• anonym05swe

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Hej, jag är 18 år och bor i en mellanstor stad i Sverige. Jag är aktiv i en  organisation där jag träffat en person som jag redan känner att jag vill träffa mer. Har tänkt på henne mycket sedan vi inte träffats något mer men jag har inte vågat bjuda ut henne på en dejt eller dylikt. Vi bor dessutom timmar iväg från varandra vilket gör det jobbigt. Jag är dessutom enbart ute efter långsiktiga förhållanden vid dejt.

Vi är lika gamla men hon har ingen aning om det. Jag vet redan nu att jag är redo att offra en del saker för att bli med henne (ex fritid för att spendera den med henne om vi blir ett par). Borde jag berätta för henne? Är jag för feg? Borde jag först bjuda in henne till något innan jag gör något?

Vad bör jag göra?

• Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?
  • anonym05swe
    Anonym (Tiden går) skrev 2024-06-03 08:28:13 följande:
    Ja, om du vill ha en chans att bli tillsammans med henne så
    bjud ut henne på något. Annars kan ni inte lära känna varandra och växa in i varandra.
    En part kan inte skapa en relation, båda måste vara med på det. 
    Ja jag vill verkligen det men vet också samtidigt att när jag hamnar i en relation är det bra mkt enklare än att skaffa relationen i sig vilket är positivt. 

Dock synd att folk säger att man "väljer sin partner" när man inte väljer om man faller för någon eller inte. Det sker bara. 

Jag ska försöka men vet dels inte vad jag ska bjuda ut henne på, vad hon absolut inte skulle vilja gå på ex. 

Jag vet att båda måste vara med på det såklart. 
  • Anonym (Tiden går)
    anonym05swe skrev 2024-06-03 08:32:34 följande:
    Ja jag vill verkligen det men vet också samtidigt att när jag hamnar i en relation är det bra mkt enklare än att skaffa relationen i sig vilket är positivt. 

Dock synd att folk säger att man "väljer sin partner" när man inte väljer om man faller för någon eller inte. Det sker bara. 

Jag ska försöka men vet dels inte vad jag ska bjuda ut henne på, vad hon absolut inte skulle vilja gå på ex. 

Jag vet att båda måste vara med på det såklart. 

Fast sluta snacka om hur du är i en relation, detta handlar inte om det, utan om steget innan. Fokusera på det. 

Varför inte fråga henne redan nu vad hon vill hitta på när ni är på eventet? 

• Anonym (Do)
    Vad är det för universitetsutbildning du ska läsa?
  • anonym05swe
    Anonym (Tiden går) skrev 2024-06-03 08:44:29 följande:

Fast sluta snacka om hur du är i en relation, detta handlar inte om det, utan om steget innan. Fokusera på det. 

Varför inte fråga henne redan nu vad hon vill hitta på när ni är på eventet? 

Jag vet 

För att schemat för eventet med org inte kommit ut än så omöjligt att veta när under eventet vi har ledig tid. 
  • Anonym (Tiden går)
    anonym05swe skrev 2024-06-03 09:01:40 följande:
    Jag vet 

För att schemat för eventet med org inte kommit ut än så omöjligt att veta när under eventet vi har ledig tid. 
    Det hindrar inte dig från att redan nu fråga henne. 
  • Fiona M

Jättebra inlägg i den mån TS är på riktigt.

Anonym (tx) skrev 2024-06-03 02:22:46 följande:

TS det är ju sorgligt du är så galet fel ute med det mesta med relationer. Det är inte nödvändigtvis konstigt att du inte vet då du har så lite erfarenheter med det både platoniskt och icke platoniskt. Det som gör det hela så helgalet är ju att du är så övertygad om att du vet hur det fungerar och inte kan ta in att du inte riktigt förstått. 

För det första så har du en konstig upphakning på att det är "modern dejting" som är problem när det snarare är så att det hade varit ofantligt mycket svårare för dig tidigare. Även om man skulle gå så pass långt som arrangerade äktenskap, i "icke-modern" dating hade det legat oerhört mycket mer på dig. Du har nog snappat upp det hår från lite överförda floskler från amerikanska sammanhang framförallt inom incel-rörelsen som promotas lite här och var. Det har ganska lite med svenska sammanhang att göra. Så släpp den fixa idén, du ska snarare vara glad för att "modern dejting" nu finns, det ger sådana som dig mer möjligheter i de allra flesta sammanhang. 

