• anonym05swe

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Hej, jag är 18 år och bor i en mellanstor stad i Sverige. Jag är aktiv i en  organisation där jag träffat en person som jag redan känner att jag vill träffa mer. Har tänkt på henne mycket sedan vi inte träffats något mer men jag har inte vågat bjuda ut henne på en dejt eller dylikt. Vi bor dessutom timmar iväg från varandra vilket gör det jobbigt. Jag är dessutom enbart ute efter långsiktiga förhållanden vid dejt.

Vi är lika gamla men hon har ingen aning om det. Jag vet redan nu att jag är redo att offra en del saker för att bli med henne (ex fritid för att spendera den med henne om vi blir ett par). Borde jag berätta för henne? Är jag för feg? Borde jag först bjuda in henne till något innan jag gör något?

Vad bör jag göra?

• Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?
  • Anonym (Tiden går)
    anonym05swe skrev 2024-06-06 23:22:19 följande:

Jo, om vi bodde i samma stad hade jag inte behövt krångla med annat. Om jag skulle bjuda ut henne imorgon skulle hon direkt förstå "Oj han gillar mig" om hon inte redan tror det. 

Om vi bodde i samma stad hade jag varit mycket närmre henne i hur väl jag känner henne. 

Då så, då är hon inte rätt för dig om hon bor så långt borta att du inte kan bjuda ut henne 

Vad krånglar du med nu? Skriver med henne, är det det som är krångligt? Trodde du ville lära känna henne innan du bjöd ut. 

• Anonym (X)
    anonym05swe skrev 2024-06-06 23:22:19 följande:

Jo, om vi bodde i samma stad hade jag inte behövt krångla med annat. Om jag skulle bjuda ut henne imorgon skulle hon direkt förstå "Oj han gillar mig" om hon inte redan tror det. 

Om vi bodde i samma stad hade jag varit mycket närmre henne i hur väl jag känner henne. 

Hur hade du sagt att du ville träffa henne om ni bodde i samma stad? Så att hon inte fattar att du gillar henne alltså?
  • anonym05swe
    Anonym (Tiden går) skrev 2024-06-07 08:48:51 följande:

Då så, då är hon inte rätt för dig om hon bor så långt borta att du inte kan bjuda ut henne 

Vad krånglar du med nu? Skriver med henne, är det det som är krångligt? Trodde du ville lära känna henne innan du bjöd ut. 

Herregud, klart jag inte ger upp pga avståndet. 

Nej, men är krångligt för det är avstånd. Ja, vill lära känna henne mer innan. 

• Anonym (Hej)
    anonym05swe skrev 2024-06-07 16:48:58 följande:

Herregud, klart jag inte ger upp pga avståndet. 

Nej, men är krångligt för det är avstånd. Ja, vill lära känna henne mer innan. 

Varför är det krångligt med avståndet? Du hade inte vågat något mer för det, du hade varit lika passiv eftersom du absolut inte vill att hon ska misstänka något eller ska tro att du är ytlig.

Alla hinder du lägger framför dig hade funnits där även om ni bott i samma stad.
  • anonym05swe
    Anonym (Hej) skrev 2024-06-07 16:53:42 följande:
    Varför är det krångligt med avståndet? Du hade inte vågat något mer för det, du hade varit lika passiv eftersom du absolut inte vill att hon ska misstänka något eller ska tro att du är ytlig.

Alla hinder du lägger framför dig hade funnits där även om ni bott i samma stad.

Nu målar du upp det som enkelt igen. Det går inte att bara hoppa in i en relation bara sådär fort som du antyder. 

Jo, om hon hade bott närmre hade jag kunnat göra mer. Nu skulle hon direkt fatta att jag gillar henne om jag ens antyder på dejt eller dylikt. Vill göra något men vill samtidigt hålla det till en rimlig nivå. Vill göra det tryggt och inte göra något som riskerar ha ytterst dåliga effekter.

• Anonym (Lugn)
    anonym05swe skrev 2024-06-07 17:48:07 följande:

Nu målar du upp det som enkelt igen. Det går inte att bara hoppa in i en relation bara sådär fort som du antyder. 

Jo, om hon hade bott närmre hade jag kunnat göra mer. Nu skulle hon direkt fatta att jag gillar henne om jag ens antyder på dejt eller dylikt. Vill göra något men vill samtidigt hålla det till en rimlig nivå. Vill göra det tryggt och inte göra något som riskerar ha ytterst dåliga effekter.

Livet är inte tryggt. Dags att du lär dig det nu. Du är gammal nog.
  • Anonym (Hej)

Nu är du tjatig igen.

Du hade inte alls gjort mer, du hade varit exakt lika rädd för att göra bort dig och tänkt att det hade varit lättare om ni bara hade behövt skriva med varandra. Dina ursäkter och förklaringar är det ingen som går på, bara du själv!

Du kan inte sköta det här tryggt och utan risker, det är nog femte gången jag skriver det, och kanske hundrade gången det står i tråden. Du måste kasta dig ut och riskera att det rasar eftersom det är en annan människa som styr hur det kommer gå. Hon kanske aldrig har varit intresserad av dig överhuvudtaget och all den här tiden har varit bortkastad, hon kanske var intresserad i julas men tappade sugen eftersom du aldrig tog ett steg framåt. Jag tror inte att du har råd att vänta längre.

Har du skrivit till henne idag?
  • Anonym (K)

Du hade inte kunnat göra något mer om hon bott i samma stad. Det hade fortfarande handlat om att skapa en träff. Du hade haft exakt samma förutsättningar,  där du varit rädd för att hon skulle kunna ana att du gillar henne.
  • anonym05swe
    Anonym (Hej) skrev 2024-06-07 17:57:04 följande:
    Nu är du tjatig igen.

Du hade inte alls gjort mer, du hade varit exakt lika rädd för att göra bort dig och tänkt att det hade varit lättare om ni bara hade behövt skriva med varandra. Dina ursäkter och förklaringar är det ingen som går på, bara du själv!

Du kan inte sköta det här tryggt och utan risker, det är nog femte gången jag skriver det, och kanske hundrade gången det står i tråden. Du måste kasta dig ut och riskera att det rasar eftersom det är en annan människa som styr hur det kommer gå. Hon kanske aldrig har varit intresserad av dig överhuvudtaget och all den här tiden har varit bortkastad, hon kanske var intresserad i julas men tappade sugen eftersom du aldrig tog ett steg framåt. Jag tror inte att du har råd att vänta längre.

Har du skrivit till henne idag?

Nja, jag poängterar bara sanningen. 

Jo, om hon hade bott närmre hade jag gjort mer. 

Jag vet att det är en annan människa som styr, det är därför jag vill göra det så bra som möjligt för henne genom att inte skriva för mkt för att överbelasta i chatten ex. 

Jag skrev igår med henne. 

• Anonym (X)
    anonym05swe skrev 2024-06-07 18:02:29 följande:

Nja, jag poängterar bara sanningen. 

Jo, om hon hade bott närmre hade jag gjort mer. 

Jag vet att det är en annan människa som styr, det är därför jag vill göra det så bra som möjligt för henne genom att inte skriva för mkt för att överbelasta i chatten ex. 

Jag skrev igår med henne. 

Vad får dig att tro att du umgåtts med henne när du inte hänger med några andra kompisar på riktigt?
Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?