• anonym05swe

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Hej, jag är 18 år och bor i en mellanstor stad i Sverige. Jag är aktiv i en  organisation där jag träffat en person som jag redan känner att jag vill träffa mer. Har tänkt på henne mycket sedan vi inte träffats något mer men jag har inte vågat bjuda ut henne på en dejt eller dylikt. Vi bor dessutom timmar iväg från varandra vilket gör det jobbigt. Jag är dessutom enbart ute efter långsiktiga förhållanden vid dejt.

Vi är lika gamla men hon har ingen aning om det. Jag vet redan nu att jag är redo att offra en del saker för att bli med henne (ex fritid för att spendera den med henne om vi blir ett par). Borde jag berätta för henne? Är jag för feg? Borde jag först bjuda in henne till något innan jag gör något?

Vad bör jag göra?

• Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?
  • Anonym (K)
    anonym05swe skrev 2024-06-02 14:32:28 följande:
    Jo men inte hört om någon som fått ett förhållande att inte ta slut överhuvudtaget utan bara bytt relationer en massa. Jag vill bli ihop för livet som mål med den tjejen jag blir ihop med. 

Nja jag läser också. 
    Du måste sluta tänka "livslångt förhållande" innan du ens varit på en första dejt.

Du menar att alla andra människor misslyckas i och med att de ofta varit i mer än ett förhållande. Du tänker att du är helt unik och kommer vara den enda som lyckas bevara ditt första förhållande livet ut. 

Varför skulle just du vara så speciell? 
  • Fiona M
    anonym05swe skrev 2024-06-02 15:55:00 följande:
    Är det okej att håna i princip folk för de aldrig haft flickvän? Jag skulle lyckas bra i en relation när det väl händer. Jag försöker dessutom skaffa tjej (med hon jag gillar) och dm:ar inte ens andra tjejer pga lojalitet. 

Jag kommer hamna i en god relation. Hellre vänta på en bra än vara i flera dåliga.

Det är väl bra om man vet vad man vill, men i relationer med andra så är det ett samspel; allt går inte att planera för eller undvika.

Folk förändras och växer isär.
    Folk sviker och ljuger.
    Folk tappar känslor.

Jag tycker det är bra att man då delar på sig.

Vad tycker du? 

• Anonym (Do)
    Du kan väl printscreena några exempel på hur er konversation så får vi se hur det ser ut?

Kanske kan vi komma med tips och råd på hur du aktivt ställer dina frågor osv. 
  • anonym05swe
    Anonym (Do) skrev 2024-06-02 18:15:29 följande:
    Du kan väl printscreena några exempel på hur er konversation så får vi se hur det ser ut?

Kanske kan vi komma med tips och råd på hur du aktivt ställer dina frågor osv. 
    Nej för då ser hon att jag screenshotat 

Jag skriver normalt men inte gått in på djupa ämnen direkt.
  • Anonym (Hej)
    anonym05swe skrev 2024-06-02 15:29:24 följande:
    Herregud jag skulle inte ändras direkt bara för jag skaffade tjej. Inte heller vara oärlig. 

Jag skulle hantera en kärleksrelation väldigt bra. Vet vad som krävs i en relation och är villig att kompromissa såklart.

Alltså mina vänner bor i andra städer.
    Jag menar inte att du skulle ändras, jag menar att alla visar automatiskt sina bästa sidor i början av förhållandet och sen kommer ens riktiga jag. Detta kommer även gälla dig oavsett vad du har för självbild.

Du visar nu en sida där du är intresserad av henne och ihärdig men om ni skulle bli ihop i sommar och hon drar ut i lumpen där hon får massa killkompisar som hon festar med och inte hinner skriva till dig är det mycket möjligt att det skulle komma fram en annan sida av dig. En sida du inte ens vet att du har eftersom det är en ny erfarenhet för dig.

Umgås du med dina andra vänner eller är ni online-vänner?
  • anonym05swe
    Anonym (Hej) skrev 2024-06-02 18:24:34 följande:
    Jag menar inte att du skulle ändras, jag menar att alla visar automatiskt sina bästa sidor i början av förhållandet och sen kommer ens riktiga jag. Detta kommer även gälla dig oavsett vad du har för självbild.

Du visar nu en sida där du är intresserad av henne och ihärdig men om ni skulle bli ihop i sommar och hon drar ut i lumpen där hon får massa killkompisar som hon festar med och inte hinner skriva till dig är det mycket möjligt att det skulle komma fram en annan sida av dig. En sida du inte ens vet att du har eftersom det är en ny erfarenhet för dig.

Umgås du med dina andra vänner eller är ni online-vänner?

Beror på eventuellt men jag är rätt säker på att jag skulle göra allt i min makt för att behålla kärleken i en relation och lösa eventuella problem snarare än att gräva ner problemet. Jag är även villig att kompromissa såklart.

Nej, jag skulle inte bli svartsjuk vilket antyds. 

Alltså inte direkt.

• anonym05swe
    Fiona M skrev 2024-06-02 17:01:55 följande:

Det är väl bra om man vet vad man vill, men i relationer med andra så är det ett samspel; allt går inte att planera för eller undvika.

Folk förändras och växer isär.
    Folk sviker och ljuger.
    Folk tappar känslor.

Jag tycker det är bra att man då delar på sig.

Vad tycker du? 

Nej, självklart inte allt men man bör vara tydlig helt i sina känslor i en relation helt och prata mycket för att arbeta mot det du nämner. Jag skulle aktivt prata i en relation mycket. 

Ja, självklart gör man slut om något av de tre sakerna m.m händer ja. Däremot kan man stärka relationen varje dag så det inte sker. 

• anonym05swe
    Anonym (K) skrev 2024-06-02 16:58:34 följande:
    Du måste sluta tänka "livslångt förhållande" innan du ens varit på en första dejt.

Du menar att alla andra människor misslyckas i och med att de ofta varit i mer än ett förhållande. Du tänker att du är helt unik och kommer vara den enda som lyckas bevara ditt första förhållande livet ut. 

Varför skulle just du vara så speciell? 

Fast det är det jag söker efter. Ett livslångt förhållande, snarare än kaos med flera stycken korta är verkligen så mycket bättre. 

Jag skulle kunna hantera en relation så bra ja såvida inget oväntat som är oundvikligt ex och som inte går att motarbeta sker eller annat som gör att man måste göra slut. Jag tror dock att såvida inget av det sker skulle jag klara det bra.

Jag sätter inte mig själv i första taget för en relation. 

• anonym05swe
    anonym05swe skrev 2024-06-02 19:08:57 följande:

Fast det är det jag söker efter. Ett livslångt förhållande, snarare än kaos med flera stycken korta är verkligen så mycket bättre. 

Jag skulle kunna hantera en relation så bra ja såvida inget oväntat som är oundvikligt ex och som inte går att motarbeta sker eller annat som gör att man måste göra slut. Jag tror dock att såvida inget av det sker skulle jag klara det bra.

Jag sätter inte mig själv i första taget för en relation. 

Alltså enbart. Jag kan kompromissa och vara totalt ärlig.
  • Fiona M

Jag förstår inte riktigt; du har aldrig haft en relation, romantisk eller sexuell, men du är säker på att alla andra gör fel och du kommer göra rätt som får det att hålla?

Varför tror du det?
    Varför ser du ner på andra?

Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?