• anonym05swe

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Hej, jag är 18 år och bor i en mellanstor stad i Sverige. Jag är aktiv i en  organisation där jag träffat en person som jag redan känner att jag vill träffa mer. Har tänkt på henne mycket sedan vi inte träffats något mer men jag har inte vågat bjuda ut henne på en dejt eller dylikt. Vi bor dessutom timmar iväg från varandra vilket gör det jobbigt. Jag är dessutom enbart ute efter långsiktiga förhållanden vid dejt.

Vi är lika gamla men hon har ingen aning om det. Jag vet redan nu att jag är redo att offra en del saker för att bli med henne (ex fritid för att spendera den med henne om vi blir ett par). Borde jag berätta för henne? Är jag för feg? Borde jag först bjuda in henne till något innan jag gör något?

Vad bör jag göra?

• Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?
  • Anonym (Tiden går)
    Anonym (...) skrev 2025-01-21 10:47:09 följande:

Jag undrar om TS behöver komma vidare, han kanske behöver leva kvar i detta, vilket han kommer göra så länge han inte tar nästa steg. Det kanske hjälper honom på något vis. Om han skulle fråga och hon säger nej så har han ju inte detta kvar. En stor förlust möjligtvis, vissa människor lever på saker som vi andra inte begriper.

Visst är det så. Så länge han inte frågar kan han fortsätta drömma om henne. Den drömmen är som en snuttefilt, han har sina ursäkter som gör att han inte kan/behöver göra något nu, därför är det enligt honom helt rätt att vänta. Och då kan han inbilla sig att det blir de två, och det känns säkert jätteskönt för honom. 
  • Anonym (Jonna)
    Anonym (Jonna) skrev 2025-01-17 14:04:26 följande:
    Nej, det tycker jag inte. Men det är inte stressande att få en fråga om man vill ses. Det kan förstås kännas lite obekvämt om det är någon man själv inte vill träffa, men vad menar du är så fruktansvärt stressande med det? Att du tror att det är stressande är ETT EXEMPEL på att du behöver hjälp - mer hjälp än du kan få här inne, och att du har större problem än du själv förstår med sådant som mänskligt samspel!

Förstår du att din förklaringsmodell inte hänger ihop? Du ska bjuda ut henne på ett vagt men tydligt sätt, men kan inte ge exempel på hur. Du kan inte bjuda ut henne innan hon vet om dina känslor för då är det stressande, men samtidigt vill du inte avslöja något innan ni är ett par. Du hade gärna bjudit ut henne tidigare men fortsätter att skjuta det på en obestämd framtid. I AUGUSTI skrev du att du skulle bjuda ut henne någon av de tre nästkommande helgerna, men skrev sen att du inte hade "hunnit".

Kan du förklara hur det här hänger ihop?
    Du struntade i att svara på mitt ovanstående inlägg. Jag skulle gärna ha svar både på det jag skriver i första och andra stycket.
  • anonym05swe
    Anonym (Tiden går) skrev 2025-01-21 10:32:32 följande:
    Du har aldrig träffat henne ensam, du vågar ju inte prata med henne ensam. Så frågan är hur väl du känner henne.

Sedan har du väl inte visat henne att du är intresserad av en relation. Så du gör ju inget av dessa saker. 

Sedan blandar du ihop att fråga om träff och inleda en relation. Att fråga om en första träff hos någon man gillar kan man göra fort. Sedan till att det utvecklas till ett förhållande kan ta mkt längre tid. Där behöver man inte rusa fram.

Nackdelen, som du antagligen kommer att stöta på, med att vänta jättelänge med att fråga om en träff, är uppenbar. Hon kommer ju hinna träffa en annan kille, en kille som vågar prata med henne, som vågar bjuda ut henne. En kille som inte nojjar över vad andra ska tycka, hur långt han måste åka för att träffa henne, vad hon ska tänka osv. En kille som ser en trevlig tjej, som vill lära känna henne och tar chansen för att se om det kan bli något. Dvs tvärt emot hur du är.

