• anonym05swe

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Hej, jag är 18 år och bor i en mellanstor stad i Sverige. Jag är aktiv i en  organisation där jag träffat en person som jag redan känner att jag vill träffa mer. Har tänkt på henne mycket sedan vi inte träffats något mer men jag har inte vågat bjuda ut henne på en dejt eller dylikt. Vi bor dessutom timmar iväg från varandra vilket gör det jobbigt. Jag är dessutom enbart ute efter långsiktiga förhållanden vid dejt.

Vi är lika gamla men hon har ingen aning om det. Jag vet redan nu att jag är redo att offra en del saker för att bli med henne (ex fritid för att spendera den med henne om vi blir ett par). Borde jag berätta för henne? Är jag för feg? Borde jag först bjuda in henne till något innan jag gör något?

Vad bör jag göra?

• Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?
  • Anonym (Inget på spel....)
    anonym05swe skrev 2025-01-15 23:03:24 följande:

Jag har inga barn. Jag skulle kunna tänka mig flytta ihop inom typ 2-3 år in i en relation såvida den fungerar bra. Så för mig skulle det typ gå i en relation. 

I regel jo

"I regel jo" vad då? 

Svara på frågorna istället. Är du så vansinnigt otrygg i dig själv att det är därför du är besatt av att ha en relation? Så länge du inte tycker om dig själv för den du är kommer du aldrig vare sig tro på att någon annan kan göra det eller ens hitta någon som gör det på riktigt. Så länge du inte tycker om och trivs med den du är kommer du aldrig att få den där trygga, hälsosamma, långvariga relationen du drömmer om. 
  • anonym05swe
    Anonym (Inget på spel....) skrev 2025-01-15 23:48:07 följande:
    "I regel jo" vad då? 

Svara på frågorna istället. Är du så vansinnigt otrygg i dig själv att det är därför du är besatt av att ha en relation? Så länge du inte tycker om dig själv för den du är kommer du aldrig vare sig tro på att någon annan kan göra det eller ens hitta någon som gör det på riktigt. Så länge du inte tycker om och trivs med den du är kommer du aldrig att få den där trygga, hälsosamma, långvariga relationen du drömmer om. 

Nej, jag är inte otrygg i mig själv. Är inte konstigt att vilja ha en bra relation. 

• Anonym (Jonna)
    anonym05swe skrev 2025-01-15 23:03:24 följande:

Jag har inga barn. Jag skulle kunna tänka mig flytta ihop inom typ 2-3 år in i en relation såvida den fungerar bra. Så för mig skulle det typ gå i en relation. 

I regel jo

Det här är ett så otroligt udda svar av dig på inlägget du svarar på. Personen försöker förklara för dig att många har större logistiska svårigheter än du och ändå lyckas skapa relationer. Vi VET att du inte har barn. Vi VET att du vill vara i en relation. Att du svarar på det här sättet är väldigt avvikande från hur de flesta människor förstår inlägget du svarar på.
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    anonym05swe skrev 2025-01-16 00:05:09 följande:

Nej, jag är inte otrygg i mig själv. Är inte konstigt att vilja ha en bra relation. 

Nej, det är inte konstigt att vilja ha en bra relation. Men det är konstigt att inte förstå att det krävs arbete och ansträngning, både för att få och behålla en bra relation.

Ingen ?hamnar? i en relation ?bara sådär?, som du tycks tro. Det du ser utifrån är inte hela bilden. Det krävs att man umgås, att man vågar visa intresse och att intresset är besvarat. Och det är bara första steget in i en relation. Sen krävs det att man passar ihop också, och att båda vill fortsätta.

Ingen kärlek utan risker. Så är det för alla. Du känner dig misslyckad för att du tror att andra klarar något du inte klarar, och det är möjligt att det är så, men inte av de skäl du tror. 
  • Anonym (Smol)

Min partner och jag träffades på ett sommarjobb. Vi kom överens om att det vore trevligt att träffas på fritiden också och efter 3 månader flyttade vi ihop. Vi träffades väldigt mycket under de tre månaderna och har nu varit ihop i 31 år.

Du kommer inte att bli ihop med den här tjejen om du inte träffar henne och mycket. Det finns inga genvägar. För varje dag som du fortsätter planera och vända och vrida på det perfekta sättet att närma dig henne, desto större risk att hon hittar en partner och du har inte ens frågat om ni ska dricka en kopp kaffe ihop.

Det finns ingen perfekt dejt, Det finns inget perfekt sätt att bli ihop med någon. Du kan inte planera den delen av ditt liv. Du kan slänga bort ytterligare år på att älta och vända och vrida, det är upp till dig. Eller så kan du söka professionell hjälp för att komma ur det hämmade mönstret du fastnat i. Också upp till dig.

• anonym05swe
    Anonym (Smol) skrev 2025-01-16 12:42:44 följande:

Min partner och jag träffades på ett sommarjobb. Vi kom överens om att det vore trevligt att träffas på fritiden också och efter 3 månader flyttade vi ihop. Vi träffades väldigt mycket under de tre månaderna och har nu varit ihop i 31 år.

Du kommer inte att bli ihop med den här tjejen om du inte träffar henne och mycket. Det finns inga genvägar. För varje dag som du fortsätter planera och vända och vrida på det perfekta sättet att närma dig henne, desto större risk att hon hittar en partner och du har inte ens frågat om ni ska dricka en kopp kaffe ihop.

