• anonym05swe

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Hej, jag är 18 år och bor i en mellanstor stad i Sverige. Jag är aktiv i en  organisation där jag träffat en person som jag redan känner att jag vill träffa mer. Har tänkt på henne mycket sedan vi inte träffats något mer men jag har inte vågat bjuda ut henne på en dejt eller dylikt. Vi bor dessutom timmar iväg från varandra vilket gör det jobbigt. Jag är dessutom enbart ute efter långsiktiga förhållanden vid dejt.

Vi är lika gamla men hon har ingen aning om det. Jag vet redan nu att jag är redo att offra en del saker för att bli med henne (ex fritid för att spendera den med henne om vi blir ett par). Borde jag berätta för henne? Är jag för feg? Borde jag först bjuda in henne till något innan jag gör något?

Vad bör jag göra?

• Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?
  • Anonym (X)
    anonym05swe skrev 2025-01-13 15:27:25 följande:
    För jag bryr mig om henne, är seriös och en bra agerande kille som inte bryr mig om vad andra tycker om henne
    Nu fick du det att låta som hon har dåligt rykte och är illa omtyckt.
    Vad menade du att skriva?
  • anonym05swe
    Anonym (X) skrev 2025-01-13 21:06:14 följande:
    Nu fick du det att låta som hon har dåligt rykte och är illa omtyckt.
    Vad menade du att skriva?
    Nej, det sade eller antydde jag inte. Absolut inte.
  • Anonym (X)
    För jag bryr mig om henne, är seriös och en bra agerande kille som inte bryr mig om vad andra tycker om henne
    Men hon får inte veta att du gillar henne och du agerar inte alls, så varför skulle hon gå på dejt med sig?
  • Anonym (X)
    anonym05swe skrev 2025-01-13 21:24:33 följande:
    Nej, det sade eller antydde jag inte. Absolut inte.
    Vad menar du med det här då?
    en bra agerande kille som inte bryr mig om vad andra tycker om henne
    Det är inte en normal sak att skriva om det inte finns nåt negativt man storsint visar sig strunta i.
  • anonym05swe
    Anonym (Inget på spel....) skrev 2025-01-13 20:47:56 följande:
    Vad är mm? Du har inte vågat riskera något alls. Du är alldeles för rädd att dina känslor ska upptäckas av andra att du inte vågar göra något alls bara för att "privatsaker ska vara privata". Är mm att du pratat med henne på eventen? Sorry, det är inte heller agerande eftersom du inte vågat vara ensam med henne, inte vågat fråga henne om en dejt.

Vill du veta vad "privatsaker" är för mig? Det är INTE känslor för någon (om inte personen i fråga är upptagen för då agerar man inte på känslorna) utan det är tex vad man gillar när det kommer till sex, eventuella dumheter man gjort som man inte vill ska komma ut, jobbiga saker i barndomen som man inte vill avslöja på en gång.

Kärlekskänslor för någon går inte in där. 

Och som svar på din fråga om inte skrivande är agerande så är svaret "nej" om man verkligen, verkligen gillar personen och vill ha en dejt med den. 

Alla skriver inte ens i DM. Vissa agerar inte alls utan låter det gå iväg utan handlingar överhuvudtaget. 

Alla de sakerna är privatsaker. Varför skulle känslor inte vara en privatsak?

• Anonym (X)
    anonym05swe skrev 2025-01-13 22:28:44 följande:

Alla skriver inte ens i DM. Vissa agerar inte alls utan låter det gå iväg utan handlingar överhuvudtaget. 

Att skriva så sällan, kort och ytligt som du gjort är som att inte agera alls.

Satsa lite! Skriv nåt personligt!
  • Anonym (Tiden går)

Du menar att du agerar för att det finns de som inte ens skriver till någon?

Så, hur tycker du att ditt agerande har fungerat, hur mkt närmre en relation är du idag jämfört för ett år sedan?

Tror du att du kommer att våga bjuda ut henne under detta året?

• Anonym (Tiden går)

Tja, om du vill ha en relation så kan inte dina känslor vara din privatsak. Det är ju precis därför du inte kommit längre. Du sitter på din kammare och gör allt du kan för att hon inte ska veta vad du känner. Hur går det, tycker du?
  • anonym05swe
    Anonym (Tiden går) skrev 2025-01-14 06:34:04 följande:
    Tja, om du vill ha en relation så kan inte dina känslor vara din privatsak. Det är ju precis därför du inte kommit längre. Du sitter på din kammare och gör allt du kan för att hon inte ska veta vad du känner. Hur går det, tycker du?
    Jo en privatsak mellan jag och den jag gillar såvida man inte är ihop och vill lägga up saker från relationen på soc med ex.
  • Anonym (Tiden går)
    anonym05swe skrev 2025-01-14 11:21:00 följande:
    Jo en privatsak mellan jag och den jag gillar såvida man inte är ihop och vill lägga up saker från relationen på soc med ex.
    Fast du delar ju inte dina känslor med hon du gillar. Så hur ska ni komma vidare?

Vilken tidshorisont har du? Om du inte vågat bjuda ut henne under 2025, ska du fortsätta tro att du en dag kommer att våga?
Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?