• anonym05swe

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Hej, jag är 18 år och bor i en mellanstor stad i Sverige. Jag är aktiv i en  organisation där jag träffat en person som jag redan känner att jag vill träffa mer. Har tänkt på henne mycket sedan vi inte träffats något mer men jag har inte vågat bjuda ut henne på en dejt eller dylikt. Vi bor dessutom timmar iväg från varandra vilket gör det jobbigt. Jag är dessutom enbart ute efter långsiktiga förhållanden vid dejt.

Vi är lika gamla men hon har ingen aning om det. Jag vet redan nu att jag är redo att offra en del saker för att bli med henne (ex fritid för att spendera den med henne om vi blir ett par). Borde jag berätta för henne? Är jag för feg? Borde jag först bjuda in henne till något innan jag gör något?

Vad bör jag göra?

• Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    anonym05swe skrev 2024-12-11 10:40:16 följande:

Nej, men vill fortsatt göra det och är redo att anpassa saker för att nå det målet. 

Mm och det är inte roligt att höra. 

Vad ska jag göra då? Erkänna för henne, bjuda ut henne enbart först? Har inte höga förväntningar men stora drömmar om vad jag vill nå. Jag har ju aldrig haft en relation tidigare och knappast så man bara man magiskt kan hamna i en relation. Så du dömer mig för jag inte frågat henne än? Jag ska fråga henne som sagt men är inte enkelt. Jag valde inte att detta skulle hända för ca ett år sedan. Hade inte detta planerat direkt.

Sen skriver du att det jag skrev "inte var roligt att höra".

Vad trodde du att du skulle få höra? Att allt går som tåget? Att du har halva inne?

Du har tidigare försvarat dig med att du och tjejen har oneline-kontakt och att ni visst har umgåtts (på event). Vad bra, är ni ihop då? Eller på väg att bli?

Jag tror att du själv vet svaret på den frågan. Att det inte direkt går framåt. Att hon förmodligen bara ser dig som en vän eller bekant. När hördes ni förresten senast?

Du skriver att du fattar att man inte magiskt bara hamnar i en relation. Ändå har du tidigare resonerat som att det är detta du hoppas på. Att drömtjejen bara ska dyka upp. Att ni ska bli ihop, "växa ihop", utan att du behöver anstränga dig.

Ingen har påstått att du är chanslös. Du är ung och har hela vuxenlivet framför dig. Men du kommer inte att få ett förhållande så länge du fortsätter som nu.
  • Anonym (...)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-12-11 11:14:00 följande:
    Sen skriver du att det jag skrev "inte var roligt att höra".

Vad trodde du att du skulle få höra? Att allt går som tåget? Att du har halva inne?

Du har tidigare försvarat dig med att du och tjejen har oneline-kontakt och att ni visst har umgåtts (på event). Vad bra, är ni ihop då? Eller på väg att bli?

Jag tror att du själv vet svaret på den frågan. Att det inte direkt går framåt. Att hon förmodligen bara ser dig som en vän eller bekant. När hördes ni förresten senast?

Du skriver att du fattar att man inte magiskt bara hamnar i en relation. Ändå har du tidigare resonerat som att det är detta du hoppas på. Att drömtjejen bara ska dyka upp. Att ni ska bli ihop, "växa ihop", utan att du behöver anstränga dig.

Ingen har påstått att du är chanslös. Du är ung och har hela vuxenlivet framför dig. Men du kommer inte att få ett förhållande så länge du fortsätter som nu.
    Varför kommer han inte få det? Kommer aldrig någon bjuda ut honom eller ta initiativ?
  • Anonym (Inget på spel....)
    Anonym (...) skrev 2024-12-11 11:54:06 följande:
    Varför kommer han inte få det? Kommer aldrig någon bjuda ut honom eller ta initiativ?
    Eftersom TS inte "utsätter" sig för situationer där han direkt behöver umgås med andra människor, interagera med dem, lära känna dem, så finns det inte direkt något sätt som någon annan skulle kunna bjuda ut honom eller ta initiativ. TS har ju inte ens lärt känna några nya vänner på högskolan nu under hösten eftersom "han inte är intresserad av att gå ut på kåren eller så". 
  • Anonym (Poppe)
    anonym05swe skrev 2024-12-11 10:40:16 följande:

Nej, men vill fortsatt göra det och är redo att anpassa saker för att nå det målet. 

