• anonym05swe

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Hej, jag är 18 år och bor i en mellanstor stad i Sverige. Jag är aktiv i en  organisation där jag träffat en person som jag redan känner att jag vill träffa mer. Har tänkt på henne mycket sedan vi inte träffats något mer men jag har inte vågat bjuda ut henne på en dejt eller dylikt. Vi bor dessutom timmar iväg från varandra vilket gör det jobbigt. Jag är dessutom enbart ute efter långsiktiga förhållanden vid dejt.

Vi är lika gamla men hon har ingen aning om det. Jag vet redan nu att jag är redo att offra en del saker för att bli med henne (ex fritid för att spendera den med henne om vi blir ett par). Borde jag berätta för henne? Är jag för feg? Borde jag först bjuda in henne till något innan jag gör något?

Vad bör jag göra?

• Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?
  • anonym05swe
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-12-05 09:59:17 följande:
    Ingen har påstått att det är fel att tycka och tänka som du gör.

Bara att du inte kommer att få en relation om du fortsätter som nu.

Du vill ju ha en flickvän? I över ett års tid har du skrivit hur gärna du vill bli tillsammans med någon, helst tjejen i lumpen.

Detta verkar uppta mycket av dina tankar och du skriver att du mår dåligt av situationen. Så hur ska du göra? Fortsätta må dåligt? Det är knappast konstruktivt. Det är DET vi skriver.

Om du verkligen trodde att du hade en chans på henne, hade du satt in en stöt för länge sen. I stället velar du och kommer med undanflykter.

Men det spelar ingen roll. Självklart gör du som du vill, men ingen här i tråden kan hjälpa dig. 

Vissa har antytt det och många normaliserar de nuvarande dejtingnormerna med folk som dejtar enbart för bekräftelse, medvetet söker kortsiktigt m.m. 

Jag vet in om det stämmer men jag är redo att förändras för att hamna i en bra relation, inte en relation för sakens skull. Jag vill bara hitta den rätta. 

Nej, för vill som sagt inte stressa henne eller sätta press på henne. Kan även tolkas fel om det är inte på plats heller. 

Jag är redo att agera mer som sagt. 

• Anonym (Varför ens försöka...)
    anonym05swe skrev 2024-12-05 16:14:53 följande:

Vissa har antytt det och många normaliserar de nuvarande dejtingnormerna med folk som dejtar enbart för bekräftelse, medvetet söker kortsiktigt m.m. 

Jag vet in om det stämmer men jag är redo att förändras för att hamna i en bra relation, inte en relation för sakens skull. Jag vill bara hitta den rätta. 

Men snälla du, dejtingnormer har ingen som helst betydelse så länge du inte frågar den här tjejen om en dejt! Ingen dejt - inga dejtingnormer.

Allt det du önskar; omoderna dejter, en bra relation, att träffa den rätta - kräver att du agerar. Att du gör något. Att du säger att du är redo, säger att du ska göra saker betyder ingenting. Snacka går bra, men vill du ha någon slags resultat är det handling som gäller!
  • Anonym (...)
    anonym05swe skrev 2024-12-05 16:14:53 följande:

Nej, för vill som sagt inte stressa henne eller sätta press på henne. Kan även tolkas fel om det är inte på plats heller. 

Jag är redo att agera mer som sagt. 

Och du fortsätter älta och älta hur andra gör, trots att det har INGENTING med dig att göra
  • anonym05swe
    Anonym (Varför ens försöka...) skrev 2024-12-05 16:45:49 följande:
    Men snälla du, dejtingnormer har ingen som helst betydelse så länge du inte frågar den här tjejen om en dejt! Ingen dejt - inga dejtingnormer.

Allt det du önskar; omoderna dejter, en bra relation, att träffa den rätta - kräver att du agerar. Att du gör något. Att du säger att du är redo, säger att du ska göra saker betyder ingenting. Snacka går bra, men vill du ha någon slags resultat är det handling som gäller!

It takes two to tango. Jag påverkas givetvis av det samhället jag lever i, det är samma personer jag lever i samma samhälle som och i samma samhälle där jag söker en relation i. Självklart har det betydelse. 

Ja och jag kommer agera mer.

• Anonym (Varför ens försöka...)
    anonym05swe skrev 2024-12-06 00:09:03 följande:

It takes two to tango. Jag påverkas givetvis av det samhället jag lever i, det är samma personer jag lever i samma samhälle som och i samma samhälle där jag söker en relation i. Självklart har det betydelse. 

