• anonym05swe

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Hej, jag är 18 år och bor i en mellanstor stad i Sverige. Jag är aktiv i en  organisation där jag träffat en person som jag redan känner att jag vill träffa mer. Har tänkt på henne mycket sedan vi inte träffats något mer men jag har inte vågat bjuda ut henne på en dejt eller dylikt. Vi bor dessutom timmar iväg från varandra vilket gör det jobbigt. Jag är dessutom enbart ute efter långsiktiga förhållanden vid dejt.

Vi är lika gamla men hon har ingen aning om det. Jag vet redan nu att jag är redo att offra en del saker för att bli med henne (ex fritid för att spendera den med henne om vi blir ett par). Borde jag berätta för henne? Är jag för feg? Borde jag först bjuda in henne till något innan jag gör något?

Vad bör jag göra?

• Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    anonym05swe skrev 2024-12-05 16:14:53 följande:

Vissa har antytt det och många normaliserar de nuvarande dejtingnormerna med folk som dejtar enbart för bekräftelse, medvetet söker kortsiktigt m.m. 

Jag vet in om det stämmer men jag är redo att förändras för att hamna i en bra relation, inte en relation för sakens skull. Jag vill bara hitta den rätta. 

Nej, för vill som sagt inte stressa henne eller sätta press på henne. Kan även tolkas fel om det är inte på plats heller. 

Jag är redo att agera mer som sagt. 

Att enbart söka bekräftelse och enbart söka kortsiktigt är inte alls någon norm. Sluta hitta på.

Normen är snarare att söka långsiktigt. Inte alltid i din ålder, men redan då är det ganska vanligt. Och de allra flesta vill förr eller senare ha en långsiktig relation. Alltså = norm.

Men när man letar partner får man ofta prova sig fram. Och alla relationer håller inte, även om det är målet. Det finns många anledningar till att förhållanden tar slut.

Men om du känner som du gör, är det väl bara att strunta i det som skrivs i tråden? Ingen tvingar dig att ta till dig.

Tyck som du vill och lev som du vill. Förmodligen som evig singel om du fortsätter som nu. Men som sagt, du gör som du vill. Det är ditt liv och ditt val. Ingen här kan ändra på dig. 

• anonym05swe
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-12-06 14:56:37 följande:

Att enbart söka bekräftelse och enbart söka kortsiktigt är inte alls någon norm. Sluta hitta på.

Normen är snarare att söka långsiktigt. Inte alltid i din ålder, men redan då är det ganska vanligt. Och de allra flesta vill förr eller senare ha en långsiktig relation. Alltså = norm.

Men när man letar partner får man ofta prova sig fram. Och alla relationer håller inte, även om det är målet. Det finns många anledningar till att förhållanden tar slut.

Men om du känner som du gör, är det väl bara att strunta i det som skrivs i tråden? Ingen tvingar dig att ta till dig.

Tyck som du vill och lev som du vill. Förmodligen som evig singel om du fortsätter som nu. Men som sagt, du gör som du vill. Det är ditt liv och ditt val. Ingen här kan ändra på dig. 

Det är det visst. Andelen i långvariga relationer är färre än andelen i korta relationer. 
    Nja många söker tyvärr kortsiktigt. 
    Ja inte sagt annat och jag är som sagt redo för det. Skulle hantera en relation jättebra som sagt. 
    Nej för jag har följt en del råd och ska bjuda ut henne. Känns dock typ hopplöst för om detta inte går vägen. Vill bara vara i en stabil, bra och kärleksfull långsiktig relation utan krångel, bråk osv. 

Nej jag ska försöka agera mer för att sluta vara singel. Men är inte enkelt speciellt om jag blir avvisad.
  • Anonym (Tiden går)
    anonym05swe skrev 2024-12-06 15:37:46 följande:
    Det är det visst. Andelen i långvariga relationer är färre än andelen i korta relationer. 
    Ja inte sagt annat och jag är som sagt redo för det. Skulle hantera en relation jättebra som sagt. 
    Nej för jag har följt en del råd och ska bjuda ut henne. Känns dock typ hopplöst för om detta inte går vägen. Vill bara vara i en stabil, bra och kärleksfull långsiktig relation utan krångel, bråk osv. 

