• anonym05swe

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Hej, jag är 18 år och bor i en mellanstor stad i Sverige. Jag är aktiv i en  organisation där jag träffat en person som jag redan känner att jag vill träffa mer. Har tänkt på henne mycket sedan vi inte träffats något mer men jag har inte vågat bjuda ut henne på en dejt eller dylikt. Vi bor dessutom timmar iväg från varandra vilket gör det jobbigt. Jag är dessutom enbart ute efter långsiktiga förhållanden vid dejt.

Vi är lika gamla men hon har ingen aning om det. Jag vet redan nu att jag är redo att offra en del saker för att bli med henne (ex fritid för att spendera den med henne om vi blir ett par). Borde jag berätta för henne? Är jag för feg? Borde jag först bjuda in henne till något innan jag gör något?

Vad bör jag göra?

• Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?
  • Anonym (Hej)
    anonym05swe skrev 2024-06-07 18:02:29 följande:

Nja, jag poängterar bara sanningen. 

Jo, om hon hade bott närmre hade jag gjort mer. 

Jag vet att det är en annan människa som styr, det är därför jag vill göra det så bra som möjligt för henne genom att inte skriva för mkt för att överbelasta i chatten ex. 

Jag skrev igår med henne. 

Du behöver inte poängtera sanningen längre, vi vet exakt vad du har för ursäkter.

Varför har du så dramatiska ord? Att skriva mer intimt, föreslå en träff eller bara bli mer personlig är inte att överbelasta, det är att komma närmare varandra. Att du avstår beror bara på att du blir nervös och rädd att få avslag, det handlar ingenting om hänsyn till henne, det är bara dig själv du tänker på.

Har du föreslagit en träff i juli än?
  • anonym05swe
    Anonym (Hej) skrev 2024-06-07 18:14:34 följande:
    Du behöver inte poängtera sanningen längre, vi vet exakt vad du har för ursäkter.

Varför har du så dramatiska ord? Att skriva mer intimt, föreslå en träff eller bara bli mer personlig är inte att överbelasta, det är att komma närmare varandra. Att du avstår beror bara på att du blir nervös och rädd att få avslag, det handlar ingenting om hänsyn till henne, det är bara dig själv du tänker på.

Har du föreslagit en träff i juli än?

Nej, det är inte "ursäkter"

Jag vill skriva mer personligt men vill av respekt för henne och med hänsyn till henne inte skriva för mycket för tidigt. Är direkt respektlöst att stressa igenom något så stort som detta i DM. Nej, det handlar inte om avslag/nervositet (jag har redan blivit avvisad flera gånger :/ så nej handlar inte om det). Nej, tänker absolut inte på mig själv som du säger. 

Ska föreslå det när det känns bra.

• Anonym (X)

Om hon blir överbelastad av att du försöker lära känna henne bättre efter 8 månades skrivande så är det kört. Då aktivt ogillar hon dig.

Mao, skriv! 

• Anonym (K)
    anonym05swe skrev 2024-06-07 18:20:45 följande:

Nej, det är inte "ursäkter"

Jag vill skriva mer personligt men vill av respekt för henne och med hänsyn till henne inte skriva för mycket för tidigt. Är direkt respektlöst att stressa igenom något så stort som detta i DM. Nej, det handlar inte om avslag/nervositet (jag har redan blivit avvisad flera gånger :/ så nej handlar inte om det). Nej, tänker absolut inte på mig själv som du säger. 

Ska föreslå det när det känns bra.

Det är lättare att komma riktigt nära någon genom att skriva fritt och ofta än att begränsa det till fysiska möten.
    Du har haft en enorm chans att lära känna henne men har inte vågat. Du skyller det på "respekt" och att du inte vill "överbelasta" henne, vilket är struntprat. 

