• anonym05swe

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Hej, jag är 18 år och bor i en mellanstor stad i Sverige. Jag är aktiv i en  organisation där jag träffat en person som jag redan känner att jag vill träffa mer. Har tänkt på henne mycket sedan vi inte träffats något mer men jag har inte vågat bjuda ut henne på en dejt eller dylikt. Vi bor dessutom timmar iväg från varandra vilket gör det jobbigt. Jag är dessutom enbart ute efter långsiktiga förhållanden vid dejt.

Vi är lika gamla men hon har ingen aning om det. Jag vet redan nu att jag är redo att offra en del saker för att bli med henne (ex fritid för att spendera den med henne om vi blir ett par). Borde jag berätta för henne? Är jag för feg? Borde jag först bjuda in henne till något innan jag gör något?

Vad bör jag göra?

• Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?
  • Anonym (X)
    anonym05swe skrev 2025-01-17 14:27:05 följande:

Ja, men vill inte att hon ska tolka en fråga om dejt/träff som "oj han är ytlig" 

Vad behövs för att du ska släppa rädslan att hon ska tänka att du är ytlig?
  • anonym05swe
    Anonym (Inget på spel....) skrev 2025-01-17 16:49:16 följande:
    1) Du har fått flertalet förslag på hur du ska bjuda ut henne utan att det framstår som ytligt eller att du bara gillar hennes utseende. Så den bortförklaringen funkar inte länge till varför du inte frågat henne än.

2) Nej, det hade snarare varit det fullt normala att göra! Man blir förtjust i någon, man hoppas intresset är besvarat och frågar om en dejt. Man håller inte på i ETT ÅR och tror att man stressar det hela.

3) Du har ju flertalet gånger skrivit att ni inte skriver om djupa saker utan bara ytliga. Inget då som visar att du faktiskt har känslor för henne. 

4) Du påstår det samtidigt som du hela tiden nämner att du inte har någon annan som skulle passa om det inte blev hon. Om man har genuina känslor för någon så funderar man inte över vem annars som skulle duga istället. 

Vad gäller att du ska fråga henne på dejt säger jag bara två saker:
    I believe it when I see it 

Och

When pigs can fly.

Du har sagt det så många gånger nu att det faktiskt inte är någon som tror dig. 

1. Det är fortfarande det som är ett problem. Bryr mig om henne genuint så vill inte bjuda ut till något som hon kan anse är tråkigt heller. 

2. Efter en vecka? Det är väldigt fort att göra det

3. Har ju ändå visat att jag bryr mig genom att ställa frågor osv. 

4. Har som sagt inte känslor för någon annan. Sade bara det vore jobbigt att bli avvisad osv 

• Anonym (X)
    Anonym (X) skrev 2025-01-17 18:49:07 följande:
    Vad behövs för att du ska släppa rädslan att hon ska tänka att du är ytlig?
  • Anonym (Poppe)
    anonym05swe skrev 2025-01-18 15:51:53 följande:

1. Det är fortfarande det som är ett problem. Bryr mig om henne genuint så vill inte bjuda ut till något som hon kan anse är tråkigt heller. 

2. Efter en vecka? Det är väldigt fort att göra det

3. Har ju ändå visat att jag bryr mig genom att ställa frågor osv. 

4. Har som sagt inte känslor för någon annan. Sade bara det vore jobbigt att bli avvisad osv 

Det är absolut inte konstigt att be om en dejt efter en veckas bekantskap. I er ålder är det till och med helt normalt att bli ihop inom en vecka. Eller det var åtminstone det när jag var ung.

Lämna det lite öppet vad ni ska göra på dejten. Ge ett par förslag själv och fråga om det låter kul eller om hon har något annat hon gärna vill göra.

Att vara lyhörd för vad hon tänker och känner är viktigt, men du behöver inte vara tankeläsare. Bara lyssna på vad hon säger och fråga om du undrar något. Bra kommunikation är nyckeln till ett långt och lyckligt förhållande. Ju förr ni börjar jobba på det desto bättre. 
  • anonym05swe
    Anonym (Poppe) skrev 2025-01-20 19:50:28 följande:
    Det är absolut inte konstigt att be om en dejt efter en veckas bekantskap. I er ålder är det till och med helt normalt att bli ihop inom en vecka. Eller det var åtminstone det när jag var ung.

Lämna det lite öppet vad ni ska göra på dejten. Ge ett par förslag själv och fråga om det låter kul eller om hon har något annat hon gärna vill göra.

