• anonym05swe

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Hej, jag är 18 år och bor i en mellanstor stad i Sverige. Jag är aktiv i en  organisation där jag träffat en person som jag redan känner att jag vill träffa mer. Har tänkt på henne mycket sedan vi inte träffats något mer men jag har inte vågat bjuda ut henne på en dejt eller dylikt. Vi bor dessutom timmar iväg från varandra vilket gör det jobbigt. Jag är dessutom enbart ute efter långsiktiga förhållanden vid dejt.

Vi är lika gamla men hon har ingen aning om det. Jag vet redan nu att jag är redo att offra en del saker för att bli med henne (ex fritid för att spendera den med henne om vi blir ett par). Borde jag berätta för henne? Är jag för feg? Borde jag först bjuda in henne till något innan jag gör något?

Vad bör jag göra?

• Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?
  • anonym05swe
    Anonym (Varför ens försöka...) skrev 2025-01-14 14:30:19 följande:
    Förslag:
    "Hej, hur är läget? Såg att det är vintermarknad i xxxstad / Edsbyn möter Sirius / Yyyy spelar i xxxstad sista helgen i januari. Tänkte åka dit, vill du hänga på?"

Behöver inte vara svårare än så.

Kommer det verkligen ta mig närmre en relation? Då fokuserar man mer på aktiviteten än på varandra vid aktiviteten. 

Är inte så "enkelt" direkt.

• Anonym (Jonna)
    anonym05swe skrev 2025-01-14 13:18:06 följande:

Vill bjuda ut henne och ses. 

Vet inte, vill bara träffa henne. Allt detta är så otroligt komplext 

Att du tycker att det är så komplext är ett av alla tecken på att du inte fungerar som de flesta andra. Väldigt få människor skulle beskriva din situation som komplex.
  • anonym05swe
    Anonym (Jonna) skrev 2025-01-14 14:51:19 följande:
    Att du tycker att det är så komplext är ett av alla tecken på att du inte fungerar som de flesta andra. Väldigt få människor skulle beskriva din situation som komplex.
    Jo, jag fungerar som de flesta andra. De flesta har inte känslor för någon som bor timmar bort.
  • Anonym (Varför ens försöka...)
    anonym05swe skrev 2025-01-14 14:41:36 följande:

Kommer det verkligen ta mig närmre en relation? Då fokuserar man mer på aktiviteten än på varandra vid aktiviteten. 

Men snälla!? 

OK, ska försöka ta detta på en mycket konkret nivå:

Du ska fråga henne om att träffas för att gå på vintermarknad / bandy / spelning för att få veta om hon vill träffa dig bara ni två
    Att göra en gemensam aktivitet tillsammans är ett bra sätt att lära känna varandra bättre. Ni får en gemensam upplevelse att mötas kring. Ni delar något. Det står inte i motsats till att få en närmre relation, det är en förutsättning för att få en närmre relation.

Du säger till dig själv att din situation är svår och komplex för att legitimera för dig själv att du inte gör något.

Jag vet en del om relationer. Är själv i en så långsiktig relation att jag t o m är gift med personen ifråga.
  • Anonym (Jonna)
    anonym05swe skrev 2025-01-14 14:55:49 följande:
    Jo, jag fungerar som de flesta andra. De flesta har inte känslor för någon som bor timmar bort.
    Nej, det stämmer. Det är fortfarande inte en komplex situation, dock.
  • Anonym (Tiden går)
    anonym05swe skrev 2025-01-14 14:41:36 följande:

Men herregud. Du har ju själv skrivit att du vill hellre ha en aktivitet på träffen än att bara sitta och prata. Detta är ju utmärkt för dig. Du ska ju ändå inte bekänna färg på den första träffen, det skulle du ju vänta med till senare.

Du måste börja någonstans, och detta är ett bra förslag eftersom det inte blir så dejt-aktigt. Du vill ju inte att hon ska förstå och missförstå dig. 
  • Anonym (Tiden går)
    Nej, men de som har det löser problemen. Vilket du inte gör. 
  • Anonym (Inget på spel....)
    Jag och min kärlek bor i olika städer (ca 1,5 timme totalt när man åker kollektivt), båda har barn på varsitt håll, mina barns pappa dem oregelbundet så vi är inte alltid barnfria samma helg. Han har dessutom hus och är upptagen med diverse projekt. Trots allt det lyckas vi ses. Vi messar flertalet gånger per dag, om känslor, om hur dagen varit eller beklaga oss över våra ex. 

På vilket sätt är din situation mer komplicerad? Du har inga barn, du har inte mycket till socialt liv vad det verkar eftersom du inte gillar det traditionella studentlivet. Du ser hinder överallt istället för möjligheter för att du är så vansinnigt rädd. 
  • anonym05swe
    Anonym (Inget på spel....) skrev 2025-01-14 17:21:32 följande:
    Jag och min kärlek bor i olika städer (ca 1,5 timme totalt när man åker kollektivt), båda har barn på varsitt håll, mina barns pappa dem oregelbundet så vi är inte alltid barnfria samma helg. Han har dessutom hus och är upptagen med diverse projekt. Trots allt det lyckas vi ses. Vi messar flertalet gånger per dag, om känslor, om hur dagen varit eller beklaga oss över våra ex. 

På vilket sätt är din situation mer komplicerad? Du har inga barn, du har inte mycket till socialt liv vad det verkar eftersom du inte gillar det traditionella studentlivet. Du ser hinder överallt istället för möjligheter för att du är så vansinnigt rädd. 

Vi har också ca 1,5 h bort nu. Är enklare dock om man väl är ihop att sköta det logistiska. Är mkt svårare innan man faktiskt är ett par. Ja, i en relation hade jag klarat av det som du tog och skriva mkt osv. 

För att dels avståndet, dels bryr jag mig om henne på riktigt. Söker inte en relation för saken skull utan vill bara vara med henne. Vill heller inte engagera i romantiska aktiviteter med någon jag ej har som avsikt att bli ihop med. Är svårare att skaffa en partner än att hålla i en bra relation. 

• Anonym (Inget på spel....)
    anonym05swe skrev 2025-01-15 11:18:48 följande:

Vi har också ca 1,5 h bort nu. Är enklare dock om man väl är ihop att sköta det logistiska. Är mkt svårare innan man faktiskt är ett par. Ja, i en relation hade jag klarat av det som du tog och skriva mkt osv. 

För att dels avståndet, dels bryr jag mig om henne på riktigt. Söker inte en relation för saken skull utan vill bara vara med henne. Vill heller inte engagera i romantiska aktiviteter med någon jag ej har som avsikt att bli ihop med. Är svårare att skaffa en partner än att hålla i en bra relation. 

Nej, det är inte svårare än innan man är ett par. Vi har inte ens definierat oss som ett par (än) utan bara är. 

Det logistiska är inga problem att hantera om man VILL men då måste man ha den viljan att hitta lösningar och det har inte du. Du ser bara problem med allt hela tiden. 

Di har ingen aning om det kommer bli något med henne, ska du då undvika "romantiska aktiviteter" (vad är det?) med henne? 

Nej, det är betydligt svårare att behålla och hålla liv i en relation än att skaffa den från början. 
Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?