Det finns ingen perfekt dejt, Det finns inget perfekt sätt att bli ihop med någon. Du kan inte planera den delen av ditt liv. Du kan slänga bort ytterligare år på att älta och vända och vrida, det är upp till dig. Eller så kan du söka professionell hjälp för att komma ur det hämmade mönstret du fastnat i. Också upp till dig.

Efter tre månader? Mm jag vill också gärna hamna i en relation så länge. För 30 år sedan var det också enklare att bli ihop innan folk gjort allt med relationer till sociala medier. Allt som är inte perfekt är "red flag" i denna tid. Nu så lägger typ folk ut saker på dejter osv och så är det krav i princip på att man ska lägga upp om relationen på SoMe osv. 

Exakt därför vill jag bjuda ut henne och förhoppningsvis bli ihop med henne. Om jag blir avvisad vore det otroligt jobbigt minst sagt för har ingen aning överhuvudtaget om ngn annan jag ens kan tänka mig vara med just nu liksom. 

Nej, inte sagt att det finns det heller. Jag ska bjuda ut henne först och främst. Jag har inget särskilt behov av att söka hjälp för när det finns folk med större behov. 

• Anonym (Smol)
    anonym05swe skrev 2025-01-16 13:01:18 följande:

Efter tre månader? Mm jag vill också gärna hamna i en relation så länge. För 30 år sedan var det också enklare att bli ihop innan folk gjort allt med relationer till sociala medier. Allt som är inte perfekt är "red flag" i denna tid. Nu så lägger typ folk ut saker på dejter osv och så är det krav i princip på att man ska lägga upp om relationen på SoMe osv. 

Exakt därför vill jag bjuda ut henne och förhoppningsvis bli ihop med henne. Om jag blir avvisad vore det otroligt jobbigt minst sagt för har ingen aning överhuvudtaget om ngn annan jag ens kan tänka mig vara med just nu liksom. 

Nej, inte sagt att det finns det heller. Jag ska bjuda ut henne först och främst. Jag har inget särskilt behov av att söka hjälp för när det finns folk med större behov. 

Du levde inte för 30 år sedan, så håll gärna inne med dina rosenröda idéer om hur "lätt" det var att bli ihop med någon.

Varför måste du veta om det finns någon annan att ihop med? Det är ett väldigt konstigt synsätt på relationer att behöva ha en alternativ partnerkandidat om kandidat 1 inte går vägen. 

Du ska inte jämföra dina behov av professionell hjälp mot någon annans behov. Ditt sätt att resonera och inte-agera är inte friskt. Du kommer inte loss ur läget du är i nu. Jag är helt säker på att om ett år till så ältar du fortfarande här. En normal person hade inte hållt på så länge som du gör, så jo, du behöver professionell hjälp för att komma ur din situation. När du är i ett bättre mentalt läge, så kommer du att ha lättare att umgås med folk, och hitta en partner.
  • anonym05swe
    Anonym (Smol) skrev 2025-01-16 13:22:04 följande:
    Du levde inte för 30 år sedan, så håll gärna inne med dina rosenröda idéer om hur "lätt" det var att bli ihop med någon.

Varför måste du veta om det finns någon annan att ihop med? Det är ett väldigt konstigt synsätt på relationer att behöva ha en alternativ partnerkandidat om kandidat 1 inte går vägen. 

Du ska inte jämföra dina behov av professionell hjälp mot någon annans behov. Ditt sätt att resonera och inte-agera är inte friskt. Du kommer inte loss ur läget du är i nu. Jag är helt säker på att om ett år till så ältar du fortfarande här. En normal person hade inte hållt på så länge som du gör, så jo, du behöver professionell hjälp för att komma ur din situation. När du är i ett bättre mentalt läge, så kommer du att ha lättare att umgås med folk, och hitta en partner.
    För 30 år sedan fanns inte sociala medier som påverkade mångas syn på relationer. Nu så lägger folk ut om dejter osv på sociala medier. Är typ krav på att man ska lägga upp själv från relationer också på sociala medier. 

Sade inte det utan att enbart att det är väldigt jobbigt om jag blir avvisad. 

Nej jag mår bra och agerar sunt. 
  • Anonym (Lugn)
    anonym05swe skrev 2025-01-17 12:54:05 följande:
    För 30 år sedan fanns inte sociala medier som påverkade mångas syn på relationer. Nu så lägger folk ut om dejter osv på sociala medier. Är typ krav på att man ska lägga upp själv från relationer också på sociala medier. 

Sade inte det utan att enbart att det är väldigt jobbigt om jag blir avvisad. 

Nej jag mår bra och agerar sunt. 
    För 30 år sedan hade du inte kunnat skriva till henne alls. Då hade du varit tvungen att be om hennes telefonnummer vid eventet och sedan ringa henne. Det hade du ju aldrig fixat. Så du har nog tur att du lever nu.
  • Anonym (Tiden går)
    anonym05swe skrev 2025-01-16 00:05:09 följande:

Nej, det är inte konstigt. Det konstiga är att inte göra något för att få en relation. Det du gjort hittills har inte gett dig en relation, men du tror fortfarande att det ska bli något mellan er. 

Men fortsätt skriv att du ska bjuda ut henne, om du fortfarande tror på det själv. En dag kommer du att inse att det inte räcker att skriva i forum att man vill ha en relation och tror att det ska ordna dig utan att man anstränger sig. 
Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?