• anonym05swe

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Hej, jag är 18 år och bor i en mellanstor stad i Sverige. Jag är aktiv i en  organisation där jag träffat en person som jag redan känner att jag vill träffa mer. Har tänkt på henne mycket sedan vi inte träffats något mer men jag har inte vågat bjuda ut henne på en dejt eller dylikt. Vi bor dessutom timmar iväg från varandra vilket gör det jobbigt. Jag är dessutom enbart ute efter långsiktiga förhållanden vid dejt.

Vi är lika gamla men hon har ingen aning om det. Jag vet redan nu att jag är redo att offra en del saker för att bli med henne (ex fritid för att spendera den med henne om vi blir ett par). Borde jag berätta för henne? Är jag för feg? Borde jag först bjuda in henne till något innan jag gör något?

Vad bör jag göra?

• Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?
  • Anonym (Inget på spel....)
    anonym05swe skrev 2024-12-22 10:33:00 följande:
    Folk har antytt det jo
    Jag kommer som sagt bjuda ut henne. 

Jo det gör jag ju. Skrivit med henne bland annat och pratat med henne på eventen.
    Att bara skriva lite halvytligt och prata halvytligt på events är inte att ta initiativ till något. Det är som att jag skulle säga att jag flörtar med någon jag träffar 2ggr/år på konferens, att vi har något på gång. 

Är man intresserad av någon så säger man det, man bjuder ut personen på dejt, man säger "jag gillar dig, vill du ut på dejt med mig" och sen tar man det vidare därifrån sen. 

Trots att jag inte hade träffat den person jag nu tycker väldigt mycket om på ca 20 år (lite längre än du funnits till), trots att det är 24 år sedan vi var tillsammans i några månader (ca 6), så har jag, under det år som gått hunnit träffa honom flertalet gånger (och då har vi både avstånd och barn på varsitt håll att jonglera), han är fullt medveten om att jag tycker om honom väldigt mycket, vi ser fortfarande vart det är detta tar oss, inget är definierat mer än att vi inte ligger med andra, och vi pratar/messar exakt varje dag. Det är "god morgon", det är "god natt", det är stort och det är smått, det är gulliga saker och allvarliga saker. När jag fick erbjudande om en lägenhet häromdagen var han och min mamma de två som jag messade direkt. 

Det är vad man får om man VÅGAR erkänna att man gillar någon och frågar om den vill ses. Och jag lovar att vi har en knöligare logistik än dig med fler parametrar involverade. 
  • Anonym (Hej)
    anonym05swe skrev 2024-12-23 16:52:26 följande:
    Jo det har jag och jo jag har ex sagt att vill lägga min fritid ex med henne om det går. 

Jo i en relation skulle jag vara det ja.
    Problemet med dig TS är att du lever i en fantasi och i en gullig framtid, aldrig i nuet. Alla härliga saker ska hända längre fram, sen att det inte alls passar in med varken din personlighet eller ditt sätt att leva verkar inte spela någon roll.

Den du är idag ÄR den du är, du kommer inte förändra dig för att du träffar någon. Du kommer inte helt plötsligt börja prata djupa saker och göra allt för någon när du idag inte ens kan ge en komplimang för att det kan feltolkas. Du kan inte ens ge en vag inbjudan (ska vi ses någon gång är så vagt det kan bli) utan lägger allt på framtiden, då kommer du att våga. En annan gång kommer du att helt plötsligt våga säga och göra allt du inte på något sätt gör idag.

Ett helt år har du skrivit här och du har ännu inte hittat något mod att komma vidare på riktigt. Ni har fortfarande aldrig pratat själva utan bara i grupp, du har fortfarande inte lärt känna henne eller blottat dig själv minsta lilla. Kom igen!
  • Anonym (X)
    anonym05swe skrev 2024-12-23 16:52:26 följande:
    Jo det har jag och jo jag har ex sagt att vill lägga min fritid ex med henne om det går. 

Jo i en relation skulle jag vara det ja.

Klart du vill lägga din fritid på henne eftersom du inte gör nåt irl ändå!

Är du självständig? Klarar du studierna, att bo hemifrån, att knyta nya kontakter? 

• Tixer
    anonym05swe skrev 2024-12-23 09:35:22 följande:
    Wtf sluta hitta på saker. Jag varken stalkar eller skulle vara svartsjuk. Är inte heller "psyk sjuk" som du skrev. 

Jag fördömer stalking å det grövsta och jag skulle inte vara svartsjuk överhuvudtaget eller kontrollerande snarare motsatsen. Jag vill att båda ska vara självständiga i en relation. 
    Anonym (X) skrev 2024-12-23 18:15:46 följande:

Klart du vill lägga din fritid på henne eftersom du inte gör nåt irl ändå!

