• anonym05swe

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Hej, jag är 18 år och bor i en mellanstor stad i Sverige. Jag är aktiv i en  organisation där jag träffat en person som jag redan känner att jag vill träffa mer. Har tänkt på henne mycket sedan vi inte träffats något mer men jag har inte vågat bjuda ut henne på en dejt eller dylikt. Vi bor dessutom timmar iväg från varandra vilket gör det jobbigt. Jag är dessutom enbart ute efter långsiktiga förhållanden vid dejt.

Vi är lika gamla men hon har ingen aning om det. Jag vet redan nu att jag är redo att offra en del saker för att bli med henne (ex fritid för att spendera den med henne om vi blir ett par). Borde jag berätta för henne? Är jag för feg? Borde jag först bjuda in henne till något innan jag gör något?

Vad bör jag göra?

• Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?
  • Anonym (H)
    anonym05swe skrev 2024-06-09 08:39:41 följande:
    Du har inga belägg överhuvudtaget. 
    Trode först du läst Sam eller något liknande då du visar stora brister i statistik analys men det kan inte stämma.  Din förmåga att förstå en argumentation brister också

Vad har du läst för program på gymnasiet? Bli rätt bekymras om du är någon form av median för vad gymnasiet producerar. 
  • anonym05swe
    Anonym (H) skrev 2024-06-09 08:47:06 följande:
    Trode först du läst Sam eller något liknande då du visar stora brister i statistik analys men det kan inte stämma.  Din förmåga att förstå en argumentation brister också

Vad har du läst för program på gymnasiet? Bli rätt bekymras om du är någon form av median för vad gymnasiet producerar. 
    Bete dig. Det är du som har bevisbördan.
  • Anonym (H)
    anonym05swe skrev 2024-06-09 09:04:34 följande:
    Bete dig. Det är du som har bevisbördan.
    För vad?
  • anonym05swe
    Anonym (Hej) skrev 2024-06-09 08:46:01 följande:
    Nej, det spelar ingen roll hur man träffades. Möjligtvis vid arrangerade äktenskap där det är förbjudet att skilja sig men det är knappast fallet här, eller?

Du håller fast vid dina sanningar som inte har någon grund i verkligheten men som gör att ditt liv blir skevt, du fördömer människor och ser ner på andra medans det är du som inte förstår din omvärld.

Om det här hade varit i december hade vi tyckt att du gjort något, nu har du gjort alldeles för lite för att få ett vettigt resultat. Du måste se till resultatet, inte till ATT du har agerat eftersom det inte säger någonting alls (precis som någon som bantar som säger sig göra allt rätt men som ändå inte går ner i vikt).

Du måste stressa fram något nu, du har valt att inte gå sakta framåt de sista sex månaderna vilket du får betala priset för nu med panik och stress och det är så livet ser ut. Skjuter man upp saker blir det jobbigt  i slutändan.

Poängen är att jag söker någon som jag kan spendera livet med, inte hoppa från relation till relation. Alla inklusive jag är emot arrangerade äktenskap.

Så man får inte vara emot saker? Varför skulle jag vilja "dejta" som det är idag där det bara är ytligt och tråkigt snarare än att känna på riktigt? 

Jag vet att resultatet spelar roll men vill inte att det tolkas fel. 

Hur anser du att jag ska stressa? Hade varit jobbigt oavsett

• Anonym (Tvillingmorsan)
    anonym05swe skrev 2024-06-09 08:25:44 följande:

Jag sade tidigare att alla förhållanden är olika. Jag motsätter mig inte där. Ja, klart det finns massa olika sätt att starta ett förhållande. 

Inte en milimeter närmre? Vi har skrivit mer och jag ska försöka få till en träff bara. Inte mitt fel att det är komplext att skapa en relation. Jo, jag har tagit till mig av råden och skriver bland annat med henne som folk rekommenderade och pratar med henne när vi ses. Vill inte stressa fram något. 