Denna kille har chans på henne, visst kan hon visa sig vara ointresserad av honom, men han har chansen att få ett förhållande med en trevlig tjej. Du däremot, dina chanser minskar för varje dag. Idag är chansen precis noll, för du kommer inte att fråga henne idag. Imorgon ökar chansen lite lite, men du kommer antagligen inte våga då heller. Ingen här kommer att betta på att du frågar henne innan januari är slut. Ytterst få, kanske ingen, att du vågar fråga henne innan midsommar. 

Jag har ju skrivit med henne dock (själv såklart och inte i ngn gruppchatt i hennes DM) 

Jag ska bjuda ut henne 

Jag vet men ngn tog upp att en relation kan bildas på en vecka ex. Vill inte rusa fram en relation. 

Jag hade som sagt redan bjudit ut henne. Jag trivs inte direkt med detta läge. Jag vill verkligen bjuda ut henne och ses. Jag vill verkligen göra allt för att det ska gå bra men läget är inte enkelt. 

Jag ska bjuda ut henne, är bara en tidsfråga. Vet inte om när hon tycker det vore bäst att få en inbjudan ex. Bryr mig om henne på riktigt så vill inte stressa henne. 

• anonym05swe
    Anonym (Tiden går) skrev 2025-01-21 10:52:09 följande:
    Visst är det så. Så länge han inte frågar kan han fortsätta drömma om henne. Den drömmen är som en snuttefilt, han har sina ursäkter som gör att han inte kan/behöver göra något nu, därför är det enligt honom helt rätt att vänta. Och då kan han inbilla sig att det blir de två, och det känns säkert jätteskönt för honom. 
    Nej, jag trivs inte alls i detta. Är bara jobbigt att behöva gå runt och ha känslor för ngn som bor timmar bort och som jag inte träffat irl på väldigt länge. Är en helt annan känsla att skriva eller prata irl med någon liksom.
  • Anonym (Tiden går)
    anonym05swe skrev 2025-01-21 11:00:27 följande:

Jag har ju skrivit med henne dock (själv såklart och inte i ngn gruppchatt i hennes DM) 

Jag ska bjuda ut henne 

Jag vet men ngn tog upp att en relation kan bildas på en vecka ex. Vill inte rusa fram en relation. 

Jag hade som sagt redan bjudit ut henne. Jag trivs inte direkt med detta läge. Jag vill verkligen bjuda ut henne och ses. Jag vill verkligen göra allt för att det ska gå bra men läget är inte enkelt. 

Jag ska bjuda ut henne, är bara en tidsfråga. Vet inte om när hon tycker det vore bäst att få en inbjudan ex. Bryr mig om henne på riktigt så vill inte stressa henne. 

Känns det bra när du skriver det så många gånger? Tror du på det själv?
  • anonym05swe
    Anonym (Tiden går) skrev 2025-01-21 11:06:24 följande:
    Känns det bra när du skriver det så många gånger? Tror du på det själv?
    Ja, man måste tydligen förtydliga för vissa av er. Ja, för det kommer ske
  • Anonym (...)

Ja det kan nog vara så att han behöver det. Och då är det kanske bäst att han inte riskerar nåt.

Anonym (Tiden går) skrev 2025-01-21 10:52:09 följande:
  • Anonym (...)
    anonym05swe skrev 2025-01-21 11:04:24 följande:
    Nej, jag trivs inte alls i detta. Är bara jobbigt att behöva gå runt och ha känslor för ngn som bor timmar bort och som jag inte träffat irl på väldigt länge. Är en helt annan känsla att skriva eller prata irl med någon liksom.
    Men du lever på det och du vill inte vara utan det. Därför riskerar du det inte.
  • Anonym (Tiden går)
    anonym05swe skrev 2025-01-21 11:08:37 följande:
    Ja, man måste tydligen förtydliga för vissa av er. Ja, för det kommer ske
    Vad menar du, tror du inte att vi förstår att du vill bjuda ut henne?

