• anonym05swe

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Hej, jag är 18 år och bor i en mellanstor stad i Sverige. Jag är aktiv i en  organisation där jag träffat en person som jag redan känner att jag vill träffa mer. Har tänkt på henne mycket sedan vi inte träffats något mer men jag har inte vågat bjuda ut henne på en dejt eller dylikt. Vi bor dessutom timmar iväg från varandra vilket gör det jobbigt. Jag är dessutom enbart ute efter långsiktiga förhållanden vid dejt.

Vi är lika gamla men hon har ingen aning om det. Jag vet redan nu att jag är redo att offra en del saker för att bli med henne (ex fritid för att spendera den med henne om vi blir ett par). Borde jag berätta för henne? Är jag för feg? Borde jag först bjuda in henne till något innan jag gör något?

Vad bör jag göra?

• Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?
  • Anonym (Tiden går)
    anonym05swe skrev 2025-01-27 12:35:20 följande:

Nej, om man redan är i en relation är det betydligt enklare att bibehålla än att gå från ingen relation> relation. 

Så du tycker ALLT är mitt fel? 

Fast folk lägger upp allt på sociala medier om dejter. Jag vill inte bara vara "en kille" i ngns liv. Nu så lägger folk upp typ allt från dejter eller prat om tidigare dejter på sociala medier för att få content, speciellt i min ålder. Vill inte dejta ngn som är fel för mig heller. Jag har agerat som sagt genom att dm:a henne och ska agera mer. 

Varför bryr du dig om vad andra gör?

Du behöver inte göra som alla andra. Men ditt problem är att du inte gör något alls. Andra försöker i alla fall. Du försöker inte ens. 
  • Anonym (Inget på spel....)
    anonym05swe skrev 2025-01-27 11:58:20 följande:

Är objektivt svårare att hamna i en relation än att bibehålla och förbättra en relation man redan har. 

Nej, det är betydligt jobbigare att vårda en relation så båda växer i den och trivs än att få en relation från början. 
  • Anonym (Tiden går)
    anonym05swe skrev 2025-01-27 12:44:01 följande:

Jag klarar av det bara att det inte är enkelt. 

Ja, jag bjöd en tjej men det gick inte bra alls. Ja, jag vill såklart umgås med tjejer men vill framförallt bli ihop med hon jag gillar. Tänk om jag blir ihop med någon annan som jag inser är helt fel typ dagen efter ex? Vill inte gå från relation till relation heller

Inte sagt att min strategi är perfekt. 

Men du överger den inte. Du bara fortsätter och tror att ni ska växa ihop.

Om din strategi inte är perfekt, varför ändrar du inte den?
  • anonym05swe
    Anonym (Inget på spel....) skrev 2025-01-27 12:53:38 följande:
    Nej, det är betydligt jobbigare att vårda en relation så båda växer i den och trivs än att få en relation från början. 
    Absolut inte, är mkt svårare att skaffa partner överhuvudtaget
  • Anonym (Tiden går)
    anonym05swe skrev 2025-01-27 12:55:16 följande:
    Hur vet du det? Du har ingen erfarenhet av något av det. 

Hur kommer det sig att folk har flera förhållanden, om det är så svårt att skaffa en partner, men det är färre som har bara en lång relation? 

Du tycker det är svårt, för att du inte vågar. Andra vågar och tycker inte det är jobbigt. 
  • Anonym (Inget på spel....)
    anonym05swe skrev 2025-01-27 12:55:16 följande:
    Nej, inte om man VÅGAR sätta sina känslor på spel och ta initiativ för att få en relation. Men vad vet 48-åriga jag om det.... tydligen mindre än 20-åriga du.... 

Inbilla dig du att det är svårare att hitta en partner än att behålla och vårda relationen med sagda partner....

Du har inte tänkt på att det kanske är därför du tror att ingen söker en långsiktig relation, att det är därför relationerna omkring dig är korta.... att det kanske beror på att jag har rätt och du har fel i vad som är svårast?

Just saying....
  • Anonym (...)
    anonym05swe skrev 2025-01-27 12:35:20 följande:

Nej, om man redan är i en relation är det betydligt enklare att bibehålla än att gå från ingen relation> relation. 

Så du tycker ALLT är mitt fel? 

Fast folk lägger upp allt på sociala medier om dejter. Jag vill inte bara vara "en kille" i ngns liv. Nu så lägger folk upp typ allt från dejter eller prat om tidigare dejter på sociala medier för att få content, speciellt i min ålder. Vill inte dejta ngn som är fel för mig heller. Jag har agerat som sagt genom att dm:a henne och ska agera mer. 

Vad menar du med det här? Tror du att tjejen kommer lägga upp dig på sociala medier om ni börjar dejta? Är det därför du inte bjuder ut henne?
  • anonym05swe
    Anonym (...) skrev 2025-01-27 18:02:16 följande:
    Vad menar du med det här? Tror du att tjejen kommer lägga upp dig på sociala medier om ni börjar dejta? Är det därför du inte bjuder ut henne?

Nej, har inte med det att göra utan det andra jag tagit upp att det ex kan tolkas ytligt m.m som jag nämnt. 

Min poäng är att jag inte vill att en dejt ska vara en sak på sociala medier utan privat 

• Anonym (...)
    anonym05swe skrev 2025-01-27 18:34:36 följande:

Nej, har inte med det att göra utan det andra jag tagit upp att det ex kan tolkas ytligt m.m som jag nämnt. 

Min poäng är att jag inte vill att en dejt ska vara en sak på sociala medier utan privat 

Va? Att lägga upp på sociala medier kan tolkas ytligt? Men det är väl ingen som råder dig att lägga upp på sociala medier? Varför börjar du argumentera emot att lägga upp på sociala medier utan att någon ens nämnt det?
  • Anonym (Hej)
    anonym05swe skrev 2025-01-27 18:34:36 följande:

Jo, vi har läst alla dina svar förut (du upprepar dig lite för ofta). 

Du är livrädd att tolkas fel och istället gör du inget alls, du är livrädd att någon ska reta dig för dina känslor och därför visar du inget alls. Vi försöker få dig att förstå att det inte behöver vara svart eller vitt, en gråskala skulle t ex vara att fråga om att träffas och göra något (inte använda ordet dejt utan hon kan tro att du bara vill träffa henne som en kompis) eller att du börjar fråga lite mer personliga frågor/skriver lite mer personligt om dig själv i DM.

Idag händer absolut ingenting eftersom du är livrädd.
Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?