• anonym05swe

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Hej, jag är 18 år och bor i en mellanstor stad i Sverige. Jag är aktiv i en  organisation där jag träffat en person som jag redan känner att jag vill träffa mer. Har tänkt på henne mycket sedan vi inte träffats något mer men jag har inte vågat bjuda ut henne på en dejt eller dylikt. Vi bor dessutom timmar iväg från varandra vilket gör det jobbigt. Jag är dessutom enbart ute efter långsiktiga förhållanden vid dejt.

Vi är lika gamla men hon har ingen aning om det. Jag vet redan nu att jag är redo att offra en del saker för att bli med henne (ex fritid för att spendera den med henne om vi blir ett par). Borde jag berätta för henne? Är jag för feg? Borde jag först bjuda in henne till något innan jag gör något?

Vad bör jag göra?

• Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?
  • Anonym (X)
    anonym05swe skrev 2025-01-31 16:34:55 följande:
    Inget men ville visa poängen enbart 

Jag vill verkligen bli hennes trots avståndet
    Vilken poäng?
  • Anonym (Hej)
    Anonym (Hej) skrev 2025-01-29 20:36:25 följande:

De drag av autism som jag tycker mig se hos dig är bl a att du fastnat vid idéer eller upplevelser och inte klarar av att byta perspektiv, det du upplevt/läst/hört vid ett tillfälle är det som gäller och det spelar ingen roll att andra har andra sanningar.

Du blev retad för att du var kär när du var 12 år gammal, därför kommer du bli retad igen som 20-åring.

Du har hört när killar pratar om tjejer och relationer på ett dåligt sätt, därför tycker alla likadant om relationer, dvs att man inte satsar långsiktigt eller är seriös.

Du har läst om modern dejting och nu är det fast i ditt minne, det spelar ingen roll att vi ALLA här skriver att det inte finns i Sverige för du vet att det är sant.

Du har fått för dig att avståndet hindrar dig, det spelar ingen roll att du får massor med tips eller råd på hur andra har löst det problemet.

Du har någonstans läst att det kan vara stressande att visa för mycket intresse (antagligen på samma ställe där du läste om modern dejting), därför hindrar det dig att gå djupare i dina dm.

anonym05swe skrev 2025-01-30 10:19:36 följande:

Nej

Har inte sagt det, enbart sagt att skvaller är en sak som finns iom detta som är en risk

Inte sagt att alla 

Nej, jag har inte läst om det utan är baserat på vad jag sett (ex vad en del lägger ut på sociala medier osv) men också hört irl

Avståndet finns fortfarande där trots det folk sagt 

Nej

Här är dina svar typiska min poäng, du svarar med ett ord och helt utan en vettig förklaring:

-Du har använt skvaller som en stor anledning till att du inte vill gå på en dejt med henne för tidigt, du anser alltså att det är en riskfaktor att räkna med trots att det inte finns som ett problem för någon annan som dejtat. Du bygger rädslan på din mycket gamla erfarenhet och kan inte släppa det.

-Även om du inte sagt alla så är det ändå ditt stora argument till varför alla andra lyckas men inte du, du ägnar dig inte åt modern dejting. Det är ditt största argument till varför du inte har frågat henne än.

-Avståndet finns där men du har fått massor med argument, förklaringar och tips på hur det inte behöver vara ett problem men i ditt huvud har du redan bestämt dig för att det är ett problem som inte går att lösa.

• Anonym (Inget på spel....)
    anonym05swe skrev 2025-01-31 16:34:55 följande:
    Inget men ville visa poängen enbart 

Jag vill verkligen bli hennes trots avståndet
    Om du verkligen velat bli det hade du gjort något åt det för länge sedan. 

Vill fortfarande ha svar på varför du tror att hon aldrig hör av sig först. Vad tror du är anledningen till det?
  • Anonym (X)

TS?