Men är du redo att ta risken att bli sårad?
  • Anonym (...)
    Anonym (Inget på spel....) skrev 2024-12-11 12:13:55 följande:
    Eftersom TS inte "utsätter" sig för situationer där han direkt behöver umgås med andra människor, interagera med dem, lära känna dem, så finns det inte direkt något sätt som någon annan skulle kunna bjuda ut honom eller ta initiativ. TS har ju inte ens lärt känna några nya vänner på högskolan nu under hösten eftersom "han inte är intresserad av att gå ut på kåren eller så". 
    Fast han hade ju fått kontakt med ett par tjejer där ett tag. Tänk om tex någon av dem hade tagit nåt mer initiativ. Jag tycker bara det är konstigt att skriva att han aldrig kommer få ett förhållande om han fortsätter som nu. Det går ju inte att veta hur andra än TS kommer att agera.
  • Anonym (Tiden går)
    Anonym (...) skrev 2024-12-11 13:26:37 följande:
    Fast han hade ju fått kontakt med ett par tjejer där ett tag. Tänk om tex någon av dem hade tagit nåt mer initiativ. Jag tycker bara det är konstigt att skriva att han aldrig kommer få ett förhållande om han fortsätter som nu. Det går ju inte att veta hur andra än TS kommer att agera.
    Klart det kan hända, men läser man TS inlägg så ogillar han ju modern dejting, så att han ska gå emot alla sina principer han skriver om i tråden är väl inte troligt. 
    Han är ganska bestämd med hur han vill det ska gå till, vilket inte ökar hans chanser. 
    Men visst, det finns kanske en tjej någonstans som vill växa ihop med honom, men bor hon inte nära så kommer det aldrig att ske eftersom TS inte klarar av avstånd. 
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (...) skrev 2024-12-11 13:26:37 följande:
    Du har rätt. Visst kan drömtjejen dyka upp och ta alla initiativ så att TS inte behöver riskera något alls, och sedan växer de ihop och lever lyckliga i alla sina dagar. (TS nöjer sig inte med mindre).

Men sannolikheten för det känns inte särskilt stor. Men det kanske är mer korrekt att skriva: Risken är stor att TS förblir singel om han inte ändrar sig. 
  • anonym05swe
    Anonym (Tiden går) skrev 2024-12-11 13:43:55 följande:
    Klart det kan hända, men läser man TS inlägg så ogillar han ju modern dejting, så att han ska gå emot alla sina principer han skriver om i tråden är väl inte troligt. 
    Han är ganska bestämd med hur han vill det ska gå till, vilket inte ökar hans chanser. 
    Men visst, det finns kanske en tjej någonstans som vill växa ihop med honom, men bor hon inte nära så kommer det aldrig att ske eftersom TS inte klarar av avstånd. 
    Jo jag klarar av det läs ursprungsinlägget men föredrar det inte. 
  • Anonym (Tiden går)
    anonym05swe skrev 2024-12-11 14:06:31 följande:
    Det är mycket du inte föredrar. Det är ju därför du är där du är nu. 
  • Anonym (Inget på spel....)
    anonym05swe skrev 2024-12-11 14:06:31 följande:
    Gör du? Inget du gjort (eller bristen på gjorda saker) hittills visar på det. 

Och kom inte med dravlet igen om att du inte vill stressa henne eller få henne att tro att du bara är intresserad av hennes utseende. 

Du har fått så många förslag på hur du ska fråga henne på en dejt att det är magiskt att du inte vågat göra något ännu. Du gör det hela så mycket mer komplicerat än det behöver vara. Nej, det handlar inte om "modern dejtning" utan om initiativ. 
Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?