• anonym05swe

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Hej, jag är 18 år och bor i en mellanstor stad i Sverige. Jag är aktiv i en  organisation där jag träffat en person som jag redan känner att jag vill träffa mer. Har tänkt på henne mycket sedan vi inte träffats något mer men jag har inte vågat bjuda ut henne på en dejt eller dylikt. Vi bor dessutom timmar iväg från varandra vilket gör det jobbigt. Jag är dessutom enbart ute efter långsiktiga förhållanden vid dejt.

Vi är lika gamla men hon har ingen aning om det. Jag vet redan nu att jag är redo att offra en del saker för att bli med henne (ex fritid för att spendera den med henne om vi blir ett par). Borde jag berätta för henne? Är jag för feg? Borde jag först bjuda in henne till något innan jag gör något?

Vad bör jag göra?

• Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?
  • Anonym (Inget på spel....)
    anonym05swe skrev 2024-12-01 20:40:00 följande:
    Redan sagt att jag såklart är kraftigt emot arrangerade relationer. Pratar enbart om att växa ihop 
    Fortfarande, du kommer aldrig att växa ihop med någon utan "praktiska krångliga saker". Det går liksom inte. Man måste våga, ta en risk med sina känslor på spel, man måste säga hur man känner,  man måste dejta innan det kan bli en relation. Du kan inte få en relation utan "praktiska krångliga saker". 
  • anonym05swe
    Anonym (X) skrev 2024-12-01 21:17:03 följande:
    Hur tänker du dig att det går till, att växa ihop?
    Beskriv ett tänkt scenario.
    Typ man råkar träffa ngn och så bestämmer man där och då för att ses en gång till och då blir man ihop typ.
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    anonym05swe skrev 2024-12-03 17:07:53 följande:
    Typ man råkar träffa ngn och så bestämmer man där och då för att ses en gång till och då blir man ihop typ.
    Var det inte du som inte ville gå för fort fram?

Eller menar du att man råkar springa på någon man redan känner? Samt stämmer träff och då blir ett par.

Visst kan det hända, men det förutsätter nästan att det fanns ömsesidig attraktion redan innan.
  • felicityporter
    Men då måste ju trots allt en av personerna faktiskt FRÅGA den andra om han eller hon vill träffas igen på en fika (som exempel) och dessutom tror jag inte att de flesta vuxna bestämmer sig för att bli tillsammans på första dejten. Åtminstone inte uttalat.
  • anonym05swe
    felicityporter skrev 2024-12-03 17:45:31 följande:
    Men då måste ju trots allt en av personerna faktiskt FRÅGA den andra om han eller hon vill träffas igen på en fika (som exempel) och dessutom tror jag inte att de flesta vuxna bestämmer sig för att bli tillsammans på första dejten. Åtminstone inte uttalat.
    Ja men finns också folk som blivit ihop utan att ens haft det i tanken från början. 

Sade inte heller första dejten utan efter snarare att man träffats innan en gång då som exempel. Jag personligen hade nog velat träffa personen minst 2-3 månader innan ett förhållande men finns säkert personer som jag skulle kunna undanta från det. 
  • Anonym (Poppe)
    anonym05swe skrev 2024-12-03 18:00:50 följande:
    Ja men finns också folk som blivit ihop utan att ens haft det i tanken från början. 

Sade inte heller första dejten utan efter snarare att man träffats innan en gång då som exempel. Jag personligen hade nog velat träffa personen minst 2-3 månader innan ett förhållande men finns säkert personer som jag skulle kunna undanta från det. 
    Men även när man inte haft tanken från början så hamnar man någon gång i ett läge där man behöver säga/visa att man har mer än vänskapliga känslor för den andra. Det kommer man inte ifrån oavsett .

Och det är riktigt läskigt att våga berätta hur man känner när det är en vänskap som står på spel, och inte bara en bekantskap.
  • Anonym (Tiden går)

Du har träffat henne flera gånger men du vågar ju inte fråga. 

Allt kokar ner till att du inte vågar. 

• Anonym (X)
    Det är inte att växa ihop.

Det du skriver är att gå på en dejt och bestämma att man ska ses igen.
  • Anonym (Tiden går)
    anonym05swe skrev 2024-12-03 18:00:50 följande:

Du drömmer om detta, för då behöver du inte göra något. 

Men det fungerar inte så. Du vågade ju inte prata med henne när du träffade henne. Du vågar inte skriva till henne och fråga om en träff. 

Hur ska ni kunna träffas naturligt? Du har ju haft chansen flera gånger men du gör ju inget. Nu är det för sent. 

• Anonym (...)
    Men om två har råkat träffas flera gånger utan att något sånt bestäms? Då kanske de inte ska bli ihop då eller vad drar du för slutsats?
Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?