Det vi inte förstår är varför du inte gör det, när du hela tiden säger att du ska göra det.
  • Anonym (Tiden går)
    anonym05swe skrev 2025-01-21 11:04:24 följande:
    Nu har du ju själv valt att inte kontakta henne för en träff, så det är ju upp till dig hur du vill må. 

Sedan är det konstigt att du inte trivs i detta. Du har ju själv satt upp regler för hur det ska gå till och du håller dig till reglerna, så varför trivs du inte?
  • anonym05swe
    Anonym (Tiden går) skrev 2025-01-21 11:15:04 följande:
    Nu har du ju själv valt att inte kontakta henne för en träff, så det är ju upp till dig hur du vill må. 

Sedan är det konstigt att du inte trivs i detta. Du har ju själv satt upp regler för hur det ska gå till och du håller dig till reglerna, så varför trivs du inte?

Jag ska kontakta henne för det, vill bara att det inte ska tolkas fel

Hade som sagt hellre gjort mer tidigare men ska försöka träffa henne själv om hon går med på det såklart. 

• Anonym (Jonna)

Ts, kan du svara på mitt inlägg? Nummer 5780, i citatet är det inlägg jag vill ha svar på.

• Anonym (Tiden går)
    anonym05swe skrev 2025-01-21 11:34:32 följande:

Hade som sagt hellre gjort mer tidigare men ska försöka träffa henne själv om hon går med på det såklart. 

Hade du verkligen det? Du har ju haft förklaringar hela tiden på varför du inte kunnat, så hade du verkligen kunnat fråga henne innan? 
  • Anonym (Inget på spel....)

Om du verkligen, verkligen hade velat gjort mer tidigare så hade du faktiskt gjort det, inte hittat på 2000 orsaker/anledningar/ursäkter till varför du inte frågat henne på dejt ännu. 

Så då är vi tillbaka på att hon är en snuttefilt som du kan drömma om och inte behöver göra något aktivt för att få (eller någon annan heller). Du kan fortsätta drömma om den "perfekta långvariga relationen".

Om du varit så förälskad i henne som du påstår så hade du inte kommit på alla bortförklaringar till varför du inte frågat ut henne än.
  • Anonym (X)

Vad behövs för att du ska släppa rädslan att hon ska tänka att du är ytlig?

Hur ska du lyckas träffa henne själv?
  • Svensson5
    anonym05swe skrev 2023-11-22 13:36:34 följande:
    Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Hej, jag är 18 år och bor i en mellanstor stad i Sverige. Jag är aktiv i en  organisation där jag träffat en person som jag redan känner att jag vill träffa mer. Har tänkt på henne mycket sedan vi inte träffats något mer men jag har inte vågat bjuda ut henne på en dejt eller dylikt. Vi bor dessutom timmar iväg från varandra vilket gör det jobbigt. Jag är dessutom enbart ute efter långsiktiga förhållanden vid dejt.

Vi är lika gamla men hon har ingen aning om det. Jag vet redan nu att jag är redo att offra en del saker för att bli med henne (ex fritid för att spendera den med henne om vi blir ett par). Borde jag berätta för henne? Är jag för feg? Borde jag först bjuda in henne till något innan jag gör något?

Vad bör jag göra?

Du måste börja med att bjuda ut henne för att sedan ev börja att umgås om ni trivs med varandra 

Det tar ju ganska lång tid och se om man passar och trivs ihop
    Du kan inte börja med att säga att du vill offra din fritid för hennes skull, då kommer att framstå som veirdo 

• anonym05swe
    Svensson5 skrev 2025-01-21 16:56:01 följande:

Du måste börja med att bjuda ut henne för att sedan ev börja att umgås om ni trivs med varandra 

Du kan inte börja med att säga att du vill offra din fritid för hennes skull, då kommer att framstå som veirdo 

Det vill jag göra också. 
    Jag vet. 
    Nej skulle inte säga det direkt heller. 
  • Anonym (Inget på spel....)
    Svensson5 skrev 2025-01-21 16:56:01 följande:

Och inget av det du föreslår har TS gjort på de 1 år och 2 månader som gått sedan han startade tråden. 
Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?