• anonym05swe

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Hej, jag är 18 år och bor i en mellanstor stad i Sverige. Jag är aktiv i en  organisation där jag träffat en person som jag redan känner att jag vill träffa mer. Har tänkt på henne mycket sedan vi inte träffats något mer men jag har inte vågat bjuda ut henne på en dejt eller dylikt. Vi bor dessutom timmar iväg från varandra vilket gör det jobbigt. Jag är dessutom enbart ute efter långsiktiga förhållanden vid dejt.

Vi är lika gamla men hon har ingen aning om det. Jag vet redan nu att jag är redo att offra en del saker för att bli med henne (ex fritid för att spendera den med henne om vi blir ett par). Borde jag berätta för henne? Är jag för feg? Borde jag först bjuda in henne till något innan jag gör något?

Vad bör jag göra?

• Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?
  • Anonym (Hej)
    anonym05swe skrev 2025-01-09 17:53:19 följande:

Handlar inte om det framförallt men klart det inte vore roligt att bli avvisad. 

Om detta inte går vägen skulle det inte vara trevligt. 

Tror du att det är jobbigare för dig att bli avvisad än för någon annan? Alla som frågar ut någon på en dejt (och som är seriös i sin fråga) riskerar att bli avvisade, ändå så gör människor det. De funderar inte i ett år och hittar ursäkt efter ursäkt och hoppas att allt ska lösa sig på något magiskt sätt.

Tjejen kommer inte att fråga dig om en träff, om du vill ha det måste DU agera. Det verkar vara viktigare för dig än för henne och därför hamnar det i ditt knä och jag kan garantera att du inte kommer vara mer modig om ett halvår. Den rädsla du har nu kommer du ha framåt också så sluta med alla ursäkter och ställ frågan!
  • Anonym (Inget på spel....)
    anonym05swe skrev 2025-01-09 17:53:19 följande:

Handlar inte om det framförallt men klart det inte vore roligt att bli avvisad. 

Om detta inte går vägen skulle det inte vara trevligt. 

Du är livrädd för att bli avvisad men det är inte rädslan för att bli avvisad som gjort att du hittat på 1000 orsaker till varför du inte frågat henne på dejt ännu. 

Dina anledningar till att inte fråga:
    - avståndet (det finns folk som har långdistansrelationer över landsgränser)
    - du vill inte stressa henne (sorry, bs)
    - du vill inte fråga henne över meddelande (trots att flertalet av oss sagt att det är mindre "hotfullt" än att fråga irl).
    - du tror att hon ska missförstå och tro att du gillar henne (men det gör du ju)
    - du vill inte säga att du gillar henne förrän efter flera dejter 
    - du har varit upptagen med annat (trots att du sagt att du skulle göra allt för henne)

Har jag missat något? 

Alla dina påhittade anledningar till att inte ha frågat henne (på ett helt jäkla år) är din rädsla som talar. Din rädsla för att få ett "nej" är då mycket starkare än din önskan om ett "ja". Hade det varit tvärtom hade du frågat henne för 11 månader sedan. 
  • Anonym (X)
    anonym05swe skrev 2025-01-08 18:27:17 följande:

Nej, är inte så konstigt att jag inte bjudit ut henne än iom att vi inte känner varandra på djupet än. 

anonym05swe skrev 2025-01-09 15:55:44 följande:

Jag känner henne mer än ytligt men inte helt på djupet än iom att vi inte är ihop. 

Du kan inte bjuda ut henne för att ni inte känner varann djupare, men du kan inte lära känna henne djupare utan att vara ihop?
    Hur fungerar det?

Hur ska du våga öppna dig för henne?
  • Meddelande borttaget
  • anonym05swe
    Anonym (X) skrev 2025-01-09 19:55:39 följande:
    anonym05swe skrev 2025-01-09 15:55:44 följande:

Jag känner henne mer än ytligt men inte helt på djupet än iom att vi inte är ihop. 

Du kan inte bjuda ut henne för att ni inte känner varann djupare, men du kan inte lära känna henne djupare utan att vara ihop?
    Hur fungerar det?

Hur ska du våga öppna dig för henne?

Jag vill alltså prata med henne på plats men först prata på djupet efter ett tag. Inte avslöja alla mina tankar om allt på första, andra eller ens tredje dejten utan vänta tills man är ett par innan man är helt öppen. 

Genom att prata med henne.

• Anonym (X)
    anonym05swe skrev 2025-01-11 00:17:46 följande:

Jag vill alltså prata med henne på plats men först prata på djupet efter ett tag. Inte avslöja alla mina tankar om allt på första, andra eller ens tredje dejten utan vänta tills man är ett par innan man är helt öppen. 

Det har gått ett år. När ska du sluta skriva kort, sällan och ytligt, och våga satsa?
  • Anonym (X)
    anonym05swe skrev 2025-01-11 00:17:46 följande:

Du ska inte bjuda ut henne förrän ni träffas? Hur skulle det gå till att ni ses igen?
  • anonym05swe
    Anonym (X) skrev 2025-01-11 00:54:25 följande:
    Det har gått ett år. När ska du sluta skriva kort, sällan och ytligt, och våga satsa?
    Jag har ju satsat genom att ens gå in i hennes dm från början ex. Vill såklart satsa mer men om jag skriver för mkt och gör för lite på riktigt (när vi ses på event ex) kan det tolkas fel
  • Anonym (X)
    anonym05swe skrev 2025-01-11 21:46:48 följande:
    Jag har ju satsat genom att ens gå in i hennes dm från början ex. Vill såklart satsa mer men om jag skriver för mkt och gör för lite på riktigt (när vi ses på event ex) kan det tolkas fel
    Vad är din tidsram då om det inte får gå för snabbt och ett år inte är nog?
  • Anonym (Inget på spel....)
    anonym05swe skrev 2025-01-11 21:46:48 följande:
    Att slajda in i någons DM är inte att satsa.
Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?