• anonym05swe

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Hej, jag är 18 år och bor i en mellanstor stad i Sverige. Jag är aktiv i en  organisation där jag träffat en person som jag redan känner att jag vill träffa mer. Har tänkt på henne mycket sedan vi inte träffats något mer men jag har inte vågat bjuda ut henne på en dejt eller dylikt. Vi bor dessutom timmar iväg från varandra vilket gör det jobbigt. Jag är dessutom enbart ute efter långsiktiga förhållanden vid dejt.

Vi är lika gamla men hon har ingen aning om det. Jag vet redan nu att jag är redo att offra en del saker för att bli med henne (ex fritid för att spendera den med henne om vi blir ett par). Borde jag berätta för henne? Är jag för feg? Borde jag först bjuda in henne till något innan jag gör något?

Vad bör jag göra?

• Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?
  • Anonym (Tiden går)
    anonym05swe skrev 2024-06-02 19:43:48 följande:

Att tro att en ytterst liten minoritet står för en stor del av förhållanden som målas upp är problematiskt. Idag så är det snarare så att de två sakerna som jag nämnde är mer vanliga. 

Jag är inte emot distansförhållanden heller om det behövs. 

Varför skulle jag inte kunna hantera abort ex? Jag skulle klara av de sakerna du tog upp i en relation. Är bra mycket svårare att bli ihop än att bibehålla relationen på en bra nivå. 

Tror inte det skulle spela så stor roll och ska lära känna mer på uni oavsett. Handlar också om att jag inte brukar bjuda in till saker snarare. 

Du skriver att det är lättare att prata ansikte mot ansikte, men nu har du alltså redan bestämt dig för att inte göra det på eventen i sommar utan vänta till du börjar på uni? Så nu ska du alltså inte bjuda in henne till något i sommar som du skrev innan?

• Anonym (K)
    anonym05swe skrev 2024-06-02 19:14:13 följande:

Varför skulle jag inte klara det att få det att hålla? Är bra mkt svårare att bli ihop än att hålla det. Jag vet vad som krävs i en relation och jag är redo att göra det och mer för att få den så bra som möjligt. Inte mitt fel att det är ovanligt att söka långsiktigt.

Jag ser inte ner på andra nej. Jag tror att jag skulle få det att hålla för kan kompromissa och vara ärlig. 

Jag skulle snarare säga att det är vanligt att söka långsiktigt. Jag tror att de flesta som går in i en relation gör det med målet att relationen skall hålla.
    Däremot är det nog få människor som är så naiva som du, som inte inser att man måste vara ihop ett tag för att se om man passar ihop.
  • Anonym (Tiden går)
    anonym05swe skrev 2024-06-02 19:46:39 följande:

Nej, det gör jag inte. Jag kritiserar kulturen, inte personer i sig. 

Jag är inte i en relation nu så det sker inte. Inte mitt fel att andra tror att jag inte skulle vara partner. 

Och vi kritiserar din kultur, som verkar vara att göra så lite som möjligt.
  • Fiona M

Jag vet att du inte tror det nu, men man ändrar sig massor från att man är 18.
    Gymnasiet är lite av en skyddad verkstad, man har schema, uppgifter, tydlighet, klasskompisar och mat. Alla behöver inte ta ansvar då, och det är en stor skillnad på att den är jobba/plugga och försörja sig själv, och ta hand om vardag och relationer.

Efter 3 månaders distansförhållande kanske hon inte vill fortsätta. Hur stärker du det då?

Efter 1 år kanske gon vill ha barn men du är inte redo. Vad gör du då? Du kanske vill ha barn medan hon inte vill ha några alls. Vad gör du då? 

Efter 5 år kanske hon vill ha ett öppet förhållande men du vill inte det. Hur kompromissar du då?

• anonym05swe
    Anonym (Tiden går) skrev 2024-06-02 19:49:42 följande:

Du skriver att det är lättare att prata ansikte mot ansikte, men nu har du alltså redan bestämt dig för att inte göra det på eventen i sommar utan vänta till du börjar på uni? Så nu ska du alltså inte bjuda in henne till något i sommar som du skrev innan?

Jo, jag ska göra det vid eventen men också ha kontakt och försöka bjuda in till något för henne. 

Jag ska försöka bjuda in henne jo men det är inte enkelt. 

• Fiona M
    Anonym (K) skrev 2024-06-02 19:49:47 följande:
    Jag skulle snarare säga att det är vanligt att söka långsiktigt. Jag tror att de flesta som går in i en relation gör det med målet att relationen skall hålla.
    Däremot är det nog få människor som är så naiva som du, som inte inser att man måste vara ihop ett tag för att se om man passar ihop.
    Håller med.
  • Anonym (Tiden går)
    anonym05swe skrev 2024-06-02 19:51:41 följande:

Jo, jag ska göra det vid eventen men också ha kontakt och försöka bjuda in till något för henne. 

Jag ska försöka bjuda in henne jo men det är inte enkelt. 

Nä, du försöker ju inte, så då är det självklart svårt att få till en träff.

• Fiona M
    anonym05swe skrev 2024-06-02 19:14:13 följande:

Varför skulle jag inte klara det att få det att hålla? Är bra mkt svårare att bli ihop än att hålla det. Jag vet vad som krävs i en relation och jag är redo att göra det och mer för att få den så bra som möjligt. Inte mitt fel att det är ovanligt att söka långsiktigt.

Jag ser inte ner på andra nej. Jag tror att jag skulle få det att hålla för kan kompromissa och vara ärlig. 

Vad har du för övrigt fått det här ifrån, att det är svårare att bli ihop än få en relation att bli långvarig?
    Vem säger det?
  • anonym05swe
    Fiona M skrev 2024-06-02 19:51:16 följande:

Jag vet att du inte tror det nu, men man ändrar sig massor från att man är 18.
    Gymnasiet är lite av en skyddad verkstad, man har schema, uppgifter, tydlighet, klasskompisar och mat. Alla behöver inte ta ansvar då, och det är en stor skillnad på att den är jobba/plugga och försörja sig själv, och ta hand om vardag och relationer.

Efter 3 månaders distansförhållande kanske hon inte vill fortsätta. Hur stärker du det då?

Efter 1 år kanske gon vill ha barn men du är inte redo. Vad gör du då? Du kanske vill ha barn medan hon inte vill ha några alls. Vad gör du då? 

Efter 5 år kanske hon vill ha ett öppet förhållande men du vill inte det. Hur kompromissar du då?

Jag vet att det ändrar sig ja iom studenten som jag tar inom 2 v men jag kommer nog klara det bra. 

Det får man prata om mellan mig och min framtida partner iaf. 

Självklart ska man göra slut om det inte passar men det är därför jag skulle prata innan så man undviker allt detta innan man bekräftar att man är ihop. 

• anonym05swe
    Fiona M skrev 2024-06-02 19:56:53 följande:
    Vad har du för övrigt fått det här ifrån, att det är svårare att bli ihop än få en relation att bli långvarig?
    Vem säger det?

Statistiken, inte anekdoter som en stor del av vissas åsikter formas av här. 

Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?