Är du självständig? Klarar du studierna, att bo hemifrån, att knyta nya kontakter? 

anonym05swe skrev 2024-12-23 09:35:22 följande:
    Wtf sluta hitta på saker. Jag varken stalkar eller skulle vara svartsjuk. Är inte heller "psyk sjuk" som du skrev. 

Jag fördömer stalking å det grövsta och jag skulle inte vara svartsjuk överhuvudtaget eller kontrollerande snarare motsatsen. Jag vill att båda ska vara självständiga i en relation. 

Det är inte vad dina inlägg säger, dom säger att du är allt det där, för vanlig människa hade fråga ut tjej vid det här lagret eller gått vidare med sitt liv
  • anonym05swe
    Anonym (Hej) skrev 2024-12-23 17:54:27 följande:
    Problemet med dig TS är att du lever i en fantasi och i en gullig framtid, aldrig i nuet. Alla härliga saker ska hända längre fram, sen att det inte alls passar in med varken din personlighet eller ditt sätt att leva verkar inte spela någon roll.

Den du är idag ÄR den du är, du kommer inte förändra dig för att du träffar någon. Du kommer inte helt plötsligt börja prata djupa saker och göra allt för någon när du idag inte ens kan ge en komplimang för att det kan feltolkas. Du kan inte ens ge en vag inbjudan (ska vi ses någon gång är så vagt det kan bli) utan lägger allt på framtiden, då kommer du att våga. En annan gång kommer du att helt plötsligt våga säga och göra allt du inte på något sätt gör idag.

Ett helt år har du skrivit här och du har ännu inte hittat något mod att komma vidare på riktigt. Ni har fortfarande aldrig pratat själva utan bara i grupp, du har fortfarande inte lärt känna henne eller blottat dig själv minsta lilla. Kom igen!
    Jo det passar in i det. 

Är skillnad på relation och vara singel. 
    Inte blottat mig? Varit öppen för henne och skulle svara på alla hennes frågor såklart. Har inte ljugit för henne ex. 

Flera här skulle säkert vilja att jag skulle byta parter varje vecka snarare än att hitta den rätta för att vara i en relation för sakens skull.
  • Anonym (Hej)
    anonym05swe skrev 2024-12-25 16:28:45 följande:
    Jo det passar in i det. 

Är skillnad på relation och vara singel. 
    Inte blottat mig? Varit öppen för henne och skulle svara på alla hennes frågor såklart. Har inte ljugit för henne ex. 

Flera här skulle säkert vilja att jag skulle byta parter varje vecka snarare än att hitta den rätta för att vara i en relation för sakens skull.
    Du har absolut inte blottat dig, hur kan du ens tänka det? Du har skrivit ytligt och hållit dig väldigt casual och aldrig ens yppat något om att du skulle vara intresserad av något mer för då "kan hon ju tolka dig fel".

Det blir jättekonstigt när du skriver saker som du vill ha cred för när det är helt normala saker som alla gör: vem ljuger eller byter partner varje vecka? Sluta skriv sådana saker för det ger dig inget övertag i den här diskussionen, det visar bara hur desperat du är att ha rätt.

INGEN här har skrivit eller hintat om att du ska ta vem som helst för att få en partner, det är bara i ditt huvud som du vill få det till att det bara finns två val för dig. Det är inte horan eller madonnankomplexet du behöver fundera på, du behöver bara tycka att någon är lite extra fin och fråga om att träffas någon gång. Inga löften, inga krav utan bara en enkel träff. Gör det inte så förbannat svårt för dig för ditt sätt ger dig ingen glädje och inga resultat.
  • Meddelande borttaget
  • fornminne
    gawagawa1988 skrev 2024-12-26 01:52:20 följande:
    En fråga: Varför är TS problem så viktiga för dig att du sitter 16:40, runt tomtetiden på självaste julafton, och skriver ut hur illa du tycker om TS problem i livet? Är TS liv så viktigt för dig att du väljer att sitta och spy galla över honom hellre än att fira jul?
    Alla firar inte jul. Har den tanken inte ens slagit dig? 
  • Anonym (X)
    En fråga: Varför är TS problem så viktiga för dig att du sitter 16:40, runt tomtetiden på självaste julafton, och skriver ut hur illa du tycker om TS problem i livet? Är TS liv så viktigt för dig att du väljer att sitta och spy galla över honom hellre än att fira jul?
    Personen postade ett helt dygn efter Kalle Anka. Är du full?
  • Anonym (Hej)
    Varför sitter du uppe kl 2 på natten och är arg?

Jag spyr inte galla, jag har fortsatt en konversation med TS som jag har haft i ett års tid. Jag har skrivit tips, råd, haft mjuka toner och till slut har det blivit irriterade och hårdare tongångar eftersom han inte verkar ta åt sig alls.

Han väljer att fortsätta dela med sig av sitt liv här på FL så då antar jag att han vill ha hjälp, själv är jag ledig med stora barn och all tid i världen att svara.
Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?