• anonym05swe

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Hej, jag är 18 år och bor i en mellanstor stad i Sverige. Jag är aktiv i en  organisation där jag träffat en person som jag redan känner att jag vill träffa mer. Har tänkt på henne mycket sedan vi inte träffats något mer men jag har inte vågat bjuda ut henne på en dejt eller dylikt. Vi bor dessutom timmar iväg från varandra vilket gör det jobbigt. Jag är dessutom enbart ute efter långsiktiga förhållanden vid dejt.

Vi är lika gamla men hon har ingen aning om det. Jag vet redan nu att jag är redo att offra en del saker för att bli med henne (ex fritid för att spendera den med henne om vi blir ett par). Borde jag berätta för henne? Är jag för feg? Borde jag först bjuda in henne till något innan jag gör något?

Vad bör jag göra?

• Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?
  • Anonym (Jonna)
    anonym05swe skrev 2024-12-13 16:19:30 följande:

Är en fråga om NÄR inte OM jag kommer göra det. Ja, men det har varit flera olika anledningar till att inte varit möjligt än. 

Jag valde inte att falla för henne, nej. Jag ska dessutom ta mig ur detta och i värsta fall försöka hitta ngn annan flickvän om det inte går med henne. Handlar i stora drag om externa faktorer ja som gjort det mindre enkelt.

Nej. Du KAN inte säga att det har varit möjligt. Det kanske har varit svårt, och för dig som inte klarar av sociala situationer säkert extra svårt, men du måste ändå inse att det hade varit MÖJLIGT för dig att bjuda ut henne? Att en annan kille i samma situation hade kunnat bjuda ut tjejen för över ett år sen, men att du av olika anledningar har låtit bli?

Att du svarar som du gör är som sagt ett tecken på att du inte förstår sociala sammanhang. Det jag menade var GIVETVIS inte att du medvetet beslutade dig för att falla för henne. Det är du som har valt hur du hanterar din förälskelse och det är det som har gjort att du inte är närmare en relation nu.
  • anonym05swe
    Anonym (Jonna) skrev 2024-12-14 11:45:20 följande:
    Återigen beter du dig som en hal ål. Du har dina saker som du upprepar in absurdum, men byter lite vilken sak som är viktigast allteftersom tiden går. För några sidor sedan skrev du: 

"(...) om det inte går vägen spela ner det. Skriva vagt nog så jag kan spela ner det men tydligt nog så hon förstår. Bättre och säkrare att göra så än att det ska bli ett ståhej över det." Så då verkade då tänka att det ändå skulle ske genom text, men försöker nu förhala det till igen, att det måste ske irl. Varför skrev du så för några sidor sen om ett av kraven för att du ska bjuda ut henne är att det är irl? 
    Du missförstår. Föredrar att bjuda ut henne irl men kan acceptera att göra det digitalt. 
  • Anonym (Hej)
    anonym05swe skrev 2024-12-14 13:27:39 följande:
    Du missförstår. Föredrar att bjuda ut henne irl men kan acceptera att göra det digitalt. 
    Vad du vill spelar- med all tydlighet- ingen roll eftersom du inte har förmågan att agera. Förra gången du skulle bjuda ut henne irl vågade du inte, det finns större chans för dig att våga när du kan slipa på orden och sen trycka skicka.

Sluta med dina ursäkter nu, idag passar lika bra som imorgon eller nästa vecka. Gör det bara!
  • Anonym (Jonna)
    Okej. Du svarade på en fråga om vad som skulle göra det möjligt för dig att faktiskt fråga ut henne, att "vill bjuda ut irl inte genom text. Det känns fel att göra så." Men det var då alltså egentligen inget svar på frågan om vad som skulle göra det möjligt att faktiskt bjuda ut henne? Det är inte NÖDVÄNDIGT att det sker irl alltså? Då har vi uteslutit det, och du behöver då inte ta upp det igen.Vad skulle göra det möjligt för dig att bjuda ut henne digitalt då?
  • anonym05swe
    Anonym (Hej) skrev 2024-12-14 13:42:24 följande:
    Vad du vill spelar- med all tydlighet- ingen roll eftersom du inte har förmågan att agera. Förra gången du skulle bjuda ut henne irl vågade du inte, det finns större chans för dig att våga när du kan slipa på orden och sen trycka skicka.

Sluta med dina ursäkter nu, idag passar lika bra som imorgon eller nästa vecka. Gör det bara!
    Det är inte så enkelt. Du måste inse att jag inte direkt är som andra kan vara och gilla någon ytligt. Jag gillar henne för den hon är och inte för jag själv vill få bekräftelse av en relation med henne. Jag bryr mig om henne på riktigt. 
  • Anonym (X)
    anonym05swe skrev 2024-12-14 17:12:32 följande:
    Det är inte så enkelt. Du måste inse att jag inte direkt är som andra kan vara och gilla någon ytligt. Jag gillar henne för den hon är och inte för jag själv vill få bekräftelse av en relation med henne. Jag bryr mig om henne på riktigt. 

Du gillar henne bara ytligt. 

Du har aldrig haft en djupare konversation med henne, vet inte hennes tankar och värderingar eller ens om hon är singel.

Att skriksjunga med en söt tjej som är snällnär man träffas i grupp och svarar på ens korta mess är inget att växa ihop med.

• Anonym (Inget på spel....)
    anonym05swe skrev 2024-12-14 17:12:32 följande:
    Vad du lägger fördomsfulla värderingar i hur andra gör. 

"De gillar någon ytligt"
    "Alla andra är bara ute efter kortsiktiga relationer"
    "De vill dejta flera"
    "Modern dejtning"

Men till skillnad från dig så lär de sig om relationer, för de vågar ta initiativ till relationer! Du sitter ett helt år senare på samma plats som när du startade tråden. 
  • Anonym (X)
    Så vad ska till för att du faktiskt ska fråga henne?
  • anonym05swe
    Anonym (Inget på spel....) skrev 2024-12-14 17:23:45 följande:
    Vad du lägger fördomsfulla värderingar i hur andra gör. 

"De gillar någon ytligt"
    "Alla andra är bara ute efter kortsiktiga relationer"
    "De vill dejta flera"
    "Modern dejtning"

Men till skillnad från dig så lär de sig om relationer, för de vågar ta initiativ till relationer! Du sitter ett helt år senare på samma plats som när du startade tråden. 
    Nej det gör jag inte. Sade ej heller att alla sökte ytligt eller kortsiktigt. 

Är hellre i denna situation än att vara i relation med fel person. För liksom tänk om jag blir ihop med fel person ex?
  • Anonym (Inget på spel....)
    anonym05swe skrev 2024-12-14 17:32:37 följande:
    Nej det gör jag inte. Sade ej heller att alla sökte ytligt eller kortsiktigt. 

Är hellre i denna situation än att vara i relation med fel person. För liksom tänk om jag blir ihop med fel person ex?
    Vet du vad man gör om man blir ihop med fel person? Då gör man slut och lämnar relationen. Det är liksom så det fungerar. 

Jo, du har flertalet gånger sagt att alla andra söker kortsiktigt. Att du har det såååå svårt eftersom du söker långsiktigt. Du har även varit inne flertalet gånger på att andra är ytliga i sina relationer, att de är med någon bara av ytliga skäl. Det är ju därför du är så rädd att hon ska tro att du bara vill vara med henne för att hon är snygg. 
Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?