Not really. If nobody asks for a tango, there will be no tango whatsoever. Det är problemet. 
    Du påverkas av den sociala kontext, samhället, du lever i. Det gör vi alla. Men att du inte frågat den här tjejen om en dejt beror inte på strukturella samhällsproblem. Det är inte samhällets normer och strukturer som hindrar dig från att fråga henne om en dejt, det är din egen rädsla för att hon ska säga nej.
    Det är inget fel att vara rädd, men det blir problematiskt att inte erkänna för sig själv om en är rädd för något. Men eftersom du gärna intellektualiserar dina känslor, tänker känslorna och försöker förklara dem logiskt i stället för att bara känna dem, blir det svårt för dig att ens inse att det handlar om känslor. Det kan inte vara så att du "bara" känner rädsla, utan denna rädsla måste bli en logisk slutsats av ditt sätt att betrakta samhällsnormer, exempelvis. 
  • Anonym (Hej)

Vi är många som har funderat över hur du fungerar i livet i allmänhet, det enda som har kommit fram är att du inte är intresserad av socialt umgänge och är ganska introvert.

Har du lärt känna några nya på universitetet? Går du ens kvar eller är du hemma igen?

Ingen människa är en ö, det är självklart så att den du är i vardagen också visar sig när det kommer till dejting och relationer och så som du beskriver dina tankar och din brist på agerande säger oss andra väldigt mycket. Ser du dig som en som passar in i normen eller förstår du att du är lite annorlunda?

• anonym05swe
    Anonym (Hej) skrev 2024-12-06 11:14:37 följande:

Vi är många som har funderat över hur du fungerar i livet i allmänhet, det enda som har kommit fram är att du inte är intresserad av socialt umgänge och är ganska introvert.

Har du lärt känna några nya på universitetet? Går du ens kvar eller är du hemma igen?

Ingen människa är en ö, det är självklart så att den du är i vardagen också visar sig när det kommer till dejting och relationer och så som du beskriver dina tankar och din brist på agerande säger oss andra väldigt mycket. Ser du dig som en som passar in i normen eller förstår du att du är lite annorlunda?

Jo jag är intresserad av det såklart och är inte så introvert bara för jag inte bjudit ut henne. Det är en rätt stor sak faktiskt att göra. 

Ja det har jag men alla är så mycket äldre än mig i princip så finns inte särskilt många med gemensamma intressen m.m. 

Nej jag passar bra in i normen och är inte annorlunda. Knappast så jag pratar om hon jag gillar på uni. Ingen förutom typ 3 tjejer som gick på samma gymnasium som jag vet on det (de vet dessutom bara förnamnet). Är rätt normalt att vilja hålla privata saker privata. 
  • Anonym (Jonna)
    anonym05swe skrev 2024-12-06 11:19:16 följande:
    Jo jag är intresserad av det såklart och är inte så introvert bara för jag inte bjudit ut henne. Det är en rätt stor sak faktiskt att göra. 

Ja det har jag men alla är så mycket äldre än mig i princip så finns inte särskilt många med gemensamma intressen m.m. 

Nej jag passar bra in i normen och är inte annorlunda. Knappast så jag pratar om hon jag gillar på uni. Ingen förutom typ 3 tjejer som gick på samma gymnasium som jag vet on det (de vet dessutom bara förnamnet). Är rätt normalt att vilja hålla privata saker privata. 
    Bara hur du svarar på inlägget visar att du är annorlunda. Ingenstans i det inlägget du svarar på står det något om att du skulle prata om tjejen du gillar. Sättet du har agerat på under det här året är inte något en "typiskt fungerande" människa skulle göra. Självklart är det läskigt att bjuda ut någon, men du erkänner ju inte att det har något med saken att göra, utan låtsas att det beror på faktorer som du inte kan hjälpa.

Att du funderar så extremt mycket över "modern dejting", fastnar i olika förklaringsmodeller som inte håller för att sedan byta spår, och att du hakar upp dig vid vissa formuleringar som du använder om och om igen är ytterligare något som visar att du har svårigheter. Svårigheter som du nog behöver hjälp med. 
  • Anonym (X)
    Anonym (Hej) skrev 2024-12-06 11:14:37 följande:

TS, du missade det här.
Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?