• anonym05swe

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Hej, jag är 18 år och bor i en mellanstor stad i Sverige. Jag är aktiv i en  organisation där jag träffat en person som jag redan känner att jag vill träffa mer. Har tänkt på henne mycket sedan vi inte träffats något mer men jag har inte vågat bjuda ut henne på en dejt eller dylikt. Vi bor dessutom timmar iväg från varandra vilket gör det jobbigt. Jag är dessutom enbart ute efter långsiktiga förhållanden vid dejt.

Vi är lika gamla men hon har ingen aning om det. Jag vet redan nu att jag är redo att offra en del saker för att bli med henne (ex fritid för att spendera den med henne om vi blir ett par). Borde jag berätta för henne? Är jag för feg? Borde jag först bjuda in henne till något innan jag gör något?

Vad bör jag göra?

• Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?
  • anonym05swe
    Anonym (X) skrev 2024-12-27 22:05:19 följande:

Ja, vänd dig till studenthälsan TS!

Ja men mår dock bra överlag liksom skulle jag säga är bara jobbigt det med relationer som tyngt ner mig lite.
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    anonym05swe skrev 2024-12-28 01:24:51 följande:
    Ja men mår dock bra överlag liksom skulle jag säga är bara jobbigt det med relationer som tyngt ner mig lite.

Det verkar inte bara tynga dig lite, utan mycket.

Man måste inte vara ett vrak för att kontakta Studenthälsan och prata med någon. Det räcker att man behöver stöd och vägledning. Det kan gälla studier, stress, något jobbigt som har hänt, eller som i ditt fall: relationer. 

Dina tidigare inlägg tyder på att du inte mår så bra som du tror. Det verkar inte som du reder ut detta på egen hand. 

Observera att det heter Studenthälsan, inte Studentakuten. Det är inte bara för allvarligt sjuka eller personer med allvarliga psykiska problem.

Jämför med t ex ungdomsmottagning. Dit går ungdomar för att t ex få preventivmedel, rådgivning och allt möjligt. 
    Det kan handla om ensamhet, sociala svårigheter, olycklig kärlek, mobbning, stress i skolan, vänskapsrelationer eller kärleksrelationer som inte fungerar, spelmissbruk, annat missbruk, hedersförtryck, osv osv.

Det kan handla om precis vad som helst som påverkar ens hälsa och som man behöver hjälp med..

• anonym05swe
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-12-28 04:03:52 följande:

Observera att det heter Studenthälsan, inte Studentakuten. Det är inte bara för allvarligt sjuka eller personer med allvarliga psykiska problem.

Jämför med t ex ungdomsmottagning. Dit går ungdomar för att t ex få preventivmedel, rådgivning och allt möjligt. 
    Det kan handla om ensamhet, sociala svårigheter, olycklig kärlek, mobbning, stress i skolan, vänskapsrelationer eller kärleksrelationer som inte fungerar, spelmissbruk, annat missbruk, hedersförtryck, osv osv.

Det kan handla om precis vad som helst som påverkar ens hälsa och som man behöver hjälp med..

Jag vet

Dock så tror jag inte direkt att prata med en kurator ökar chanserna att hamna i en bra och kärleksfull relation med den rätta kvinnan direkt. Vill inte hamna i en relation med fel person. 

Vad exakt tycker du jag behöver hjälp med då? När jag hamnar i en relation kommer inget av detta vara ett problem. Det enda jobbiga är situationen jag är i rörande hon jag gillar och att jag inte haft flickvän tidigare heller ex.

• Anonym (Inget på spel....)
    anonym05swe skrev 2024-12-29 00:19:21 följande:

Jag vet

Dock så tror jag inte direkt att prata med en kurator ökar chanserna att hamna i en bra och kärleksfull relation med den rätta kvinnan direkt. Vill inte hamna i en relation med fel person. 

Vad exakt tycker du jag behöver hjälp med då? När jag hamnar i en relation kommer inget av detta vara ett problem. Det enda jobbiga är situationen jag är i rörande hon jag gillar och att jag inte haft flickvän tidigare heller ex.

På vilket sätt hjälper det inte att prata om ditt extrema behov av en relation med någon?

På vilket sätt hjälper det inte att prata om att du tror att ditt liv kommer att bli så mycket bättre bara du har en relation? 

På vilket sätt hjälper det inte att pratavom att du tror att du inte kommer att bli sedd på rätt sätt i en relation?

På vilket sätt hjälper det inte att prata om att du känner dig misslyckad, både gällande att du inte har en relation och att du inte lyckas med dina mål?

