• anonym05swe

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Hej, jag är 18 år och bor i en mellanstor stad i Sverige. Jag är aktiv i en  organisation där jag träffat en person som jag redan känner att jag vill träffa mer. Har tänkt på henne mycket sedan vi inte träffats något mer men jag har inte vågat bjuda ut henne på en dejt eller dylikt. Vi bor dessutom timmar iväg från varandra vilket gör det jobbigt. Jag är dessutom enbart ute efter långsiktiga förhållanden vid dejt.

Vi är lika gamla men hon har ingen aning om det. Jag vet redan nu att jag är redo att offra en del saker för att bli med henne (ex fritid för att spendera den med henne om vi blir ett par). Borde jag berätta för henne? Är jag för feg? Borde jag först bjuda in henne till något innan jag gör något?

Vad bör jag göra?

• Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    anonym05swe skrev 2025-01-11 21:46:48 följande:
    Jag har ju satsat genom att ens gå in i hennes dm från början ex. Vill såklart satsa mer men om jag skriver för mkt och gör för lite på riktigt (när vi ses på event ex) kan det tolkas fel
    Du har inte satsat ett dugg. Att dm:a henne då och då, är inte att satsa. Det är bara ett första steg.

Dm:a kan man göra med vem som helst, särskilt om man är med i samma förening.

Tror du att du är den enda hon dm:ar med? Därtill skickar hon tydligen aldrig meddelanden till dig först. Inte ens på den punkten visar hon alltså något större intresse. Hon svarar när du hör av dig, men det är tydligen allt.

Återigen övertolkar du er bekantskap. Tror att det betyder mer än vad det gör. 

Det har gått över ett år. Hade du satsat på riktigt, och hon varit intresserad, hade ni redan känt varandra närmare vid det här laget, kanske varit ihop.

Nu lär det inte hända. Inte med din overksamhet och hennes svala intresse. Att ni hörs ibland och träffas på event då och då, betyder inte att ni blir ett par. Det förstår du va?

För att bli ett par måste ni börja träffas själva och du måste ta reda på om hon är intresserad. Det finns inga genvägar.
  • anonym05swe
    Anonym (X) skrev 2025-01-11 21:53:57 följande:
    Vad är din tidsram då om det inte får gå för snabbt och ett år inte är nog?
    Beror på henne
  • Anonym (X)
    anonym05swe skrev 2025-01-12 00:33:49 följande:
    Beror på henne
    Hon har aldrig ens skrivit först till dig.
    Vad hoppas du hon ska göra som får dig att våga öppna dig för henne?
    Beror på henne
    Jag undrar som ovan, vad hoppas du ska hända?

Visst, hittills har hon inte avvisat dig eller ignorerat dig när du hör av dig, men inte heller tagit några initiativ.

Hon behandlar dig som vilken bekantskap som helst. Inte som en kille hon är intresserad av och eventuellt skulle vilja bli ihop med. Då hade hon ansträngt sig mer.
  • Anonym (Inget på spel....)
    Beror på henne
    Jaha, så nu lägger du över ansvaret på henne? Hon som inte ens vet att du är intresserad av henne på något annat sätt än som en ytlig bekantskap. Hon som svara när du skriver (av artighet) men aldrig initierar ett "samtal". 

Jaja, lycka till att få till det med henne utan att DU vågar visa något.
  • Anonym (Tiden går)
    Anonym (Inget på spel....) skrev 2025-01-12 09:08:19 följande:
    Jaha, så nu lägger du över ansvaret på henne? Hon som inte ens vet att du är intresserad av henne på något annat sätt än som en ytlig bekantskap. Hon som svara när du skriver (av artighet) men aldrig initierar ett "samtal". 

Håller med. 

Men resonemanget passar TS, då behöver han inte anstränga sig, det blir någon annans fel om det inte blir de två. 

Det lustiga är att han tror att han kommer att bli en perfekt partner som kommer att göra allt för henne. När han i dagsläget inte ens orkar prata ordentligt med henne. Var ska all denna initiativförmåga komma från, när den totalt saknas idag?

Anonym (Tiden går) skrev 2025-01-12 09:22:16 följande:

Håller med. 

Men resonemanget passar TS, då behöver han inte anstränga sig, det blir någon annans fel om det inte blir de två. 

Det lustiga är att han tror att han kommer att bli en perfekt partner som kommer att göra allt för henne. När han i dagsläget inte ens orkar prata ordentligt med henne. Var ska all denna initiativförmåga komma från, när den totalt saknas idag?

TS vill ha en flickvän, men han vill inte anstränga sig eller ta några risker för att för att få en.

Helst ska drömtjejen bara dyka upp, de ska lära känna varandra och bli ihop utan krångel, som han har skrivit flera gånger.

Hur detta ska ske kan han inte svara på. 

Däremot verkar han själv övertygad om att han skulle vara den perfekta pojkvännen när han väl är ihop med rätt tjej. Det är vägen dit han inte fixar.

• anonym05swe
    Anonym (Inget på spel....) skrev 2025-01-12 09:08:19 följande:

Nej det gör jag inte med "beror på henne" är vad som känns bra för henne. Vill inte stressa henne då stress är farligt. 

