anonym05swe skrev 2024-06-03 08:21:33 följande:
Så jag bör avslöja att jag gillar henne? Eller bjuda ut på något?
Inte omöjligt att gå från vän/bekant som aktivt skrivit med henne i dm till partner
Inte heller mitt fel att det går emot normen att vilja söka långsiktigt.
Inte för att vara elak eller så, men har du någon slags begåvningshandikapp som gör det svårt att förstå vad folk försöker förklara för dig? Då finns det säkert hjälp du kan få med det.
Du fastnar totalt i din uppmålade bild av saker så du inte klarar att ta in något av det du läser. Men ok försöker en sista gång att försöka svara på det du skrev trots att det inte hade nästan något att göra med det jag skrev.
1. Du behöver absolut "avslöja" att du gillar henne som person! Det är faktiskt lite på barn nivå med "fråga chans" på lappar att du tror att det är något "avslöjande". Du kan absolut t ex fråga "hej! skulle du ha lust att hitta på något någongång?" förutom de vanliga förslagen som alla andra redan gett kan jag inte ge några specifika saker du kan föreslå då du av någon anledning inte vill säga vad det är för sammanhang ni har kontakt - VAD ni faktiskt har gemensam kontakt inom säger mycket om vad man kan föreslå då ni ju inte t ex bor i samma stad och kan ta en fika etc. imorgon. Problemet här är ju egentligen i stor mån att du inte vet hur man skaffar vänner utan beter dig som om hon är alien du ska spela spel med (inte skriva för ofta etc. skit som kommer just från amerikansk dejtningkultur och deras dating coachers och pickup-artists etc.). Ska du "växa in i" någon slags relation så är det ett måste att bli nära vänner först och för det måste du uppvisa ett ordentligt intresse för henne som person och/eller spendera timvis umgänge i gemensamt intresse regelbundet (i alla fall minst någon gång i veckan). Så som du gjort har istället signalerat att du antingen inte är särskilt intresserad av henne på något plan utan bara är artig/känner dig tvungen att ha någon kontakt med henne/är upptagen med mer intressanta personer alternativt att du är en konstig kuf hon helst nog vill undvika.
2. I teorin inte omöjligt nej. I praktiken så som du hitintills hanterat det? Betydligt mer omöjligt än om ni precis träffats och inget hänt än.
3. Totalt irrelevant, ungefär absolut ingen tycker att det är något fel att söka långsiktigt, det gör väldigt många. Har själv aldrig aktivt sökt något annat. Men det har ingenting med din situation och hur du hanterar den att göra. Du har hakat upp dig på floskler som du inte riktigt förstår innebörden av.
Så som du har agerat är helt enkelt inte hur man gör i de sammanhang du är i (eller i princip några sammanhang). Du signalerar inte alls vad du tror utan något helt annat.