Nej jag ska försöka agera mer för att sluta vara singel. Men är inte enkelt speciellt om jag blir avvisad.
    Fast du skriver ju så här: 

Självklart vore det jobbigt att bli avvisad men handlar inte om det. 

Så vad handlar det om då, som gör att du inte vågar? 
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Kortare relationer är fler än längre relationer, eftersom relationer inte alltid håller. Det betyder inte att en kort relation är målet. I vissa fall, absolut. Men det är inte norm som du påstår.

Alltså, vad är det du inte fattar? 

Massor med människor lever i långa relationer. Det finns många par som har varit ihop i 10 år, 20 år, 25 år eller mer. De flesta träffades i vuxen ålder, men några träffades i tonåren. Jag och min man har varit tillsammans i 15 år. Vi träffades i 30-årsåldern. Båda hade haft relationer innan, men det är som sagt inte alltid det håller. 

Men du behöver inte hålla med eller tro på det som någon skriver. Gör som du vill. Det är ditt liv, ingen annans. 

• anonym05swe
    Anonym (Tiden går) skrev 2024-12-06 16:09:47 följande:
    Fast du skriver ju så här: 

Självklart vore det jobbigt att bli avvisad men handlar inte om det. 
    Så vad handlar det om då, som gör att du inte vågar? 
    Handlar mer om att jag rädd för att det ska tolkas fel av henne som sagt. Att bli avvisad är jag tyvärr van med...
  • anonym05swe
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-12-06 16:19:43 följande:

Kortare relationer är fler än längre relationer, eftersom relationer inte alltid håller. Det betyder inte att en kort relation är målet. I vissa fall, absolut. Men det är inte norm som du påstår.

Alltså, vad är det du inte fattar? 

Massor med människor lever i långa relationer. Det finns många par som har varit ihop i 10 år, 20 år, 25 år eller mer. De flesta träffades i vuxen ålder, men några träffades i tonåren. Jag och min man har varit tillsammans i 15 år. Vi träffades i 30-årsåldern. Båda hade haft relationer innan, men det är som sagt inte alltid det håller. 

Men du behöver inte hålla med eller tro på det som någon skriver. Gör som du vill. Det är ditt liv, ingen annans. 

Iom att det är en majoritet är det isåfall normen. Men ja, det finns såklart folk som också är i långsiktiga relationer.

Ja, finns folk som lever i relationer rätt länge såklart och det är det jag strävar efter. Vill inte vara någons ex direkt. 

• Anonym (K)
    anonym05swe skrev 2024-12-06 17:44:28 följande:

Iom att det är en majoritet är det isåfall normen. Men ja, det finns såklart folk som också är i långsiktiga relationer.

Ja, finns folk som lever i relationer rätt länge såklart och det är det jag strävar efter. Vill inte vara någons ex direkt. 

Många förhållanden blir kortvariga, men det är inte för att de flesta söker kortsiktigt.
    Det beror på att man behöver en tid där man lär känna varandra innan man vet om det fungerar att vara ihop på lång sikt.
  • Anonym (K)
    anonym05swe skrev 2024-12-06 17:36:48 följande:
    Handlar mer om att jag rädd för att det ska tolkas fel av henne som sagt. Att bli avvisad är jag tyvärr van med...
    Varför är du så rädd att hon skall tolka dig fel?
    Är hon svagbegåvad?
    I annat fall kommer hon inte tolka dig på fel sätt.

Det du egentligen är rädd för är att hon skall säga nej, och du tror att enda anledningen till att hon säger nej skulle vara en feltolkning.
  • Anonym (Inget på spel....)

Nej! Man söker fortfarande inte kortsiktiga relationer. Däremot så är kortsiktiga relationer ett resultat av att man inte har hittat rätt och istället för att leva i en dålig relation så lämnar man och letar vidare. 
  • anonym05swe
    Anonym (Inget på spel....) skrev 2024-12-06 21:57:43 följande:
    Nej! Man söker fortfarande inte kortsiktiga relationer. Däremot så är kortsiktiga relationer ett resultat av att man inte har hittat rätt och istället för att leva i en dålig relation så lämnar man och letar vidare. 
    Finns folk som gör det jo. Ja? Jag vill hitta rätt från början och inte stressa in i en relation för sakens skull utan med träffa rätt person helt enkelt
Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?