• anonym05swe

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Hej, jag är 18 år och bor i en mellanstor stad i Sverige. Jag är aktiv i en  organisation där jag träffat en person som jag redan känner att jag vill träffa mer. Har tänkt på henne mycket sedan vi inte träffats något mer men jag har inte vågat bjuda ut henne på en dejt eller dylikt. Vi bor dessutom timmar iväg från varandra vilket gör det jobbigt. Jag är dessutom enbart ute efter långsiktiga förhållanden vid dejt.

Vi är lika gamla men hon har ingen aning om det. Jag vet redan nu att jag är redo att offra en del saker för att bli med henne (ex fritid för att spendera den med henne om vi blir ett par). Borde jag berätta för henne? Är jag för feg? Borde jag först bjuda in henne till något innan jag gör något?

Vad bör jag göra?

• Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?
  • anonym05swe
    Anonym (X) skrev 2025-01-12 23:13:39 följande:
    Varför skulle hon vilja gå på dejt med en ytlig bekant som ABSOLUT INTE gillar henne?
    Jo jag gillar henne genuint. Bryr mig om henne på riktigt också. 
  • Anonym (Tiden går)
    anonym05swe skrev 2025-01-13 00:17:46 följande:
    Jo jag gillar henne genuint. Bryr mig om henne på riktigt också. 
    Varför skulle hon vilja gå på dejt med dig?
  • Anonym (Inget på spel....)
    anonym05swe skrev 2025-01-12 22:46:09 följande:
    Jo, jag skulle vara öppen men poängen är att jag inte direkt på första dejten skulle erkänna mina känslor. Inte sagt att jag inte skulle vara öppen alls men inte ta upp känslorna på en första dejt direkt. Såg ngn som typ tyckte att man skulle gå i säng redan efter 1-3 dejter vilket känns lite för tidigt spontant. 
    Nu hittar du på vad det var jag skrev. Jag skrev inte ett skit om att ligga efter ett par dejter. Det jag skrev var att han skulle visa intresse efter ett par dejter annars går det fetbort. Visa vart jag (eller någon annan) skrivit att man prompt ska ligga efter ett par dejter. 

Att visa intresse = säga att man gillar någon, visa att man är attraherad av någon, visa att man är intresserad av någon. 

Du skrev att du skulle visa vad du känner efter 5-7 dejter. Vad får dig att tro att det blir mer än en dejtvom du inte visar något innan dess? 

Jag har haft en budkille som kom regelbundet till ett ställe jag jobbade på som visat mer intresse för mig än du gjort för den tjej du påstår att du vill ha en livslång relation med. 
  • anonym05swe
    Anonym (Tiden går) skrev 2025-01-13 00:21:31 följande:
    Varför skulle hon vilja gå på dejt med dig?
    För jag bryr mig om henne, är seriös och en bra agerande kille som inte bryr mig om vad andra tycker om henne
  • Anonym (Tiden går)
    anonym05swe skrev 2025-01-13 15:27:25 följande:
    För jag bryr mig om henne, är seriös och en bra agerande kille som inte bryr mig om vad andra tycker om henne
    Fast du agerar ju minimalt.  Och du bryr dig visst om vad andra tycker, det skriver du ganska ofta. Att det ska vara hemligt, inte hackas osv. 
    anonym05swe skrev 2025-01-13 15:27:25 följande:
    Agerande är inte ett ord jag skulle använda för att beskriva dig. 

Nej, du kanske inte bryr dig om vad andra tycker om henne men du bryr dig extremt mycket om hur du uppfattas av andra. Du bryr dig om det så till den milda grad att du varit helt handlingsförlamad i ett år för att du inte vågar riskera att det kommer ut att du gillar henne för tänk om du blir avvisad och andra får veta det. Det vore ju katastrof.
  • anonym05swe
    Anonym (Inget på spel....) skrev 2025-01-13 16:09:14 följande:
    Agerande är inte ett ord jag skulle använda för att beskriva dig. 

Nej, du kanske inte bryr dig om vad andra tycker om henne men du bryr dig extremt mycket om hur du uppfattas av andra. Du bryr dig om det så till den milda grad att du varit helt handlingsförlamad i ett år för att du inte vågar riskera att det kommer ut att du gillar henne för tänk om du blir avvisad och andra får veta det. Det vore ju katastrof.

Så skriva m.m ex är inte att vara agerande? 

Varför skulle jag vilja att privatsaker inte ska vara privatsaker? 

• Anonym (Hej)
    anonym05swe skrev 2025-01-13 19:51:31 följande:

Nej, det du har hållt på med över ett år är faktiskt inte särskilt mycket agerande även om det är stort för dig. Du låter allt överskugga det faktum att du kan bli påkommen med att gilla någon, inget väger tyngre än att skydda dig från att det skulle kunna hända.

Om du inte hade brytt dig så mycket om vad andra tänker så hade du kanske vågat vara mer öppen de få gånger ni har träffats, du hade kanske vågat be om en dejt i dm mm. Allt du gör ligger under den blöta filten av rädsla att bli påkommen.
    anonym05swe skrev 2025-01-13 19:51:31 följande:

Vad är mm? Du har inte vågat riskera något alls. Du är alldeles för rädd att dina känslor ska upptäckas av andra att du inte vågar göra något alls bara för att "privatsaker ska vara privata". Är mm att du pratat med henne på eventen? Sorry, det är inte heller agerande eftersom du inte vågat vara ensam med henne, inte vågat fråga henne om en dejt.

Vill du veta vad "privatsaker" är för mig? Det är INTE känslor för någon (om inte personen i fråga är upptagen för då agerar man inte på känslorna) utan det är tex vad man gillar när det kommer till sex, eventuella dumheter man gjort som man inte vill ska komma ut, jobbiga saker i barndomen som man inte vill avslöja på en gång.

Kärlekskänslor för någon går inte in där. 

Och som svar på din fråga om inte skrivande är agerande så är svaret "nej" om man verkligen, verkligen gillar personen och vill ha en dejt med den. 
    Anonym (Inget på spel....) skrev 2025-01-13 05:42:33 följande:
    Nu hittar du på vad det var jag skrev. Jag skrev inte ett skit om att ligga efter ett par dejter. Det jag skrev var att han skulle visa intresse efter ett par dejter annars går det fetbort. Visa vart jag (eller någon annan) skrivit att man prompt ska ligga efter ett par dejter. 
    Så, kan du visa vart jag eller någon annan skrivit att man ska ha sex efter bara 1-3 dejter? 
Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?