Men det stora problemet är att du inte förstår hur dejtingkontakter i online communities fungerar (de är de som ger lite mer udda typer ett betydligt lättare läge idag än förr). Så jag har hört till online spelsammanhang i snart 20 år, ställen där nördiga, blyga, lite udda typer konstant hittar varandra - de som aldrig hade haft en chans på krogen om de ens ville gå dit, som definitivt inte hade varit högt på någon lista där föräldragenerationen letar bra partners till sina barn för arrangerade äktenskap etc. De hittar varandra och "växer in i relationer" till höger och vänster och över landsgränser och gifter sig och får barn etc. Även om jag nu inte har just gift mig och skaffat barn så har jag absolut träffat mer än en så. 
    Det finns i princip 2 olika varianter, en långsam och en mer "explosiv". Den långsamma är väl i någon mening vad du avser med att växa in i den. Men precis som när sådana uppstår IRL så kännetecknas det av en konstant vänskaplig kontakt - där man till exempel sitter och pratar och spelar tillsammans många timmar dagligen under lång tid och därmed lär känna varandra som vänner (då ofta i grupp i det steget) - men det måste verkligen vara ordentlig och konstant kontakt för att det ska hända, några korta meddelanden en gång i veckan är inte i närheten av det. Det andra alternativet med det explosiva så handlar det om att man helt enkelt har så mycket kemi att man inte kan få nog av varandras sällskap och vips några dagar in så inser man att man har sömnbrist för man spenderat timtals varje kväll/natt att skriva eller prata med varandra. 
    Någon som skriver någon rad någon gång i veckan är i bästa fall en bekant och någon som inte ens uppfattas som att de uppskattar en som ens en ytlig vän. INGENTING kommer växa från det. Hon har uppenbarligen inte haft något större intresse av sig själv i dig då hon inte drivit en sådan eskalerad kontakt, men du har heller inte visat några som helst tecken som skulle få henne att överväga att tänka något vidare på dig heller. Totalt öken alltså, att med så här mycket tid har passerat så ja då har du högst troligen helt avskrivit dig själv hur hennes medvetande. 

Din rädsla att hon ska förstå att du gillar henne är totalt irrationell och skjuter bara dig själv i foten, det finns inget annat alternativ där än att du ser till att komma över det. Annars är dina chanser att bli träffad av blixten större än att du "hamnar" i någon som helst relation. 
    Svamlandet om att du inte vill att någon annan ska få reda på det är också faktiskt ganska löjlig. Dels för att det inte spelar någon signifikant roll, och för att det inte ens är särskilt troligt att det blir något plötsligt allmängods i en negativ mening - man basunerar inte ut att "nu ska jag Kalle gå på dejt med Stina" (om det inte är så att ni uppenbarligen redan varit ett par trots att ni inte ens kunnat träffas då ni bor på andra sidan jordklotet och äntligen får chansen att faktiskt träffas).
    Det är faktiskt inte ett dugg komplext eller komplicerat utan väldigt vanligt idag, ni bor ju för sjutton bara några timmar ifrån varandra i Sverige och har redan faktiskt träffats! De senaste jag vet som ska gifta sig i mitt nuvarande community är han från Grekland och hon från Norge de bor nu tillsammans i Norge men reser regelbundet till Grekland och det är där bröllopet kommer ske. 

Hur de beter sig som det går dåligt för? som inte har känsla för feeling hur man beter sig och vad som ligger bakom det där du misstolkat lite med att folk känner sig pressade eller visar ett för ytligt intresse? Tja naturligtvis de som skickar insisterande meddelanden i din inbox efter att de hört dig säga en mening så de vet att du är av kvinnligt kön. Eller de som spammar svartsjuka meddelanden innan ni ens hunnit inleda något alls utan bara hunnit prata lite som vänner. 

Du har verkligen skitkonstiga idéer om hur förhållanden fungerar TS, det gör att du beter dig väldigt konstigt och försitter eventuella chanser du haft. 

• anonym05swe
    Fiona M skrev 2024-06-03 09:56:02 följande:

Att ni försöker måla upp det som dåligt med att vara emot modern dejtning är konstigt. Jag vill inte hoppa från relation till relation som det är med modern dejtning utan hellre stanna i en bra relation så länge det går. 

Knappast så att normen för dejtning och kärlek idag överhuvudtaget är bra. Att inte vara ytlig är ett tabu, har du inte läst trådar på soc med där kvinnor lagt ut där män skrivit jättekonstiga saker i DM? Det är pga modern dejtning och att det finns dåliga personer (männen som skriver konstiga saker) 
  • Anonym (Do)
    Fiona M skrev 2024-06-03 09:56:02 följande:

Det är han inte

• anonym05swe
    Anonym (Do) skrev 2024-06-03 10:37:11 följande:

Det är han inte

Jo jag är på riktigt. Det är inte konstigt heller att det inte är enkelt att hamna i en relation. 
  • Anonym (Jonna)
    anonym05swe skrev 2024-06-03 10:41:58 följande:
    Jo jag är på riktigt. Det är inte konstigt heller att det inte är enkelt att hamna i en relation. 
    Ts, märker du själv att du upprepar dig väldigt mycket? Jag kan förstå att du upprepar själva åsikterna, men du kommer inte med någon ny information eller argument utan använder samma fraser. Håller du med eller tycker du att du förklarar dig och dina åsikter på ett bra sätt?
Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?