• anonym05swe

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Hej, jag är 18 år och bor i en mellanstor stad i Sverige. Jag är aktiv i en  organisation där jag träffat en person som jag redan känner att jag vill träffa mer. Har tänkt på henne mycket sedan vi inte träffats något mer men jag har inte vågat bjuda ut henne på en dejt eller dylikt. Vi bor dessutom timmar iväg från varandra vilket gör det jobbigt. Jag är dessutom enbart ute efter långsiktiga förhållanden vid dejt.

Vi är lika gamla men hon har ingen aning om det. Jag vet redan nu att jag är redo att offra en del saker för att bli med henne (ex fritid för att spendera den med henne om vi blir ett par). Borde jag berätta för henne? Är jag för feg? Borde jag först bjuda in henne till något innan jag gör något?

Vad bör jag göra?

• Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?
  • Anonym (Tiden går)
    anonym05swe skrev 2025-01-15 11:18:48 följande:

Vi har också ca 1,5 h bort nu. Är enklare dock om man väl är ihop att sköta det logistiska. Är mkt svårare innan man faktiskt är ett par. Ja, i en relation hade jag klarat av det som du tog och skriva mkt osv. 

För att dels avståndet, dels bryr jag mig om henne på riktigt. Söker inte en relation för saken skull utan vill bara vara med henne. Vill heller inte engagera i romantiska aktiviteter med någon jag ej har som avsikt att bli ihop med. Är svårare att skaffa en partner än att hålla i en bra relation. 

Är det svårare att åka tåg/buss om man är singel, eller hur menar du?

Och nej, du kommer inte att bli en annan person med massor av handlingskraft för att du blir ihop med någon. Det fungerar inte så.
  • anonym05swe
    Anonym (Tiden går) skrev 2025-01-15 12:55:30 följande:
    Är det svårare att åka tåg/buss om man är singel, eller hur menar du?

Och nej, du kommer inte att bli en annan person med massor av handlingskraft för att du blir ihop med någon. Det fungerar inte så.
    Nej men om man är ihop kan man bo ihop efter ett tag

Man är mer säker i sitt agerande i en relation.
  • Anonym (Jonna)
    anonym05swe skrev 2025-01-15 11:18:48 följande:

Vi har också ca 1,5 h bort nu. Är enklare dock om man väl är ihop att sköta det logistiska. Är mkt svårare innan man faktiskt är ett par. Ja, i en relation hade jag klarat av det som du tog och skriva mkt osv. 

För att dels avståndet, dels bryr jag mig om henne på riktigt. Söker inte en relation för saken skull utan vill bara vara med henne. Vill heller inte engagera i romantiska aktiviteter med någon jag ej har som avsikt att bli ihop med. Är svårare att skaffa en partner än att hålla i en bra relation. 

Så du tror att personen som du svarade bodde närmare sin partner innan de blev ett par? 
  • anonym05swe
    Anonym (Tiden går) skrev 2025-01-14 15:59:15 följande:
    Men herregud. Du har ju själv skrivit att du vill hellre ha en aktivitet på träffen än att bara sitta och prata. Detta är ju utmärkt för dig. Du ska ju ändå inte bekänna färg på den första träffen, det skulle du ju vänta med till senare.

Du måste börja någonstans, och detta är ett bra förslag eftersom det inte blir så dejt-aktigt. Du vill ju inte att hon ska förstå och missförstå dig. 
    Ja men vill också kunna prata en del med henne på en dejt. Jag känner mig så misslyckad att jag inte ens kan hamna i en relation "bara sådär" som en del andra kan göra. Vill verkligen bli hennes men nu är det så tufft läge. En avvisning vore otroligt jobbigt minst sagt. Vet inte vad jag skulle göra efteråt vid en avvisning för vore så jobbigt att ens tänka på det. 

