• anonym05swe

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Hej, jag är 18 år och bor i en mellanstor stad i Sverige. Jag är aktiv i en  organisation där jag träffat en person som jag redan känner att jag vill träffa mer. Har tänkt på henne mycket sedan vi inte träffats något mer men jag har inte vågat bjuda ut henne på en dejt eller dylikt. Vi bor dessutom timmar iväg från varandra vilket gör det jobbigt. Jag är dessutom enbart ute efter långsiktiga förhållanden vid dejt.

Vi är lika gamla men hon har ingen aning om det. Jag vet redan nu att jag är redo att offra en del saker för att bli med henne (ex fritid för att spendera den med henne om vi blir ett par). Borde jag berätta för henne? Är jag för feg? Borde jag först bjuda in henne till något innan jag gör något?

Vad bör jag göra?

• Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?
  • anonym05swe
    Anonym (Hej) skrev 2024-06-05 22:55:49 följande:

Men sluta nu! Du blev attraherad av henne nästan direkt, det är självklart att det OCKSÅ berodde på att du gillade hennes utseende vilket innebär att du är precis lika ytlig som de du dömer så hårt.

Jag har inte träffat på någon som vill ha en tjej bara pga utseendet, det är i princip alltid att man gillar personligheten också- exakt som du. Du är så otroligt hård i ditt dömande av andra människor och tror att det är världens mest ytliga värld vilket inte stämmer vilket du vetat om du hade känt fler människor.

Du är attraherad av henne och vill bli ihop med henne och faktum är att du inte känner henne utan blivit kär utan att faktiskt veta vem hon är, antagligen är du kär på mycket ytligare grunder än de flesta eftersom många tonåringar idag blir kära i en klasskamrat som man träffat varje dag och faktiskt vet något om. Att du tror att du känner henne betyder inte att du gör det, det är ju bara tankar du har gjort större i dig.

Hela din tvekan runt att bjuda ut henne bygger på att du inte känner henne och inte vet hur hon skulle reagera, ni har alltså inte ens nuddat vid dejtingfrågan utan bara hållt er till ytliga frågor- dvs du känner henne inte väl. Modern dejting???

Ja, men det handlar inte enbart om utseendet. Jag är attraherad till henne som person. Har 0 känslor för hennes identiska syster ex som också är i organisationen så det handlar inte primärt om utseende utan i hög grad för den personlighet hon är. 

Herregud har du aldrig hört hur det låter i ett omklädningsrum

Nej, jag är inte "kär på ytliga grunder" utan gillar henne för den hon är helt. 

Nej, det handlar snarare om respekt och att inte stressa fram saker. 

• Anonym (Tiden går)
    anonym05swe skrev 2024-06-06 09:50:49 följande:

Ja, men det handlar inte enbart om utseendet. Jag är attraherad till henne som person. Har 0 känslor för hennes identiska syster ex som också är i organisationen så det handlar inte primärt om utseende utan i hög grad för den personlighet hon är. 

Men fortsätt då att ta det lugnt. Du är ung, du har all tid i världen. 
  • anonym05swe
    Anonym (Tiden går) skrev 2024-06-06 10:05:59 följande:
    Men fortsätt då att ta det lugnt. Du är ung, du har all tid i världen. 
    Nej, jag vill prata och skriva med henne mer men är inte enkelt. 
  • Anonym (Tiden går)
    anonym05swe skrev 2024-06-06 10:21:38 följande:
    Nej, jag vill prata och skriva med henne mer men är inte enkelt. 
    Då får du antingen öva på det. våga mer. Eller så fortsätter du som nu. Ingen kan hjälpa dig, du måste ta kontakten själv. 
  • anonym05swe
    Anonym (Tiden går) skrev 2024-06-06 10:49:52 följande:
    Då får du antingen öva på det. våga mer. Eller så fortsätter du som nu. Ingen kan hjälpa dig, du måste ta kontakten själv. 
    Ska skriva idag vet jag. Och ska prata när vi ses i Juli. Jag vet att jag måste ta kontakten själv men det är inte roligt.
  • anonym05swe
    anonym05swe skrev 2024-06-06 11:06:06 följande:
    Ska skriva idag vet jag. Och ska prata när vi ses i Juli. Jag vet att jag måste ta kontakten själv men det är inte roligt.
    Enkelt* snarare än roligt.
  • Anonym (Hej)
    anonym05swe skrev 2024-06-06 09:50:49 följande:

Men herregud, vad killar säger i ett omklädningsrum har väl aldrig varit en sanning?! Har du aldrig pratat med dina vänner om hur och när de blir kära? Har du aldrig frågat dina föräldrar, syskon eller någon annan vuxen? Det är exakt det här du hade kunnat fråga kuratorn om du inte varit så självgod och trott att du inte har några problem, nu är det försent. Nu har du bara dina egna tankar (och våra för all del) att luta dig mot.

Det är inte en chans i världen att du inte gillar hennes utseende också, varför är det så svårt att erkänna? Tror inte hon skulle gilla om du sa till henne att du blev kär i hennes personlighet men hennes utseende var inget du såg, tror du?
  • anonym05swe
    Anonym (Hej) skrev 2024-06-06 11:22:22 följande:
    Men herregud, vad killar säger i ett omklädningsrum har väl aldrig varit en sanning?! Har du aldrig pratat med dina vänner om hur och när de blir kära? Har du aldrig frågat dina föräldrar, syskon eller någon annan vuxen? Det är exakt det här du hade kunnat fråga kuratorn om du inte varit så självgod och trott att du inte har några problem, nu är det försent. Nu har du bara dina egna tankar (och våra för all del) att luta dig mot.

Det är inte en chans i världen att du inte gillar hennes utseende också, varför är det så svårt att erkänna? Tror inte hon skulle gilla om du sa till henne att du blev kär i hennes personlighet men hennes utseende var inget du såg, tror du?
    Jag har inga problem bara för jag inte varit i ett förhållande som 19 åring än. Jag mår bra så finns inga skäl att prata med kurator. Många som blir ihop håller inte ens 10+ år så jag vet inte om de är dem man ska bygga sin moraliska kompass efter (jag gör det inte). 

Jo jag sade ju att jag är attraherad till hela henne såväl personlighet som det som inte är personlighet. Sade det flera gånger att jag är attraherad till hela henne. 
  • Anonym (Tiden går)
    anonym05swe skrev 2024-06-06 11:33:42 följande:
    Jag har inga problem bara för jag inte varit i ett förhållande som 19 åring än. Jag mår bra så finns inga skäl att prata med kurator. Många som blir ihop håller inte ens 10+ år så jag vet inte om de är dem man ska bygga sin moraliska kompass efter (jag gör det inte). 

Jo jag sade ju att jag är attraherad till hela henne såväl personlighet som det som inte är personlighet. Sade det flera gånger att jag är attraherad till hela henne. 

Om du inte har några problem, varför sitter du då här efter 8 månader? 

Hela tråden handlar om dina problem som gör att du inte kan/vågar närma dig henne och be om en träff. 

• anonym05swe
    Anonym (Tiden går) skrev 2024-06-06 11:37:12 följande:

Om du inte har några problem, varför sitter du då här efter 8 månader? 

Hela tråden handlar om dina problem som gör att du inte kan/vågar närma dig henne och be om en träff. 

Är snarare hinder där inte allting är mitt fel (ex avståndet) 

Är inte direkt så man vipps kan hamna i en relation heller som vissa i tråden målat upp det som iom att det är svårare att gå till en ny relation än att bibehålla en befintlig. 
Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?