• anonym05swe

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Hej, jag är 18 år och bor i en mellanstor stad i Sverige. Jag är aktiv i en  organisation där jag träffat en person som jag redan känner att jag vill träffa mer. Har tänkt på henne mycket sedan vi inte träffats något mer men jag har inte vågat bjuda ut henne på en dejt eller dylikt. Vi bor dessutom timmar iväg från varandra vilket gör det jobbigt. Jag är dessutom enbart ute efter långsiktiga förhållanden vid dejt.

Vi är lika gamla men hon har ingen aning om det. Jag vet redan nu att jag är redo att offra en del saker för att bli med henne (ex fritid för att spendera den med henne om vi blir ett par). Borde jag berätta för henne? Är jag för feg? Borde jag först bjuda in henne till något innan jag gör något?

Vad bör jag göra?

• Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?
  • Anonym (Tiden går)
    anonym05swe skrev 2024-12-09 11:17:51 följande:

Är såklart kortsiktigt då? Vad är poängen? 

Jag vill träffa den rätta att spendera mycket tid med, inte hamna i en relation med fel person.

Poängen är att du inte vill dejta kortsiktigt. Ändå vill du göra det. Hur går det ihop?

Om det är fel person vet du inte förrän ni träffats, och ibland tar det lång tid att upptäcka. 
  • Anonym (K)
    anonym05swe skrev 2024-12-09 11:17:51 följande:

Är såklart kortsiktigt då? Vad är poängen? 

Jag vill träffa den rätta att spendera mycket tid med, inte hamna i en relation med fel person.

Fel svar. Om du dejtar någon 3-4 gånger med tanken att du vill hitta en långsiktig relation så har du dejtat långsiktigt även om just den personen inte visade sig vara den rätta.
    Du MÅSTE träffa din framtida fru flera gånger innan du vet att just hon är rätt. Det kan du inte bestämma vid första dejten.
  • anonym05swe
    Anonym (Tiden går) skrev 2024-12-09 11:36:26 följande:
    Poängen är att du inte vill dejta kortsiktigt. Ändå vill du göra det. Hur går det ihop?

Om det är fel person vet du inte förrän ni träffats, och ibland tar det lång tid att upptäcka. 

Jo, men vill veta så tidigt som möjligt om det är rätt person. Vill inte hamna i A. En jättetråkig relation där ingenting sker 

B. En ytlig relation 

C. En relation med för mycket saker som sker bara för att göra saker 

D. Givetvis inte i en dålig relation överhuvudtaget 

• Anonym (Hej)
    anonym05swe skrev 2024-12-09 21:08:19 följande:

Jo, men vill veta så tidigt som möjligt om det är rätt person. Vill inte hamna i A. En jättetråkig relation där ingenting sker 

B. En ytlig relation 

C. En relation med för mycket saker som sker bara för att göra saker 

D. Givetvis inte i en dålig relation överhuvudtaget 

Just nu kan du fokusera på E: bjuda ut på en dejt oavsett slutdestination

De flesta behöver träna sig fram för att hitta den rätta, man behöver bli bra på att dejta, bra på att läsa av signaler och ställa rätt frågor och svar. Detta är ingenting du bara kan bara för att det finns en vilja och med tanke på hur du skriver här så är du väldigt otränad på att uttrycka dig.
  • anonym05swe
    Anonym (Hej) skrev 2024-12-09 21:28:57 följande:
    Just nu kan du fokusera på E: bjuda ut på en dejt oavsett slutdestination

De flesta behöver träna sig fram för att hitta den rätta, man behöver bli bra på att dejta, bra på att läsa av signaler och ställa rätt frågor och svar. Detta är ingenting du bara kan bara för att det finns en vilja och med tanke på hur du skriver här så är du väldigt otränad på att uttrycka dig.
    "träna" vill inte direkt dejta eller vara ihop med fel person pga att jag dejtar för länge med någon, vill inte stadga mig med någon jag inte helt kan vara 100% för hela tiden. 
  • Anonym (Hej)
    anonym05swe skrev 2024-12-09 21:36:05 följande:
    "träna" vill inte direkt dejta eller vara ihop med fel person pga att jag dejtar för länge med någon, vill inte stadga mig med någon jag inte helt kan vara 100% för hela tiden. 
    Förstår du inte alls vad vi skriver?

Du kan inte veta efter några dejter om det är den rätta, du kan bara fortsätta dejta och se vart det leder, Du kan inte styra om tjejen väljer att tacka för sig efter ett halvår eller om du känner att dina känslor försvann efter två år, det är inget man kan veta. Vi har skrivit det här till dig tusen gånger nu, det spelar ingen roll vad du vill, det är så människor fungerar.

Du måste oavsett börja med en dejt och för att ens komma dit måste du våga fråga. Du har skjutit upp det ett helt år och trots alla dina löften så finns det inget som talar för att du kommer våga fråga henne alls tyvärr.
  • Anonym (Inget på spel....)
    anonym05swe skrev 2024-12-09 09:58:08 följande:

Alltså jag har redan ångrat flera saker jag har gjort ex 

Ja och jag hade såklart älskat att vara i en relation med henne, det 
    är klart det är jobbigt för mig också. Det är därför jag vill träffa henne för jag bryr mig om henne. 

Vad har du gjort under dina första 19 år i livet som du kommer att ångra när du är 30, 40, 50, 70, ligger på dödsbädden? Vad tror du att du kommer att ångra mest? Att du vågade fråga chans på en tjej i mellanstadiet och fick nobben eller att du aldrig vågade berätta för tjejen du var intresserad av som 19-åring att du gillade henne som mer än en vän? 

Vilka andra val har du gjort redan nu som du kommer att ångra när du ligger där på dödsbädden?

Jag har hittills, under mina 48 år på jorden, endast en sak som jag verkligen kommer att ångra på dödsbädden och det är att jag inte hade styrkan att lämna mina barns pappa när de låg i magen.... det tog ytterligare 11 år.... 
  • anonym05swe
    Anonym (Inget på spel....) skrev 2024-12-09 22:02:21 följande:
    Vad har du gjort under dina första 19 år i livet som du kommer att ångra när du är 30, 40, 50, 70, ligger på dödsbädden? Vad tror du att du kommer att ångra mest? Att du vågade fråga chans på en tjej i mellanstadiet och fick nobben eller att du aldrig vågade berätta för tjejen du var intresserad av som 19-åring att du gillade henne som mer än en vän? 

Vilka andra val har du gjort redan nu som du kommer att ångra när du ligger där på dödsbädden?

Jag har hittills, under mina 48 år på jorden, endast en sak som jag verkligen kommer att ångra på dödsbädden och det är att jag inte hade styrkan att lämna mina barns pappa när de låg i magen.... det tog ytterligare 11 år.... 

Att jag inte lyckats skaffa en livslång partner än ex. Vill stadga mig med rätt person så snart som det går. 

Jag ska dessutom erkänna det för henne.

• Anonym (X)
    anonym05swe skrev 2024-12-09 22:43:57 följande:

Jag ska dessutom erkänna det för henne.

När?
  • anonym05swe
    Anonym (X) skrev 2024-12-09 22:50:12 följande:
    När?
    Efter att jag bjudit ut henne men om det inte går vägen spela ner det. Skriva vagt nog så jag kan spela ner det men tydligt nog så hon förstår. Bättre och säkrare att göra så än att det ska bli ett ståhej över det.
Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?