Att vara lyhörd för vad hon tänker och känner är viktigt, men du behöver inte vara tankeläsare. Bara lyssna på vad hon säger och fråga om du undrar något. Bra kommunikation är nyckeln till ett långt och lyckligt förhållande. Ju förr ni börjar jobba på det desto bättre. 

Så det är typ bra enligt dig att stressa fram en relation? Ja, jag borde gjort saker snabbare men är också inte enkelt för jag bryr mig om henne på riktigt och vill inte sätta press på henne ex. 

Ja, håller med

Instämmer typ allt i sista stycket 

• Anonym (Inget på spel....)
    anonym05swe skrev 2025-01-21 00:19:20 följande:

Så det är typ bra enligt dig att stressa fram en relation? Ja, jag borde gjort saker snabbare men är också inte enkelt för jag bryr mig om henne på riktigt och vill inte sätta press på henne ex. 

Det handlar inte om att stressa fram en relation, det handlar om att visa att man är intresserad av att vara mer än en vän. 

Precis alla dejtingcoacher säger tex att det är viktigt att ses irl fort vid nätdejting för att inte bilda sig en felaktig bild av den man messar med. Dvs precis raka motsatsen till absolut allt du gjort hittills. 

Att ses "fort" på en dejt handlar inte om att "pressa" eller "stressa" motparten. Det handlar inte heller om att man inte "bryr sig på riktigt" utan det handlar om att lära känna personen i det verkliga livet, att inte sitta och drömma ihop en fantasibild av hur personen är och hur det vore att vara i en relation med denne. 
  • Anonym (X)
    Är du klar med omtentorna nu, har det gått bra?
    Är det därför du skjuter på allt med henne, för att det inte går bra i skolan och du är stressad?
  • anonym05swe
    Anonym (Inget på spel....) skrev 2025-01-21 06:38:51 följande:
    Det handlar inte om att stressa fram en relation, det handlar om att visa att man är intresserad av att vara mer än en vän. 

Precis alla dejtingcoacher säger tex att det är viktigt att ses irl fort vid nätdejting för att inte bilda sig en felaktig bild av den man messar med. Dvs precis raka motsatsen till absolut allt du gjort hittills. 

Att ses "fort" på en dejt handlar inte om att "pressa" eller "stressa" motparten. Det handlar inte heller om att man inte "bryr sig på riktigt" utan det handlar om att lära känna personen i det verkliga livet, att inte sitta och drömma ihop en fantasibild av hur personen är och hur det vore att vara i en relation med denne. 

Att inte stressa och visa att man är intresserad går inte emot varandra, 

Jag har ju träffat henne irl så har ingen felaktig bild av henne. 

• Anonym (Tiden går)
    anonym05swe skrev 2025-01-21 10:06:01 följande:

Att inte stressa och visa att man är intresserad går inte emot varandra, 

Jag har ju träffat henne irl så har ingen felaktig bild av henne. 

Du har aldrig träffat henne ensam, du vågar ju inte prata med henne ensam. Så frågan är hur väl du känner henne.

Sedan har du väl inte visat henne att du är intresserad av en relation. Så du gör ju inget av dessa saker. 

Sedan blandar du ihop att fråga om träff och inleda en relation. Att fråga om en första träff hos någon man gillar kan man göra fort. Sedan till att det utvecklas till ett förhållande kan ta mkt längre tid. Där behöver man inte rusa fram.

Nackdelen, som du antagligen kommer att stöta på, med att vänta jättelänge med att fråga om en träff, är uppenbar. Hon kommer ju hinna träffa en annan kille, en kille som vågar prata med henne, som vågar bjuda ut henne. En kille som inte nojjar över vad andra ska tycka, hur långt han måste åka för att träffa henne, vad hon ska tänka osv. En kille som ser en trevlig tjej, som vill lära känna henne och tar chansen för att se om det kan bli något. Dvs tvärt emot hur du är.

Denna kille har chans på henne, visst kan hon visa sig vara ointresserad av honom, men han har chansen att få ett förhållande med en trevlig tjej. Du däremot, dina chanser minskar för varje dag. Idag är chansen precis noll, för du kommer inte att fråga henne idag. Imorgon ökar chansen lite lite, men du kommer antagligen inte våga då heller. Ingen här kommer att betta på att du frågar henne innan januari är slut. Ytterst få, kanske ingen, att du vågar fråga henne innan midsommar. 
  • Anonym (...)

Jag undrar om TS behöver komma vidare, han kanske behöver leva kvar i detta, vilket han kommer göra så länge han inte tar nästa steg. Det kanske hjälper honom på något vis. Om han skulle fråga och hon säger nej så har han ju inte detta kvar. En stor förlust möjligtvis, vissa människor lever på saker som vi andra inte begriper.

Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?