Av andelen relationer är det fler som haft det i längre än 1 år än relationer som är helt nystartade. 

Nej, det är inte kört.

Inte stressa fram något? Kommer du skriva likadant om ett år? Om två år? För jag håller med ovanstående om att du inte verkar komma någonvart och att du har en skev och orealistisk syn på förhållanden och hur man blir ihop med någon. 

Hade ni chattat i två veckor och bara träffats någon enstaka gång, hade det kanske varit läge att ta det lugnt. Men inte efter åtta månader.

Jag tror att du skjuter upp alla avgörande steg för att du är rädd att bli avvisad. Det handlar inte alls om att du vill ta det lugnt, det har du gjort nu i över ett halvår. Det handlar om annat.

Du har blivit avvisad förr och har skrivit hur negativt det har påverkat dig. Du är oerfaren och verkar ha dåligt självförtroende när det gäller tjejer och relationer. Det är vanligt i din ålder. Självklart går det att träna bort, men du kommer aldrig komma över tröskeln om du fortsätter i samma hjulspår samt fortsätter resonera som du gör.

• Anonym (Tvillingmorsan)
    anonym05swe skrev 2024-06-09 09:23:37 följande:

Poängen är att jag söker någon som jag kan spendera livet med, inte hoppa från relation till relation. Alla inklusive jag är emot arrangerade äktenskap.

Så man får inte vara emot saker? Varför skulle jag vilja "dejta" som det är idag där det bara är ytligt och tråkigt snarare än att känna på riktigt? 

Det finns många tjejer som inte vill hoppa från relation till relation, som vill hitta någon seriös. Men för att komma till den punkten, där båda känner att de vill satsa på en framtid ihop, måste man först träffas ett tag, inte bara som vänner. Du kan kalla det dejting eller vad du vill, men det går inte att hoppa över det stadiet.

Om det räcker med tre dejter eller tio dejter varierar, men du kommer inte lära känna en tjej som vän och sedan bestämmer ni att ni ska spendera livet tillsammans. Det funkar inte så. Och även om båda vill ha något seriöst och långvarigt, finns det inga garantier att det håller. 

• Anonym (Hej)

Nu är du där igen, har åsikter om något du aldrig har upplevt. Eftersom du aldrig har dejtat har du inte en aning om hur det känns eller om det är rätt väg att gå, det mest troliga är att tjejen du är intresserad av bara går med på en första träff för att känna efter hur det känns. Dvs modern dejting (som du kallar det).

Du har skrivit med henne i åtta månader men känner henne inte alls än, hur många fysiska träffar tror du att du behöver för att känna henne såpass att du vet vem hon är? Idag har du inte en aning om vem hon är oavsett vad du tror, du är bara förälskad och har antagligen gjort upp en bild i ditt huvud som inte stämmer.

Jag har redan skrivit vad jag anser att du ska göra, tänker inte skriva det igen.
  • Anonym (X)
    anonym05swe skrev 2024-06-09 08:25:44 följande:

Av andelen relationer är det fler som haft det i längre än 1 år än relationer som är helt nystartade. 

Men vart får du dina siffror från? Du påstår liksom saker helt tvärsäkert men visar aldrig vad du grundar det på!
  • Anonym (X)
    anonym05swe skrev 2024-06-09 08:35:52 följande:

Med hur man träffades spelar roll, ex om man träffar någon och den inte har en långsiktig plan för en god relation är det klart det påverkar. Ja, enskilda exempel finns. 

vadå hur man träffas? Vad pratar du om? Vilka sätt att träffas skulle göra att förhållandet höll bättre? Alltså, jag fattar att det inte är hållbart om man träffas genom otrohet men annars?
  • Anonym (X)

Men dejta knte modernt då!
    Att gå från att knappt ha pratat till att bli ihop är dock helt orimligt och visar bara hur du har noll koll på hur relationer funkar! 
Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?