Ju mer du jobbar med dig själv och inte hänger upp din lycka på någon annan, desto större är chansen att du får den där bra, livslånga relationen som du drömmer om. 
  • anonym05swe
    Anonym (Inget på spel....) skrev 2024-12-29 01:37:01 följande:
    På vilket sätt hjälper det inte att prata om ditt extrema behov av en relation med någon?

På vilket sätt hjälper det inte att prata om att du tror att ditt liv kommer att bli så mycket bättre bara du har en relation? 

På vilket sätt hjälper det inte att pratavom att du tror att du inte kommer att bli sedd på rätt sätt i en relation?

På vilket sätt hjälper det inte att prata om att du känner dig misslyckad, både gällande att du inte har en relation och att du inte lyckas med dina mål?

Ju mer du jobbar med dig själv och inte hänger upp din lycka på någon annan, desto större är chansen att du får den där bra, livslånga relationen som du drömmer om. 

Nej jag har inget "extremt behov" bara för jag väldigt gärna skulle vara i en med rätt person. 

Det skulle det göra, för jag skulle vara en bra partner och kunna älska min framtida partner helt rätt och göra allt bra för en bra relation. 

Vet inte vad som tyder på att prata med någon skulle öka chansen att snarast hamna med rätt person i en bra relation. Jag har liksom aldrig, aldrig någonsin haft en relation tidigare. Vet inte vad som tyder på att prata med någon magiskt skulle göra det bättre. 

anonym05swe skrev 2024-12-29 01:56:24 följande:

Nej jag har inget "extremt behov" bara för jag väldigt gärna skulle vara i en med rätt person. 

Det skulle det göra, för jag skulle vara en bra partner och kunna älska min framtida partner helt rätt och göra allt bra för en bra relation. 

Vet inte vad som tyder på att prata med någon skulle öka chansen att snarast hamna med rätt person i en bra relation. Jag har liksom aldrig, aldrig någonsin haft en relation tidigare. Vet inte vad som tyder på att prata med någon magiskt skulle göra det bättre. 

Ingen annan kan fixa en relation åt dig. Men att prata med någon kunnig kan hjälpa dig att komma närmare en bra relation.

Men om du inte tror att det hjälper, låt bli. Det är ditt val.

För att vara i den där bra relationen med rätt person som du drömmer om, måste du först komma till det stadiet. Du måste träffa rätt person, båda måste vara intresserade och ni måste inleda en relation. Hur ska du komma dit? 

• Anonym (Hej)
    anonym05swe skrev 2024-12-29 01:56:24 följande:

Din text ovan säger mig att du inte lever i verkligheten utan flyr till någon mysig fantasi där livet är rosa moln och du mår bra, det kommer aldrig att se ut så.

Den du blir ihop med är bara människa, hon kanske inte alls orkar lyssna på dig eller vill ta mot din kärlek på ett sätt som du vill. Hon kanske känner sig kvävd av din kärlek och den tyngd du lägger i förhållandet eftersom hon kanske tänker som de flesta 20-åringar och prövar sig fram.

Hur ska du tänka när/om du får ditt hjärta krossat när du mår så här innan det ens har skett? Ditt resonemang att en partner ska fixa ditt mående är ett nog så stort tecken på att du behöver prata med någon.
  • anonym05swe
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-12-29 04:33:47 följande:

Ingen annan kan fixa en relation åt dig. Men att prata med någon kunnig kan hjälpa dig att komma närmare en bra relation.

Men om du inte tror att det hjälper, låt bli. Det är ditt val.

För att vara i den där bra relationen med rätt person som du drömmer om, måste du först komma till det stadiet. Du måste träffa rätt person, båda måste vara intresserade och ni måste inleda en relation. Hur ska du komma dit? 

Hur isf? 

Jag vet inte hur det ska ske men vet att andra klarar det då borde jag också kunna skaffa flickvän. 
  • Anonym (Inget på spel....)
    anonym05swe skrev 2024-12-29 13:18:43 följande:
    Hur isf? 

Jag vet inte hur det ska ske men vet att andra klarar det då borde jag också kunna skaffa flickvän. 
    Man får en partner genom att man vågar visa sina känslor, man vågar ta steget att fråga personen på dejt. Man får en partner genom att man vågar visa sig lite sårbar och tillgänglig. Man går en partner genom att umgås med folk så man på så vis har chansen att lära känna någon. 

Man får inte en partner genom att inte våga visa något. Man får inte en partner genom att sitta hemma och drömma om den perfekta relationen. Man får inte en partner genom att inte umgås med andra människor. 
Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?