Ja men vill också vara ärlig mot henne. Är ett tufft läge  
  • anonym05swe
    Anonym (Jonna) skrev 2025-01-15 16:14:21 följande:
    Så du tror att personen som du svarade bodde närmare sin partner innan de blev ett par? 
    Eventuellt. Om man redan är ett par kan man bli sambos ändå efter 2-3 år. 
  • Anonym (Inget på spel....)
    anonym05swe skrev 2025-01-15 15:29:42 följande:
    Nej men om man är ihop kan man bo ihop efter ett tag

Man är mer säker i sitt agerande i en relation.
    Jag och min kärlek kommer inte att bo ihop de närmaste 10 åren typ. Inte så länge vi har hemmaboende barn. Och tänk, vi löser det med. Efter barnen flyttat ut får man se. Just nu är jag inte direkt intresserad av att bli sambo någonsin igen. 

Nej, man är inte per automatik mer säker i sitt agerande i en relation. 

Är det därför du vill ha en relation? För att bli en annan person än den du är idag? Om du inte tycker om den du är, om du inte älskar dig själv, kommer du aldrig att hitta den där hälsosamma, långa relationen du så längtar efter. Börja med att tycka om dig själv, att trivas med den du är.
    anonym05swe skrev 2025-01-15 20:42:02 följande:
    Ja men vill också kunna prata en del med henne på en dejt. Jag känner mig så misslyckad att jag inte ens kan hamna i en relation "bara sådär" som en del andra kan göra. Vill verkligen bli hennes men nu är det så tufft läge. En avvisning vore otroligt jobbigt minst sagt. Vet inte vad jag skulle göra efteråt vid en avvisning för vore så jobbigt att ens tänka på det. 

Ja men vill också vara ärlig mot henne. Är ett tufft läge  
    Ingen hamnar i en relation "bara så där" utan man bågar ta risker, man vågar sätta sina känslor på spel, man vågar dejta, man låser sig inte vid en fantasi. Man jobbar aktivt för att få den fär relationen. Vad du ser utifrån är inte sanningen. 
    anonym05swe skrev 2025-01-15 20:49:01 följande:
    Eventuellt. Om man redan är ett par kan man bli sambos ändå efter 2-3 år. 
    Vad får dig att tro att vi bott närmare varandra? Visserligen har vi det men det är så länge sedan att det inte räknas (dvs flera år innan du föddes). Sen har vi inte haft någon direkt kontakt, och definitivt ingen romantisk kontakt, på drygt 20 år så han hade lika gärna kunnat vara en främling. 
  • anonym05swe
    Anonym (Inget på spel....) skrev 2025-01-15 21:38:53 följande:
    Ingen hamnar i en relation "bara så där" utan man bågar ta risker, man vågar sätta sina känslor på spel, man vågar dejta, man låser sig inte vid en fantasi. Man jobbar aktivt för att få den fär relationen. Vad du ser utifrån är inte sanningen. 
    Ja, jag vill göra allt som har med relationer att göra samtidigt som jag liksom hittar den rätta. Vill verkligen vara i en stabil, kärleksfull och rolig relation med en bra tjej som jag verkligen kan lita på och vara i en bra relation. Hoppas såklart att den relationen är med hon jag gillar. 
  • anonym05swe
    Anonym (Inget på spel....) skrev 2025-01-15 21:36:02 följande:
    Jag och min kärlek kommer inte att bo ihop de närmaste 10 åren typ. Inte så länge vi har hemmaboende barn. Och tänk, vi löser det med. Efter barnen flyttat ut får man se. Just nu är jag inte direkt intresserad av att bli sambo någonsin igen. 

Nej, man är inte per automatik mer säker i sitt agerande i en relation. 

Är det därför du vill ha en relation? För att bli en annan person än den du är idag? Om du inte tycker om den du är, om du inte älskar dig själv, kommer du aldrig att hitta den där hälsosamma, långa relationen du så längtar efter. Börja med att tycka om dig själv, att trivas med den du är.

Jag har inga barn. Jag skulle kunna tänka mig flytta ihop inom typ 2-3 år in i en relation såvida den fungerar bra. Så för mig skulle det typ gå i en relation. 

I regel jo

Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?