• anonym05swe

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Hej, jag är 18 år och bor i en mellanstor stad i Sverige. Jag är aktiv i en  organisation där jag träffat en person som jag redan känner att jag vill träffa mer. Har tänkt på henne mycket sedan vi inte träffats något mer men jag har inte vågat bjuda ut henne på en dejt eller dylikt. Vi bor dessutom timmar iväg från varandra vilket gör det jobbigt. Jag är dessutom enbart ute efter långsiktiga förhållanden vid dejt.

Vi är lika gamla men hon har ingen aning om det. Jag vet redan nu att jag är redo att offra en del saker för att bli med henne (ex fritid för att spendera den med henne om vi blir ett par). Borde jag berätta för henne? Är jag för feg? Borde jag först bjuda in henne till något innan jag gör något?

Vad bör jag göra?

• Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?
  • Fiona M
    anonym05swe skrev 2024-06-03 10:30:00 följande:
    Att ni försöker måla upp det som dåligt med att vara emot modern dejtning är konstigt. Jag vill inte hoppa från relation till relation som det är med modern dejtning utan hellre stanna i en bra relation så länge det går. 

Knappast så att normen för dejtning och kärlek idag överhuvudtaget är bra. Att inte vara ytlig är ett tabu, har du inte läst trådar på soc med där kvinnor lagt ut där män skrivit jättekonstiga saker i DM? Det är pga modern dejtning och att det finns dåliga personer (männen som skriver konstiga saker) 

Visa nånstans där jag skriver att det är dåligt att dejta av kärlek och att vilja ha ett stadigt förhållande, eller nånstans där jag skriver att man ska hoppa från relation till relation utan känslor.

I dare you.

• Fiona M
    Att inte vara ytlig är ett tabu, har du inte läst trådar på soc med där kvinnor lagt ut där män skrivit jättekonstiga saker i DM? Det är pga modern dejtning och att det finns dåliga personer (männen som skriver konstiga saker) 
    Sånt här svammel visar att du inte är på riktigt. Det du skriver går inte ihop; om det är tabu att inte vara ytlig skulle inte ytliga och konstiga DMs fördömas.
  • Meddelande borttaget
  • Fiona M
    Anonym (Do) skrev 2024-06-03 11:18:52 följande:
    Du är ett troll. Hatten av att du lyckats hålla tråden igång så länge!
    Ja. Men vad för sort? 
  • Anonym (K)
    Att ni försöker måla upp det som dåligt med att vara emot modern dejtning är konstigt. Jag vill inte hoppa från relation till relation som det är med modern dejtning utan hellre stanna i en bra relation så länge det går. 

Knappast så att normen för dejtning och kärlek idag överhuvudtaget är bra. Att inte vara ytlig är ett tabu, har du inte läst trådar på soc med där kvinnor lagt ut där män skrivit jättekonstiga saker i DM? Det är pga modern dejtning och att det finns dåliga personer (männen som skriver konstiga saker) 
    Det är märkligt att vara emot dejting överhuvudtaget. 
    Dejting = lära känna en annan person. Det är ju vad du vill. Lära känna henne för att se om ni passar ihop.

Ingenting med dejting säger att man måste hoppa från relation till relation om man gillar den man dejtar.

Män som skriver konstiga saker i dm har inte med dejting att göra.
  • Anonym (tx)
    anonym05swe skrev 2024-06-03 08:21:33 följande:
    Så jag bör avslöja att jag gillar henne? Eller bjuda ut på något? 

Inte omöjligt att gå från vän/bekant som aktivt skrivit med henne i dm till partner 

Inte heller mitt fel att det går emot normen att vilja söka långsiktigt. 
    Inte för att vara elak eller så, men har du någon slags begåvningshandikapp som gör det svårt att förstå vad folk försöker förklara för dig? Då finns det säkert hjälp du kan få med det. 

Du fastnar totalt i din uppmålade bild av saker så du inte klarar att ta in något av det du läser. Men ok försöker en sista gång att försöka svara på det du skrev trots att det inte hade nästan något att göra med det jag skrev.

1. Du behöver absolut "avslöja" att du gillar henne som person! Det är faktiskt lite på barn nivå med "fråga chans" på lappar att du tror att det är något "avslöjande". Du kan absolut t ex fråga "hej! skulle du ha lust att hitta på något någongång?" förutom de vanliga förslagen som alla andra redan gett kan jag inte ge några specifika saker du kan föreslå då du av någon anledning inte vill säga vad det är för sammanhang ni har kontakt - VAD ni faktiskt har gemensam kontakt inom säger mycket om vad man kan föreslå då ni ju inte t ex bor i samma stad och kan ta en fika etc. imorgon. Problemet här är ju egentligen i stor mån att du inte vet hur man skaffar vänner utan beter dig som om hon är alien du ska spela spel med (inte skriva för ofta etc. skit som kommer just från amerikansk dejtningkultur och deras dating coachers och pickup-artists etc.). Ska du "växa in i" någon slags relation så är det ett måste att bli nära vänner först och för det måste du uppvisa ett ordentligt intresse för henne som person och/eller spendera timvis umgänge i gemensamt intresse regelbundet (i alla fall minst någon gång i veckan). Så som du gjort har istället signalerat att du antingen inte är särskilt intresserad av henne på något plan utan bara är artig/känner dig tvungen att ha någon kontakt med henne/är upptagen med mer intressanta personer alternativt att du är en konstig kuf hon helst nog vill undvika. 
    2. I teorin inte omöjligt nej. I praktiken så som du hitintills hanterat det? Betydligt mer omöjligt än om ni precis träffats och inget hänt än. 
    3. Totalt irrelevant, ungefär absolut ingen tycker att det är något fel att söka långsiktigt, det gör väldigt många. Har själv aldrig aktivt sökt något annat. Men det har ingenting med din situation och hur du hanterar den att göra. Du har hakat upp dig på floskler som du inte riktigt förstår innebörden av. 
    Så som du har agerat är helt enkelt inte hur man gör i de sammanhang du är i (eller i princip några sammanhang). Du signalerar inte alls vad du tror utan något helt annat. 
  • Meddelande borttaget
  • anonym05swe
    Fiona M skrev 2024-06-03 11:08:12 följande:

Visa nånstans där jag skriver att det är dåligt att dejta av kärlek och att vilja ha ett stadigt förhållande, eller nånstans där jag skriver att man ska hoppa från relation till relation utan känslor.

I dare you.

Det är ju det som är konsekvensen av dina råd. Enligt dig skulle jag typ stressa fram saker redan för flera månader sedan i praktiken.
  • anonym05swe
    Anonym (Do) skrev 2024-06-03 13:05:21 följande:
    En sådan sort som gillar att få sådana som oss irriterade och fortsätta skriva in absurdum.

Det är det eller begåvningsnedsättning som är alternativen.
    Nej, jag är inget av det du tog upp. Bete dig på riktigt.
  • anonym05swe
    Anonym (K) skrev 2024-06-03 11:48:02 följande:
    Det är märkligt att vara emot dejting överhuvudtaget. 
    Dejting = lära känna en annan person. Det är ju vad du vill. Lära känna henne för att se om ni passar ihop.

Ingenting med dejting säger att man måste hoppa från relation till relation om man gillar den man dejtar.

Män som skriver konstiga saker i dm har inte med dejting att göra.

Det är jag inte heller. Är inte emot dejting utan enbart modern dejting. Jag vill lära känna henne betydligt mer och har velat det länge.

Nej men det är normen, de flesta förhållanden håller inte ens 2-3 år. 

Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?