• anonym05swe

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Hej, jag är 18 år och bor i en mellanstor stad i Sverige. Jag är aktiv i en  organisation där jag träffat en person som jag redan känner att jag vill träffa mer. Har tänkt på henne mycket sedan vi inte träffats något mer men jag har inte vågat bjuda ut henne på en dejt eller dylikt. Vi bor dessutom timmar iväg från varandra vilket gör det jobbigt. Jag är dessutom enbart ute efter långsiktiga förhållanden vid dejt.

Vi är lika gamla men hon har ingen aning om det. Jag vet redan nu att jag är redo att offra en del saker för att bli med henne (ex fritid för att spendera den med henne om vi blir ett par). Borde jag berätta för henne? Är jag för feg? Borde jag först bjuda in henne till något innan jag gör något?

Vad bör jag göra?

• Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?
  • anonym05swe
    Anonym (Tiden går) skrev 2024-06-09 11:59:59 följande:
    Ok, men om du känner att du måste bjuda på middag och inte vill det, och inte vill göra något annat heller, så lägg ner allt. Det kommer aldrig att fungera när du är så negativ till allt. 

Herregud. Jag har redan sagt att jag vill träffa henne.

Inte heller mitt fel att normen ser ut som den gör. 

Jo, jag skulle hantera en relation bra.

• Anonym (X)
    anonym05swe skrev 2024-06-09 11:54:52 följande:
    Läs ordet "normen".
    Vet du vad? De flesta vill ha så mycket tid som möjligt på en dejt för att få träffas mer. Då är det naturligt att mat ingår.
    Du kommer framstå som ointresserad/snål om du bara vill ses en timme och ta en promenad när alla andra (normen) skulle vilja ta en promenad, fika, spela minigolf och se vad som händer, käka middag om allt går bra och så vidare.
  • Anonym (Tiden går)
    anonym05swe skrev 2024-06-09 12:02:26 följande:

Herregud. Jag har redan sagt att jag vill träffa henne.

Inte heller mitt fel att normen ser ut som den gör. 

Jo, jag skulle hantera en relation bra.

Du vill träffa henne, men tar inga initiativ till en träff. 

Du behöver inte följa normen, men du skyller på den hela tiden, så det blir ingen träff. 

Jag har inte skrivit något om en relation, eftersom du ör väldigt långt ifrån en relation, så det behöver du inte upprepa. Ditt problem är dejting, du tycks tro du ska få en tjej genom att skriva en gång i veckan om ytliga saker. Dream on, det lär inte hända. 

• Anonym (Tiden går)
    Anonym (X) skrev 2024-06-09 12:05:22 följande:
    Vet du vad? De flesta vill ha så mycket tid som möjligt på en dejt för att få träffas mer. Då är det naturligt att mat ingår.
    Du kommer framstå som ointresserad/snål om du bara vill ses en timme och ta en promenad när alla andra (normen) skulle vilja ta en promenad, fika, spela minigolf och se vad som händer, käka middag om allt går bra och så vidare.

TS är inte social, har svårt för nära relationer, svårt att kommunicera. Självklart vill han undvika sådant som vanliga människor gör för han har svårt för det.

Han kommer att inse en dag att antingen tar en tjej kontakt med honom och gillar honom som han är, eller så förblir han ensam. Han kommer aldrig att bjuda ut någon han gillar. 

• anonym05swe
    Anonym (X) skrev 2024-06-09 12:05:22 följande:
    Jag vill också träffa så mkt som möjligt men hellre göra något roligare där man lär känna personen på riktigt. Inte bara sitta still i 1-2 h och äta, hellre göra något aktivt. Jag bryr mig dessutom genuint om henne. 
  • anonym05swe
    Anonym (Tiden går) skrev 2024-06-09 12:11:40 följande:

TS är inte social, har svårt för nära relationer, svårt att kommunicera. Självklart vill han undvika sådant som vanliga människor gör för han har svårt för det.

Han kommer att inse en dag att antingen tar en tjej kontakt med honom och gillar honom som han är, eller så förblir han ensam. Han kommer aldrig att bjuda ut någon han gillar. 

Nä, har inte direkt svårt socialt bara för jag inte haft tjej. Har inte haft intresse för någon än hon jag gillar nu på rätt länge. Skulle hantera en nära relation bra. Innan detta var det 3-4 år sedan jag gillade en tjej senast som flyttade utomlands så den tjejen jag har känslor för är att det inte händer så ofta.

Jo, det kommer lösa sig. 

• Anonym (Hej)
    anonym05swe skrev 2024-06-09 12:28:51 följande:
    Jag vill också träffa så mkt som möjligt men hellre göra något roligare där man lär känna personen på riktigt. Inte bara sitta still i 1-2 h och äta, hellre göra något aktivt. Jag bryr mig dessutom genuint om henne. 
    Varför känner du ett behov av att skriva om och om igen att du bryr dig genuint om henne, ingen har väl påstått något annat? Däremot tror vi att det är lika delar fysisk attraktion som psykisk vilket du protesterar mot men det tar vi ingen hänsyn till.

Det finns inga normer eller regler du behöver förhålla dig till, det här helt upp till er två hur och var ni ska ses men eftersom den största och svåraste frågan är om hon överhuvudtaget VILL träffa dig känns det som att det är där du ska ha ditt fokus just nu. 

Idag kan du skriva följande till henne: "jag hade gärna träffat dig själv när vi ses i juli, vad tycker du?" Då får du ett direkt svar av henne, ja eller nej, och efter det kan du fråga henne vad hon vill göra. Hon får bestämma och väljer hon restaurang så accepterar du det oavsett vad du har för konstiga åsikter.

Och nu behöver du inte svara att det är ytligt eller liknande, tiden rinner iväg och du har inte utrymme för fler ursäkter. Gör det bara!
  • Anonym (X)
    anonym05swe skrev 2024-06-09 12:31:32 följande:

Nä, har inte direkt svårt socialt bara för jag inte haft tjej. Har inte haft intresse för någon än hon jag gillar nu på rätt länge. Skulle hantera en nära relation bra. Innan detta var det 3-4 år sedan jag gillade en tjej senast som flyttade utomlands så den tjejen jag har känslor för är att det inte händer så ofta.

Jo, det kommer lösa sig. 

Har du inte svårt att vara social? Varför umgås du då inte med folk utanför skolan/föreningen/datorn?
    Varför har du inga kompisar du träffar på fritiden?
  • Anonym (X)
    Väldigt få träffas på bara middag och inget mer. Det hade du vetat om du hade erfarenhet.

Dessutom är det en jävligt dålig ursäkt, för du föreslår vad du vill på en dejt och kan därmed välja nåt aktivt att göra.
    Vad skulle du vilja att ni gjorde på en drömdejt? 
  • Anonym (Tiden går)

Men du föreslår ju inget roligt att göra. 

Du pratar och pratar om hur du vill göra, vad du tycker om att göra osv. Men du gör inget mer än skriver ytligt en gång i veckan. 

Så det är svårt att ta dig på allvar, för du gör inget för att få till en träff. 

Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?