• anonym05swe

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Hej, jag är 18 år och bor i en mellanstor stad i Sverige. Jag är aktiv i en  organisation där jag träffat en person som jag redan känner att jag vill träffa mer. Har tänkt på henne mycket sedan vi inte träffats något mer men jag har inte vågat bjuda ut henne på en dejt eller dylikt. Vi bor dessutom timmar iväg från varandra vilket gör det jobbigt. Jag är dessutom enbart ute efter långsiktiga förhållanden vid dejt.

Vi är lika gamla men hon har ingen aning om det. Jag vet redan nu att jag är redo att offra en del saker för att bli med henne (ex fritid för att spendera den med henne om vi blir ett par). Borde jag berätta för henne? Är jag för feg? Borde jag först bjuda in henne till något innan jag gör något?

Vad bör jag göra?

• Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?
  • fornminne
    anonym05swe skrev 2024-12-16 23:04:42 följande:
    Känns som hon kan tolka det fel eller tro att jag bara är ytlig ex. 
    Hur ska du göra då?

I över ett års tid har du skrivit att du väldigt gärna vill ha en relation. Helst med denna tjej, eller med någon annan.

Hur ska du göra för att nå dit?

Ett år har gått och du har inte ens frågat om en träff. Trots att du påstår att du så gärna vill vara i ett förhållande.

Du påstår att många andra söker kortsiktigt. Det stämmer inte. De som bara vill ha sex och sällskap för stunden söker kortsiktigt. Alla andra söker långsiktigt. Som någon skrev tidigare: Ingen blir ihop med någon med målet att det ska ta slut efter ett tag. Men det kan vara svårt att få en relation att hålla. Man måste hitta rätt och det gör man inte alltid på en gång.

De du kritiserar, vars relationer inte håller länge, har åtminstone varit i en relation, till skillnad från dig. De har mer erfarenhet av relationer än vad du har.

Du vill inte bli dömd? Döm inte andra då.
  • Anonym (Tiden går)

Så vad ska du göra för att hon inte ska tolka det fel? 

Du har haft ganska lång tid på att fundera på detta. Om du inte kommer på ett svar så kommer du aldrig att våga. 

• Anonym (Tiden går)
    anonym05swe skrev 2024-12-16 23:00:40 följande:

Måste kännas rätt, ha en bra formulering ex. Du tror inte jag starkt ogillar detta läge själv? 

Känns inte jätteroligt med det läge jag är i nu. Om jag blir avvisad blir det ytterligare år av ledsamhet. Om jag misslyckas ytterligare med att skapa en kärleksrelation som fungerar känns det inte jättetrevligt direkt. 

Så du vågar inte fråga för du är rädd att bli avvisad. 

Då kommer du inte längre. För den rädslan går inte över av sig själv. 

• Anonym (Tiden går)

Fast du är ytlig. Du pratar bara ytligt med henne, du skriver bara ytligt med henne. 

Du har ingen självinsikt, du har inte utvecklats alls på denna tid som gått, tvärtom så rapar du bara fram samma floskler som du gjort från början. 

Var finns ditt djup? Och varför visar du inte det djupet för henne, om du vill att hon ska se det? Hon ser ju det du visar, en ytlig sida. 

• Anonym (Jonna)
    anonym05swe skrev 2024-12-16 23:00:40 följande:

Måste kännas rätt, ha en bra formulering ex. Du tror inte jag starkt ogillar detta läge själv? 

Känns inte jätteroligt med det läge jag är i nu. Om jag blir avvisad blir det ytterligare år av ledsamhet. Om jag misslyckas ytterligare med att skapa en kärleksrelation som fungerar känns det inte jättetrevligt direkt. 

Tre tankar. Jag skulle vilja att du svarar på det här utan dina upprepande floskler, kan du fixa det tror du?

1) Saker dom är lite läskiga känns aldrig eller väldigt sällan rätt. Poängen är att man gör det ändå, TROTS att det är läskigt och att det finns risker. Vad tänker du om det?
    2) Du ska alltså ha en formulering som hon inte KAN tolka fel, samtidigt som den är både tydlig och vag. Någon sån formulering finns inte. Vad tänker du om det?
    3) Ditt sätt att resonera gör att många människor i tråden undrar hur det står till med dina sociala färdigheter. Exempelvis detta med din rädsla att hon ska tolka fel, som är totalt överdriven och ogrundad. Du påstår att du inte har några sociala svårigheter. Hur kommer det sig då att ditt sätt att resonera inte stöds av någon annan?
  • anonym05swe
    Anonym (Jonna) skrev 2024-12-17 07:42:54 följande:
    Tre tankar. Jag skulle vilja att du svarar på det här utan dina upprepande floskler, kan du fixa det tror du?

1) Saker dom är lite läskiga känns aldrig eller väldigt sällan rätt. Poängen är att man gör det ändå, TROTS att det är läskigt och att det finns risker. Vad tänker du om det?
    2) Du ska alltså ha en formulering som hon inte KAN tolka fel, samtidigt som den är både tydlig och vag. Någon sån formulering finns inte. Vad tänker du om det?
    3) Ditt sätt att resonera gör att många människor i tråden undrar hur det står till med dina sociala färdigheter. Exempelvis detta med din rädsla att hon ska tolka fel, som är totalt överdriven och ogrundad. Du påstår att du inte har några sociala svårigheter. Hur kommer det sig då att ditt sätt att resonera inte stöds av någon annan?
    Jag har redan gjort saker ex skriva med henne ett tag ex. 
    2. Det går definitivt att hitta en sån formulering. 
    3. Nej är inte konstigt att inte vilja bli feltolkad. 
  • Anonym (Tiden går)
    anonym05swe skrev 2024-12-17 09:50:34 följande:
    När tror du att du kommer att hitta en sådan formulering?
  • Anonym (Inget på spel....)
    Du har fått flertalet förslag på hur du kan fråga henne utan att det vare sig kan misstolkas eller handla om ytlighet.

Så vilka fler ursäkter tänkte du ha för att slippa ta steget?
  • Anonym (Inget på spel....)
    Du skriver mest ytligheter. Hur ofta skriver hon om inte du skrivit först?

Nej, det gör det inte. Saker man kan skriva för att fråga ut någon som inte kan misstolkas:
    "Vill du ta en fika med mig nästa gång du har permission?"
    "Jag tänkte besöka plats X, vill du följa med nästa gång du är ledig?"
    "Vad sägs om att ses nästa gång du är ledig och hitta på något?"

Vad exakt är det du är orolig för ska missuppfattas eller feltolkas? Att du är intresserad av henne? Det påstår du ju att är så vad är problemet med om hon förstår det? 
  • Anonym (Jonna)
    1) Ja? Vad har det att göra med det jag skrev? Det jag skrev handlade ju om att bjuda ut henne, vilket du inte har gjort. Och nej, det kommer inte att kännas rätt eftersom det är något som du är rädd för. Det viktiga är att man gör det TROTS att man är rädd.
    2) En som inte GÅR att feltolka, är vag och samtidigt tydlig? Kan du ge exempel? Behöver inte handla om att bjuda ut någon utan om något helt annat.
    3) Nej, det är inte konstigt att inte vilja bli feltolkad. Kommunikation kan ALLTID feltolkas. Men det jag skrev var att din rädsla för det är överdriven och ogrundad. De allra flesta människor resonerar inte som du.
Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?