• anonym05swe

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Hej, jag är 18 år och bor i en mellanstor stad i Sverige. Jag är aktiv i en  organisation där jag träffat en person som jag redan känner att jag vill träffa mer. Har tänkt på henne mycket sedan vi inte träffats något mer men jag har inte vågat bjuda ut henne på en dejt eller dylikt. Vi bor dessutom timmar iväg från varandra vilket gör det jobbigt. Jag är dessutom enbart ute efter långsiktiga förhållanden vid dejt.

Vi är lika gamla men hon har ingen aning om det. Jag vet redan nu att jag är redo att offra en del saker för att bli med henne (ex fritid för att spendera den med henne om vi blir ett par). Borde jag berätta för henne? Är jag för feg? Borde jag först bjuda in henne till något innan jag gör något?

Vad bör jag göra?

• Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?
  • Anonym (Tiden går)
    anonym05swe skrev 2024-06-02 20:31:39 följande:
    Jag pratar om nya relationer inte relationer överlag. Är bra mkt svårare att bli ihop än att bibehålla en god relation.
    Om det är så, varför säger du då att folk blir ihop för lätt och sedan håller det inte? 
  • Anonym (Smol)
    anonym05swe skrev 2024-06-02 20:31:39 följande:
    Jag pratar om nya relationer inte relationer överlag. Är bra mkt svårare att bli ihop än att bibehålla en god relation.
    Du har så fel. Det är lätt att bli förälskad och bli ihop, men mycket arbete och svårt att behålla relationer när den första himlastormande förälskelsen ebbat ut.

Den gråa vardagen knäcker många förhållanden, det är inget romantiskt över att  handla, laga mat, städa, tvätta kläder, gå till jobbet, komma hem och vara trött. Pengabrist gör inte livet kul heller.
  • anonym05swe
    Anonym (Smol) skrev 2024-06-02 20:37:09 följande:
    Du har så fel. Det är lätt att bli förälskad och bli ihop, men mycket arbete och svårt att behålla relationer när den första himlastormande förälskelsen ebbat ut.

Den gråa vardagen knäcker många förhållanden, det är inget romantiskt över att  handla, laga mat, städa, tvätta kläder, gå till jobbet, komma hem och vara trött. Pengabrist gör inte livet kul heller.

Inget säger att man behöver förlora känslor med tiden. 

Tror inte det du nämner skulle påverka mig, flera av de aspekterna påverkas heller inte innan man flyttar ihop.

• Anonym (Do)
    Anonym (Do) skrev 2024-06-02 20:35:34 följande:

Du måste förstå att du tänker fel här.

Om du har 1000 relationer som är långvariga och håller så är det 1000 stycken som blivit ihop. Om det på dessa 1000 stycken går ett par som gör slut efter ett litet tag så är det 1001 inledda relationer totalt. 1001 är mer än 1000, således är det enklare att bli ihop än att ha en långvarig relation. Hur du än vrider och vänder på det.

Tycker du fortfarande att du har rätt angående att det är enklare att bevara en relation än att bli ihop?

• anonym05swe
    Anonym (Do) skrev 2024-06-02 20:57:59 följande:

Tycker du fortfarande att du har rätt angående att det är enklare att bevara en relation än att bli ihop?

Ja för andelen nya relationer är lägre än andelen längre relationer. 
  • Fiona M
    anonym05swe skrev 2024-06-02 20:22:22 följande:

Antalet nya relationer är lägre än antalet personer som är i en relation. 

Modern dejtning innehåller dessutom många aspekter.

Igen hade du fått F.
    Jag bad om statistiken, inte din tolkning.
  • Anonym (X)
    anonym05swe skrev 2024-06-02 21:02:32 följande:
    Ja för andelen nya relationer är lägre än andelen längre relationer. 
    Var hittar du statistik på det?
  • anonym05swe
    Anonym (X) skrev 2024-06-02 21:05:26 följande:
    Var hittar du statistik på det?
    Antalet personer som är gifta i Sverige respektive personer som är sambo men som inte är gifta (är kortare tid i regel för det andra)
  • Anonym (X)
    anonym05swe skrev 2024-06-02 21:08:57 följande:
    Antalet personer som är gifta i Sverige respektive personer som är sambo men som inte är gifta (är kortare tid i regel för det andra)
    Din relation med tjejen räknas inte alls då om ni har distansförhållande i 3 år (eller hur länge du nu dka plugga). Det tänkte du inte på?

Det enda du visar är att du inte förstår dig på statistik.
  • Anonym (Do)
    anonym05swe skrev 2024-06-02 21:08:57 följande:

Förmodligen ditt mest förvirrade inlägg hittills, och det vill inte säga lite det.

Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?