Vill visa något men först efter att ha setts kanske 5-7 ggr inte direkt avslöja direkt sina känslor för hne. Är också en privatsak så vill inte att mer än henne ska känna till det helst. 

• Anonym (X)
    anonym05swe skrev 2025-01-12 12:03:18 följande:

Nej det gör jag inte med "beror på henne" är vad som känns bra för henne. Vill inte stressa henne då stress är farligt. 

Vill visa något men först efter att ha setts kanske 5-7 ggr inte direkt avslöja direkt sina känslor för hne. Är också en privatsak så vill inte att mer än henne ska känna till det helst. 

Att ni ses 5-7 gånger till händer inte om du inte tar initiativ till det.
    Er gemensamma tid i föreningen är över och du missade den möjliga chans du hade att lära känna henne då.
  • anonym05swe
    Anonym (X) skrev 2025-01-12 12:07:26 följande:
    Att ni ses 5-7 gånger till händer inte om du inte tar initiativ till det.
    Er gemensamma tid i föreningen är över och du missade den möjliga chans du hade att lära känna henne då.

Vej ej kanske 

Har skrivit med henne en del så vet saker som man hade frågat om på en första dejt redan som intressen osv m.m 

• Anonym (Tiden går)

Fast du vet ju inte vad hon vill. 
  • Anonym (X)
    anonym05swe skrev 2025-01-12 12:15:41 följande:

Vej ej kanske 

Har skrivit med henne en del så vet saker som man hade frågat om på en första dejt redan som intressen osv m.m 

Kanske? Hur skulle ni spontant ses?

Nej. Ytliga saker brukar man ta redan innan man har en första dejt. Du är en ytlig bekant och kommer aldrig bli mer om du inte vågar göra nåt.
  • Anonym (Hej)

Vi vet att du vill lägga över allt agerande på henne så att du inte kan bli retad efteråt om inget blir av, det är därför jag inte tror att det är så viktigt för dig egentligen eftersom du är så passiv. Någon som varit kär på riktigt hade agerat.
  • Anonym (Inget på spel....)

Du har hållit på i ETT ÅR! Det eventuella intresse hon eventuellt haft för dig i början har tagit slut för länge sen, om hon ens haft något från början, pga ditt bristande initiativtagande! 

En kille som inte visat något efter 1-2 dejter går fetbort. Det betyder inte att man hoppar i säng direkt men att visa ett intresse, att visa att det finns något att bygga på, ska finnas där från början, annars är det över innan det börjar. 
  • anonym05swe
    Anonym (Inget på spel....) skrev 2025-01-12 16:18:33 följande:
    Du har hållit på i ETT ÅR! Det eventuella intresse hon eventuellt haft för dig i början har tagit slut för länge sen, om hon ens haft något från början, pga ditt bristande initiativtagande! 

En kille som inte visat något efter 1-2 dejter går fetbort. Det betyder inte att man hoppar i säng direkt men att visa ett intresse, att visa att det finns något att bygga på, ska finnas där från början, annars är det över innan det börjar. 

Det går inte att veta, hon vet inte än men ska öppna upp mig mer för hne. 

Ja, jag skulle såklart visa att jag bryr mig på riktigt på en dejt. 

• Anonym (K)
    anonym05swe skrev 2025-01-12 16:50:41 följande:

Nej, det skulle du inte. Du skulle vilja vänta med att visa någonting alls tills ni är ihop.
  • Anonym (X)
    anonym05swe skrev 2025-01-12 16:50:41 följande:

Det går inte att veta, hon vet inte än men ska öppna upp mig mer för hne. 

Svara på det här då: Du vill bara hålla det ytligt och inte öppna dig och hon får ABSOLUT inte fatta att du gillar henne. Varför skulle hon då nånsin vilja gå på dejt med dig? 
  • anonym05swe
    Anonym (X) skrev 2025-01-12 21:52:31 följande:
    Svara på det här då: Du vill bara hålla det ytligt och inte öppna dig och hon får ABSOLUT inte fatta att du gillar henne. Varför skulle hon då nånsin vilja gå på dejt med dig? 
    Jo, jag skulle vara öppen men poängen är att jag inte direkt på första dejten skulle erkänna mina känslor. Inte sagt att jag inte skulle vara öppen alls men inte ta upp känslorna på en första dejt direkt. Såg ngn som typ tyckte att man skulle gå i säng redan efter 1-3 dejter vilket känns lite för tidigt spontant. 
  • Anonym (Tiden går)
    anonym05swe skrev 2025-01-12 22:46:09 följande:
    Jo, jag skulle vara öppen men poängen är att jag inte direkt på första dejten skulle erkänna mina känslor. Inte sagt att jag inte skulle vara öppen alls men inte ta upp känslorna på en första dejt direkt. Såg ngn som typ tyckte att man skulle gå i säng redan efter 1-3 dejter vilket känns lite för tidigt spontant. 
    Varför skulle hon vilja gå på en dejt med dig i dagsläget?
  • Anonym (X)
    anonym05swe skrev 2025-01-12 22:46:09 följande:
    Varför skulle hon vilja gå på dejt med en ytlig bekant som ABSOLUT INTE gillar henne?
Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?