Jag och min man skrev 7 timmar per dygn till varandra i 1.5 år innan vi flyttade ihop. Vi lärde känna varandra väl.
  • anonym05swe
    Anonym (K) skrev 2024-06-07 18:45:00 följande:
    Det är lättare att komma riktigt nära någon genom att skriva fritt och ofta än att begränsa det till fysiska möten.
    Du har haft en enorm chans att lära känna henne men har inte vågat. Du skyller det på "respekt" och att du inte vill "överbelasta" henne, vilket är struntprat. 

Jag och min man skrev 7 timmar per dygn till varandra i 1.5 år innan vi flyttade ihop. Vi lärde känna varandra väl.

Alltså nja. Man lär känna någon mer på riktigt om det är öga mot öga. Men ja, finns bra saker med att skriva också. Jag har skrivit med henne dock och handlar inte om att inte "våga" utan mer om att jag bryr mig om henne och inte vill stressa. 

Ja men är svårare än att ses irl. 

• Anonym (Hej)
    anonym05swe skrev 2024-06-07 19:05:19 följande:

Alltså nja. Man lär känna någon mer på riktigt om det är öga mot öga. Men ja, finns bra saker med att skriva också. Jag har skrivit med henne dock och handlar inte om att inte "våga" utan mer om att jag bryr mig om henne och inte vill stressa. 

Ja men är svårare än att ses irl. 

Om du tror att hon blir "överbelastad" för att du börjar ställa mer personliga frågor eller till och med ber om en dejt så är hon verkligen inte intresserad av dig. Antingen blir hon glad eller besvärad och det kommer inte ändra sig även om du väljer att dra ut på det 6 månader till, däremot finns det absolut en risk att hon har släppt dig för länge sen eftersom du inte kom till skott. 

Och du bryr dig inte om henne, du bryr dig om ditt rykte och att du inte skulle klara av att få ett nej. Detta är enda anledningen till att du inte har kommit längre med henne utan bara håller det på en ytlig nivå.
  • Anonym (X)

Har hon nånsin skrivit till dig först?

• anonym05swe
    Anonym (Hej) skrev 2024-06-07 19:58:10 följande:
    Om du tror att hon blir "överbelastad" för att du börjar ställa mer personliga frågor eller till och med ber om en dejt så är hon verkligen inte intresserad av dig. Antingen blir hon glad eller besvärad och det kommer inte ändra sig även om du väljer att dra ut på det 6 månader till, däremot finns det absolut en risk att hon har släppt dig för länge sen eftersom du inte kom till skott. 

Och du bryr dig inte om henne, du bryr dig om ditt rykte och att du inte skulle klara av att få ett nej. Detta är enda anledningen till att du inte har kommit längre med henne utan bara håller det på en ytlig nivå.

Med "överbelasta" menar jag alltså skriva för mkt. Jag vill skriva mer personligt verkligen men vet inte hur hon ska tolka mig. Jag valde heller inte att falla för henne utan det skedde bara. 

Jo, det är exakt det jag gör. Jag bryr mig om henne och värderar hennes tankar. Vill därför inte stressa fram något. 

• Anonym (Hej)
    anonym05swe skrev 2024-06-07 22:20:34 följande:

Med "överbelasta" menar jag alltså skriva för mkt. Jag vill skriva mer personligt verkligen men vet inte hur hon ska tolka mig. Jag valde heller inte att falla för henne utan det skedde bara. 

Jo, det är exakt det jag gör. Jag bryr mig om henne och värderar hennes tankar. Vill därför inte stressa fram något. 

Ingen väljer att falla för någon, du är inte speciell där även om du verkar tro det av någon anledning. Hur tror du att människor blir kära egentligen?

Använd inte ordet överbelasta om du bara menar att skriva för mycket, skärp dig nu med dina amerikanska slangord. Du behöver inte skriva för mycket men du måste bli mer personlig och våga visa att du vill mer än bara vara hennes tillfälliga skrivpartner, det handlar ingenting om respekt för henne att du har varit så opersonlig hittills.

Du är kär i henne och vill hålla kontakt, alla dina fina ord om respekt och hänsyn stämmer inte eftersom det bara handlar om dig och din rädsla.
Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?