Anonym (X) skrev 2025-01-29 16:46:08 följande:
    Hur kan du inte veta det? Det är din framtid det gäller!
    Hur många poäng har du tagit? Hoppade du av efter en termin så du inte lånat den här terminen?
  • anonym05swe
    Anonym (Inget på spel....) skrev 2025-01-31 18:37:21 följande:
    Om du verkligen velat bli det hade du gjort något åt det för länge sedan. 

Vill fortfarande ha svar på varför du tror att hon aldrig hör av sig först. Vad tror du är anledningen till det?

Har ju redan skrivit med henne 

Finns ingen direkt orsak iom att hon pratar först på vissa event

• Anonym (Hej)
    anonym05swe skrev 2025-02-01 17:06:44 följande:

Vid det här laget MÅSTE du ju veta att vi inte köper dina svar, varför skriver du ens så här?

Du skriver en gång i månaden och bara ytligt, du visar på inget sätt att du vill något mer än att hålla någon form av kontakt. Hade du varit intresserad på riktigt hade du tagit det till nästa nivå, som det är nu skriver jag oftare med min mormor än vad du gör med den tjej du säger dig vilja dela livet med.

Ni har träffats tre gånger typ, att hon lutat sig mot dig en gång på dansgolvet räknas inte som kontakt. Vad tror du skulle hända om du inte började skriva, tror du att hon skulle höra av sig till slut eller skulle det bli tyst?
    anonym05swe skrev 2025-02-01 17:06:44 följande:

Nej, det räknas inte eftersom DU påstår att DU är så otroligt förälskad i denna tjej men trots det har du inte gjort ett skit för att faktiskt se till att träffa henne. 

Wow, och när senast var det ett event? Och hur ofta har hon tagit initiativ till kontakt utanför eventen? Kan det vara som då att hon bara är social och minglar på eventen och du tar det som att hon tar initiativ till kontakt trots att det bara är vanlig artighet? Och eftersom det handlar om vanlig artighet så tar hon inga initiativ utanför, i dm.
  • Anonym (...)
    anonym05swe skrev 2025-01-28 21:16:12 följande:

Nej har pluggat också mellan den tiden. Ska skriva med henne imorgon. 

Har inte gått en månad heller och ska skriva med henne imorgon som sagt.

Hur gick det? Vad skrev du och vad svarade hon?
  • anonym05swe
    Anonym (...) skrev 2025-02-01 20:59:10 följande:
    Hur gick det? Vad skrev du och vad svarade hon?
    Vi skrev och svarade varandra om framtiden osv
  • Anonym (X)
    anonym05swe skrev 2025-02-01 21:27:09 följande:
    Vi skrev och svarade varandra om framtiden osv
    Var du ärlig om att du ine får fortsätta på ditt program?
  • anonym05swe
    Anonym (X) skrev 2025-02-01 21:31:34 följande:
    Var du ärlig om att du ine får fortsätta på ditt program?
    Vi pratade inte om det utan mer om henne för jag bryr mig om henne på riktigt så frågade henne om saker liksom
    anonym05swe skrev 2025-02-01 23:51:34 följande:
    Vi pratade inte om det utan mer om henne för jag bryr mig om henne på riktigt så frågade henne om saker liksom
    Och hon var fortsatt totalt ointresserad av dig och vad som händer i ditt liv?
  • Anonym (K)
    Hon frågade inte hur dina studier går? Frågade hon dig något överhuvudtaget? 
  • Anonym (X)
    Om man har ett uppriktigt utbyte både berättar man saker om sig själv och frågar om den andre.

Vad berättar du om dig själv?
  • anonym05swe
    Anonym (K) skrev 2025-02-02 00:11:50 följande:
    Hon frågade inte hur dina studier går? Frågade hon dig något överhuvudtaget? 
    Jo, vi frågade varandra saker
  • Anonym (X)
    anonym05swe skrev 2025-02-02 00:33:06 följande:
    Jo, vi frågade varandra saker
    Vad frågade hon om dig?
Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?