• anonym05swe

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Hej, jag är 18 år och bor i en mellanstor stad i Sverige. Jag är aktiv i en  organisation där jag träffat en person som jag redan känner att jag vill träffa mer. Har tänkt på henne mycket sedan vi inte träffats något mer men jag har inte vågat bjuda ut henne på en dejt eller dylikt. Vi bor dessutom timmar iväg från varandra vilket gör det jobbigt. Jag är dessutom enbart ute efter långsiktiga förhållanden vid dejt.

Vi är lika gamla men hon har ingen aning om det. Jag vet redan nu att jag är redo att offra en del saker för att bli med henne (ex fritid för att spendera den med henne om vi blir ett par). Borde jag berätta för henne? Är jag för feg? Borde jag först bjuda in henne till något innan jag gör något?

Vad bör jag göra?

• Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?
  • Anonym (Inget på spel....)
    anonym05swe skrev 2024-12-29 01:56:24 följande:

Nej jag har inget "extremt behov" bara för jag väldigt gärna skulle vara i en med rätt person. 

Det skulle det göra, för jag skulle vara en bra partner och kunna älska min framtida partner helt rätt och göra allt bra för en bra relation. 

Vet inte vad som tyder på att prata med någon skulle öka chansen att snarast hamna med rätt person i en bra relation. Jag har liksom aldrig, aldrig någonsin haft en relation tidigare. Vet inte vad som tyder på att prata med någon magiskt skulle göra det bättre. 

Så var vi tillbaka till rosa fluff och sockervadd. 

På vilket sätt skulle du vara en bra partner? Hur "gör man allt bra"? Hur "älskar man någon helt rätt"? 

Eftersom du aldrig haft en relation så är det svårt att veta hur du skulle vara i en relation. 

Sen är alla mänskliga. Att vara den person som någon annan hänger upp sin lycka på är hemskt! Att hela tiden känna att man inte kan vara sig själv och säga hur man känner för att den andra kan bli olycklig. Att hela tiden vara den enda vän som ens partner har. 

Det ett samtalsstöd kan göra är att hjälpa dig att inse att du inte kan hänga upp din lycka på en relation. Att lära dig att hitta lyckan i dig själv. Att ge dig verktyg som kommer att göra att du mår bra i din ensamhet men en partner förgyller livet. 

Jag behöver ingen för att vara lycklig, däremot är det trevligt att ha någon att dela saker med. 

Du är inte lycklig i din ensamhet, du hänger upp allt på att "får jag bara den där relationen så kommer allt i mitt liv att ordna sig". Det gör det inte. Du ansvarar för din egen lycka. Inte någon annan. 
  • Anonym (Jonna)
    anonym05swe skrev 2024-12-29 01:56:24 följande:

Nej jag har inget "extremt behov" bara för jag väldigt gärna skulle vara i en med rätt person. 

Det skulle det göra, för jag skulle vara en bra partner och kunna älska min framtida partner helt rätt och göra allt bra för en bra relation. 

Vet inte vad som tyder på att prata med någon skulle öka chansen att snarast hamna med rätt person i en bra relation. Jag har liksom aldrig, aldrig någonsin haft en relation tidigare. Vet inte vad som tyder på att prata med någon magiskt skulle göra det bättre. 

Men du, varför skriver du här överhuvudtaget då, om andra människors input inte kan hjälpa dig alls?
  • anonym05swe
    Anonym (Jonna) skrev 2024-12-29 13:57:32 följande:
    Men du, varför skriver du här överhuvudtaget då, om andra människors input inte kan hjälpa dig alls?
    Jo, vissa råd har varit bra, du missar poängen
  • Anonym (Jonna)
    anonym05swe skrev 2024-12-29 14:09:43 följande:
    Jo, vissa råd har varit bra, du missar poängen
    Kan du förklara poängen då?
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    anonym05swe skrev 2024-12-29 13:18:43 följande:
    Hur isf? 

Jag vet inte hur det ska ske men vet att andra klarar det då borde jag också kunna skaffa flickvän. 
    Bara för att många klarar det, klarar inte alla det. 

Du har inte ens frågat om en träff, trots att du har gillat samma tjej i över ett år.

Det betyder dock inte att du aldrig kan få en flickvän. Vad tror du själv behövs?
  • anonym05swe
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-12-29 15:44:33 följande:
    Bara för att många klarar det, klarar inte alla det. 

Du har inte ens frågat om en träff, trots att du har gillat samma tjej i över ett år.

Det betyder dock inte att du aldrig kan få en flickvän. Vad tror du själv behövs?

Jag klarar det dock, inte bara mitt fel att allt inte gått vägen direkt. 

Ja men jag ska göra det. 

Vet inte liksom, beror på. Vill bara träffa rätt tjej och inte bli ihop med ngn för sakens skull.

• Anonym (Tvillingmorsan)
    anonym05swe skrev 2024-12-30 00:55:57 följande:

Ja men jag ska göra det. 

Vet inte liksom, beror på. Vill bara träffa rätt tjej och inte bli ihop med ngn för sakens skull.

Vi får väl se.

Du skriver att andra klarar det, alltså borde du klara det. Men i dagsläget är du inte ens i närheten av ett förhållande och du har inga förslag på hur du ska komma vidare. 
  • Anonym (Hej)

Ja men jag ska göra det. 

Så länge du fortsätter skylla på yttre omständigheter (för långt avstånd, inte mitt fel mm) och gör dig till ett offer kommer du ingenstans, och det gäller för allt i livet.

Du hade kunnat agera för ett år sen, ingen annan ser att du har så stora hinder att ni inte hade kunnat vara ett par nu och många här har skrivit om sina förhållanden de har fått med samma hinder. Varför kan inte du?

Du KAN INTE VETA om du träffar rätt tjej, du kan inte veta det ens efter 10 år. Hon kan vara rätt för dig när du är 21 år men inte när du är 31 år, du har inte en aning om hur livet ser ut eller hur känslorna förändras. Du använder bara det som ett skydd för att inte behöva riskera något.
  • Anonym (Inget på spel....)

Ja men jag ska göra det. 

För 24 år sedan (drygt) träffade jag en kille som jag var vansinnigt förälskad i. Det höll i 6 månader men jag fi k en vän för livet. En sån där vän där det kan gå både månader och faktiskt år mellan att man hörs och ändå känns det som att ingen tid alls gått sedan sist.

För 22 år sedan träffade jag den som senare skulle bli mina barns pappa. Jag trodde det var rätt, att vi skulle hålla ihop livet ut. I våras gick vi skilda vägar. 

Förra hösten började jag och vännen från w4 år sedan att prata igen. Han har varit ett enormt stöd genom hela min separation. Jag älskar den man han blivit. Just nu är det han eller ingen. 

Väldigt få är tillsammans med någon "för sakens skull". Men det som är rätt idag behöver inte vara rätt om några månader eller några år. 
Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?