillar, du vill gärna kunna planera i förväg och veta att du lyckas innan du gör något.

Jag vet heller inte om du läser böcker utanför din kurslitteratur, men jag har iallafall ett lästips till jul: Projekt Rosie av Graeme Simsion. Det handlar om en man i din situation, fast lite äldre. 
  • Anonym (...)
    anonym05swe skrev 2024-12-18 00:00:19 följande:

Så skulle inte jag säga, har faktiskt ställt en del frågor till henne ex men ja, jag bör försöka skriva mer djupt med henne. 

Ja, vill fråga något sånt ex. 

Varför kommenterar du återkommande hur normer idag är och hur andra gör? Det är inte relevant för dig eller hjälper dig vidare i det här att fortsätta haka upp dig på det. Du vill inte göra så, punkt. Så släpp det. Finns ingen anledning att upprepa och upprepa och upprepa vad du tycker är ett dåligt sätt att träffa någon
  • anonym05swe
    Anonym (...) skrev 2024-12-18 10:23:17 följande:
    Varför kommenterar du återkommande hur normer idag är och hur andra gör? Det är inte relevant för dig eller hjälper dig vidare i det här att fortsätta haka upp dig på det. Du vill inte göra så, punkt. Så släpp det. Finns ingen anledning att upprepa och upprepa och upprepa vad du tycker är ett dåligt sätt att träffa någon
    För jag påverkas ju hur de som också vill dejta tänker. 
  • Anonym (...)
    anonym05swe skrev 2024-12-18 13:32:57 följande:
    Om det är de personerna som du ska dejta ja. Inte annars.
  • Anonym (Hej)
    anonym05swe skrev 2024-12-18 13:32:57 följande:
    När man interagerar med andra människor så finns det inga facit, man måste vara beredd på allt möjligt. Du kan inte veta hur tjejen tänker (eller egentligen borde du känna henne väl vid det här laget!) och måste chansa. Hon måste vara värd att riskera din stolthet/rädsla men du verkar faktiskt inte tycka det.

Du är mer rädd för vad du kan förlora än vad du kan vinna, dvs du är inte kär nog. När man är kär är man beredd att offra nästa allt!
  • Anonym (Poppe)
    anonym05swe skrev 2024-12-17 09:50:34 följande:
    Nej är inte konstigt att inte vilja bli feltolkad. 
    Blir du ofta feltolkad?
  • anonym05swe
    Anonym (Poppe) skrev 2024-12-18 18:19:02 följande:
    Blir du ofta feltolkad?
    Nej men jag får ännu mer sällan känslor för folk. Är ännu viktigare då att inte bli feltolkad då. 
  • anonym05swe
    Anonym (Hej) skrev 2024-12-18 18:11:10 följande:
    När man interagerar med andra människor så finns det inga facit, man måste vara beredd på allt möjligt. Du kan inte veta hur tjejen tänker (eller egentligen borde du känna henne väl vid det här laget!) och måste chansa. Hon måste vara värd att riskera din stolthet/rädsla men du verkar faktiskt inte tycka det.

Du är mer rädd för vad du kan förlora än vad du kan vinna, dvs du är inte kär nog. När man är kär är man beredd att offra nästa allt!
    Hon är värd det men det är inte enkelt. 

Läs ursprungsinlägget 
Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?