• anonym05swe

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Hej, jag är 18 år och bor i en mellanstor stad i Sverige. Jag är aktiv i en  organisation där jag träffat en person som jag redan känner att jag vill träffa mer. Har tänkt på henne mycket sedan vi inte träffats något mer men jag har inte vågat bjuda ut henne på en dejt eller dylikt. Vi bor dessutom timmar iväg från varandra vilket gör det jobbigt. Jag är dessutom enbart ute efter långsiktiga förhållanden vid dejt.

Vi är lika gamla men hon har ingen aning om det. Jag vet redan nu att jag är redo att offra en del saker för att bli med henne (ex fritid för att spendera den med henne om vi blir ett par). Borde jag berätta för henne? Är jag för feg? Borde jag först bjuda in henne till något innan jag gör något?

Vad bör jag göra?

• Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?
  • Anonym (Inget på spel....)
    anonym05swe skrev 2025-01-24 15:42:19 följande:

Är också bra mycket enklare att hamna i en relation om man är världsklass på något. 

Handlar inte om att våga eller inte. Handlar snarare om att jag bryr mig om henne och inte vill framstå som något som jag inte är (ex ytlig) 

Handlar inte om det

Hon tvärdissade honom i början och trodde väl att någon drev med henne. Det handlar inte om att man är känd (de flesta kända personer tycker dessutom att det är svårare eftersom de inte kan veta om den andre gillar dem för den de är eller för att hen är känd, det är därför de flesta kändisar är tillsammans med andra kändisar).

Jo, det är precis vad det handlar om, att du är rädd. Sen försöker du få det till att du är mycket ädlare än alla andra, att du inte vill att hon ska missförstå, att du inte ska framstå som något annat. Men i slutändan handlar det helt och hållet om rädsla. Att rädslan för att misslyckas är avsevärt större än viljan att lyckas.
  • Anonym (Tiden går)

Är också bra mycket enklare att hamna i en relation om man är världsklass på något. 

Handlar inte om att våga eller inte. Handlar snarare om att jag bryr mig om henne och inte vill framstå som något som jag inte är (ex ytlig) 

Handlar inte om det

Den risken finns alltid. Så hur länge ska du vänta? När vet du hur hon kommer att tolka det?
  • Anonym (Jonna)

Jag gör ytterligare ett försök. Jag vill gärna ha dina tankar om både första och andra stycket i det jag skriver. Ts, du är förstås i full rätt att inte svara på mina frågor, men skriv gärna att du inte vill det i så fall, så att jag slipper skriva samma sak flera gånger. 

Du skrev: 

Så du tycker man ska stressa folk man har känslor för? Hon har ingen aning antagligen om mina känslor. 
    På det svarade jag: Nej, det tycker jag inte. Men det är inte stressande att få en fråga om man vill ses. Det kan förstås kännas lite obekvämt om det är någon man själv inte vill träffa, men vad menar du är så fruktansvärt stressande med det? Att du tror att det är stressande är ETT EXEMPEL på att du behöver hjälp - mer hjälp än du kan få här inne, och att du har större problem än du själv förstår med sådant som mänskligt samspel!

Förstår du att din förklaringsmodell inte hänger ihop? Du ska bjuda ut henne på ett vagt men tydligt sätt, men kan inte ge exempel på hur. Du kan inte bjuda ut henne innan hon vet om dina känslor för då är det stressande, men samtidigt vill du inte avslöja något innan ni är ett par. Du hade gärna bjudit ut henne tidigare men fortsätter att skjuta det på en obestämd framtid. I AUGUSTI skrev du att du skulle bjuda ut henne någon av de tre nästkommande helgerna, men skrev sen att du inte hade "hunnit".

Kan du förklara hur det här hänger ihop?
  • anonym05swe
    Anonym (Jonna) skrev 2025-01-24 19:07:57 följande:

Jag gör ytterligare ett försök. Jag vill gärna ha dina tankar om både första och andra stycket i det jag skriver. Ts, du är förstås i full rätt att inte svara på mina frågor, men skriv gärna att du inte vill det i så fall, så att jag slipper skriva samma sak flera gånger. 

Du skrev: 

På det svarade jag: Nej, det tycker jag inte. Men det är inte stressande att få en fråga om man vill ses. Det kan förstås kännas lite obekvämt om det är någon man själv inte vill träffa, men vad menar du är så fruktansvärt stressande med det? Att du tror att det är stressande är ETT EXEMPEL på att du behöver hjälp - mer hjälp än du kan få här inne, och att du har större problem än du själv förstår med sådant som mänskligt samspel!

Förstår du att din förklaringsmodell inte hänger ihop? Du ska bjuda ut henne på ett vagt men tydligt sätt, men kan inte ge exempel på hur. Du kan inte bjuda ut henne innan hon vet om dina känslor för då är det stressande, men samtidigt vill du inte avslöja något innan ni är ett par. Du hade gärna bjudit ut henne tidigare men fortsätter att skjuta det på en obestämd framtid. I AUGUSTI skrev du att du skulle bjuda ut henne någon av de tre nästkommande helgerna, men skrev sen att du inte hade "hunnit".

Jag har redan svarat tidigare?
  • Anonym (X)
    anonym05swe skrev 2025-01-24 20:06:00 följande:
    Jag har redan svarat tidigare?
    Nej.
    Tror du på allvar att du svarat är du sämre på att uttrycka dig i skrift än jag trodde.
  • anonym05swe
    Anonym (X) skrev 2025-01-24 22:15:13 följande:
    Nej.
    Tror du på allvar att du svarat är du sämre på att uttrycka dig i skrift än jag trodde.
    Får väl snarare igen då..
  • Anonym (X)
    anonym05swe skrev 2025-01-24 22:25:47 följande:
    Va?
  • fornminne

Handlar inte om det

De flesta som inleder relationer är inte världsbäst på något. De flesta är helt vanliga kvinnor och män.

Att vara känd kan underlätta, men också försvåra, precis som någon skrev.

Och man "hamnar" inte i en relation. Man måste vara aktiv och visa intresse om det ska bli något.

Tjejen i lumpen kommer inte att tolka dig fel om du frågar om ni ska ses. Hon kommer att svara antingen ja eller nej. Svarar hon ja, är det bara att träffas och se vart det leder. Svarar hon nej, är hon inte intresserad. Och det är faktiskt inte hela världen. Du är inte misslyckad för det. Ingen kommer att skratta åt dig. Ingen kommer att håna dig. Ditt liv går vidare. Du har väl ett liv?

Livet är inte slut för att tjejen man gillar i slutet av tonåren inte känner samma sak.
    Ditt vuxenliv har nätt och jämt börjat. Du har många år på dig att träffa någon annan.
  • anonym05swe
    anonym05swe skrev 2025-01-24 22:25:47 följande:
    Menade får väl svara igen då
  • anonym05swe
    Anonym (Jonna) skrev 2025-01-24 19:07:57 följande:

Du skrev: 

Ja, det är obekvämt men inte att det skulle vara stressande för mig utan snarare för henne att behöva svara på det helt oförberett. 

Jo, ett ex kan vara att man bjuder ut henne men nämner ingenting om "dejt" osv utan bara visar när man ses att man bryr sig om henne osv. Ja, jag hade gärna bjudit ut henne tidigare men det är logistikens fel. Allt är logistikens fel först och främst. 

Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?