• anonym05swe

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Hej, jag är 18 år och bor i en mellanstor stad i Sverige. Jag är aktiv i en  organisation där jag träffat en person som jag redan känner att jag vill träffa mer. Har tänkt på henne mycket sedan vi inte träffats något mer men jag har inte vågat bjuda ut henne på en dejt eller dylikt. Vi bor dessutom timmar iväg från varandra vilket gör det jobbigt. Jag är dessutom enbart ute efter långsiktiga förhållanden vid dejt.

Vi är lika gamla men hon har ingen aning om det. Jag vet redan nu att jag är redo att offra en del saker för att bli med henne (ex fritid för att spendera den med henne om vi blir ett par). Borde jag berätta för henne? Är jag för feg? Borde jag först bjuda in henne till något innan jag gör något?

Vad bör jag göra?

• Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    anonym05swe skrev 2025-01-01 19:15:58 följande:

Tror det har mer och göra med att jag faktiskt är lojal och seriös och inte direkt beter mig konstigt som vissa killar gör enbart för att få en relation. 

Du vill ha ett seriöst förhållande med rätt tjej, men du vill inte behöva anstränga dig nämnvärt eller ta några risker för att det ska ske.

Det verkar som du hoppas att hon bara dyker upp en dag, ni lär känna varandra och blir ihop. Det är oftast inte så det går till.

Hur länge är du beredd att vänta och hoppas på detta scenario, innan du byter strategi? Ett år? 10 år?

Det spelar ingen roll hur bra pojkvän du skulle vara, om du inte lyckas få ett förhållande. I dagsläget är du inte ens i närheten av ett.
  • Anonym (Tiden går)
    anonym05swe skrev 2025-01-01 19:02:16 följande:
    Har ju skrivit med henne en del och ska bjuda ut henne som sagt när det passar.
    Men det passar ju aldrig. Inte ens när du är ledig tar du dig tid att träffa henne. 
  • Anonym (Tiden går)

Tror det har mer och göra med att jag faktiskt är lojal och seriös och inte direkt beter mig konstigt som vissa killar gör enbart för att få en relation. 

Jo, ditt beteende är konstigt för en kille som vill ha en relation. 
  • Anonym (X)
    anonym05swe skrev 2025-01-01 19:12:14 följande:
    Jo, jag känner ju folk så det är inget problem direkt. Är dessutom en relation jag söker med den rätta (ja, ingen är perfekt men du fattar grejen)

Nej, en loner får många tjejer att dra örnen åt sig. Har du kompisar du hänger med på uni? Har du umgåtts med kompisar hemma nu?
    Utan kompisar kommer du har JÄTTESVÅRT att träffa nån.

Hur vet du att du är lojal? Du har inte ens nära vänner du pratar med om man ska gå på vad du skriver här.

• Anonym (ebe3be)

Har läst en del av tråden. Kan inte låta bli att undra om frågan någonsin har kommit upp om du kanske är på nära autism-spektrat? Har två barn på spektrat och de har liknande svart?vitt tänkande och svårigheter att tolka och förstå socialt samspel liksom som en ryggradsreflex.

Det vanliga är att man bara följer en känsla. Alla stjärnor behöver inte stå rätt, alla scenarier behöver inte vara analyserade och tankar och hjärta kan vara lite huller om buller. Man gör något ändå och sen går man vidare till nästa dag.

Du kommer inte att kunna tänka dig ur den här situationen. Ju mer du tänker, ju mer problem kommer du att behöva tycka dig behöva lösa innan du tror dig vara säker på att stjärnorna står rätt. Du skulle behöva en vän som är mer som en bundsförvant och som kan avdramatisera det hela. Har du bå sån vän som du skulle kunna ta mer stöd av?

• anonym05swe
    Anonym (ebe3be) skrev 2025-01-01 21:07:38 följande:

Har läst en del av tråden. Kan inte låta bli att undra om frågan någonsin har kommit upp om du kanske är på nära autism-spektrat? Har två barn på spektrat och de har liknande svart?vitt tänkande och svårigheter att tolka och förstå socialt samspel liksom som en ryggradsreflex.

Det vanliga är att man bara följer en känsla. Alla stjärnor behöver inte stå rätt, alla scenarier behöver inte vara analyserade och tankar och hjärta kan vara lite huller om buller. Man gör något ändå och sen går man vidare till nästa dag.

Du kommer inte att kunna tänka dig ur den här situationen. Ju mer du tänker, ju mer problem kommer du att behöva tycka dig behöva lösa innan du tror dig vara säker på att stjärnorna står rätt. Du skulle behöva en vän som är mer som en bundsförvant och som kan avdramatisera det hela. Har du bå sån vän som du skulle kunna ta mer stöd av?

Nej det har jag inte. Handlar snarare att senaste gången jag frågade ut fort blev jag avvisad. Har inte autism nej. 
  • anonym05swe
    Anonym (Tiden går) skrev 2025-01-01 19:38:03 följande:
    Men det passar ju aldrig. Inte ens när du är ledig tar du dig tid att träffa henne. 
    Jag har behövt göra saker med familjen nu under julledigheten. Vill som sagt träffa henne. 
  • Anonym (Inget på spel....)
    anonym05swe skrev 2025-01-01 21:14:51 följande:
    Nej det har jag inte. Handlar snarare att senaste gången jag frågade ut fort blev jag avvisad. Har inte autism nej. 
    Och det var för hur många år sedan?

Alla blir avvisade någon gång. Flera gånger till och med. Att låta rädslan för att förlora vara större än viljan att vinna gör att man aldrig vinner 

Du är räddare för ett nej än ett ja och därmed kommer du inte att sätta dig i en situation där du kan få ett ja eftersom risken för ett nej finns. 
  • Anonym (Hej)
    anonym05swe skrev 2025-01-01 21:14:51 följande:
    Vi är flera som har frågat honom samma sak, han tycker att allt är bra i hans liv och han har inga andra svårigheter. Förutom att han inte har något socialt liv, är väldigt fyrkantig i sina tankar och har svårt att hitta nya tankesätt.

Han var för övrigt 13 år när han senast blev avvisad...
  • Anonym (Tiden går)
    anonym05swe skrev 2025-01-01 21:20:36 följande:
    Jag har behövt göra saker med familjen nu under julledigheten. Vill som sagt träffa henne. 

Fast det har gått mer än ett år. 

Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?