• anonym05swe

Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?

Hej, jag är 18 år och bor i en mellanstor stad i Sverige. Jag är aktiv i en  organisation där jag träffat en person som jag redan känner att jag vill träffa mer. Har tänkt på henne mycket sedan vi inte träffats något mer men jag har inte vågat bjuda ut henne på en dejt eller dylikt. Vi bor dessutom timmar iväg från varandra vilket gör det jobbigt. Jag är dessutom enbart ute efter långsiktiga förhållanden vid dejt.

Vi är lika gamla men hon har ingen aning om det. Jag vet redan nu att jag är redo att offra en del saker för att bli med henne (ex fritid för att spendera den med henne om vi blir ett par). Borde jag berätta för henne? Är jag för feg? Borde jag först bjuda in henne till något innan jag gör något?

Vad bör jag göra?

• Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?
  • Anonym (Do)
    Anonym (Jonna) skrev 2024-06-09 20:22:41 följande:

Nja, vissa vill att man ska träffa folk på dejter och sedan bara skapa känslor från ingenstans. Jag faller hellre bara sådär efter att ha pratat med den jag gillar och sedan inse det bara. 

Det är ju smått magiskt uttryckt. Ett monument av bristande självinsikt. 

• anonym05swe
    Anonym (Jonna) skrev 2024-06-09 20:22:41 följande:

Du säger emot dig själv. Jag lyckas inte citera flera inlägg, men här är saker du har skrivit:

Nja, vissa vill att man ska träffa folk på dejter och sedan bara skapa känslor från ingenstans. Jag faller hellre bara sådär efter att ha pratat med den jag gillar och sedan inse det bara. 

(...)

Herregud, modern dejtning är tänkt att man bara ska "dejta" folk för att känslor ska växas till. Att föredra är snarare att man som i nuläget bara upplever känslor och sedan vidta åtgärder. Jag har personligen enbart fått känslor efter att ha träffat personer några gånger och sedan inse att jag fått känslor (senast jag fått känslor innan detta var ca 4-5 år sedan)

Sen skrev du:

Fast normen är

1. Börja gilla någon

2. Gå ut på någon middag

Vad av ovanstående menar du stämmer? Sen skrev jag ett inlägg för länge sedan som du ignorerade men gärna får svara på om du vill:

Ts, märker du själv att du upprepar dig väldigt mycket? Jag kan förstå att du upprepar själva åsikterna, men du kommer inte med någon ny information eller argument utan använder samma fraser. Håller du med eller tycker du att du förklarar dig och dina åsikter på ett bra sätt?

De tre sakerna går inte per se emot varandra. 

Jag förtydligar så att hela tråden känner till.

• Anonym (Tiden går)
    anonym05swe skrev 2024-06-09 23:55:45 följande:

Du behöver inte förtydliga, alls vet redan det, utom du.

Du kommer inte att våga bjuda ut henne, 
  • Anonym (Do)
    anonym05swe skrev 2024-06-09 23:55:45 följande:

Exakt hur skiljer sig de två scenariona sig åt?

• anonym05swe
    Anonym (Do) skrev 2024-06-10 08:31:44 följande:

Exakt hur skiljer sig de två scenariona sig åt?

1. Dejta och få känslor 

2. Inte dejta och få känslor naturligt och inse det efter att ha träffats naturligt

Skiljer sig ganska mycket iom att den andra förutsätter dejtning och den andra inte.

• Anonym (Tiden går)
    anonym05swe skrev 2024-06-10 08:43:36 följande:

1. Dejta och få känslor 

2. Inte dejta och få känslor naturligt och inse det efter att ha träffats naturligt

Skiljer sig ganska mycket iom att den andra förutsätter dejtning och den andra inte.

Fast i ditt fall spelar det mindre roll. Du gör ju inget år dina känslor mer än ytligt skriva en gång i veckan. 

Du förstår inte att du måste träffa henne själv, att du inte kallar det för dejting saknar betydelse. Du måste träffa henne för att ni ska lära känna varandra. Men det lär aldrig hända, fast du pratat om det i 8 månader nu. 

• Anonym (Do)
    anonym05swe skrev 2024-06-10 08:43:36 följande:

1. Dejta och få känslor 

Varför, exakt varför nu så nämn inget om modern dejting och normer, är känslor som växer fram på en dejt onaturliga tycker du?

• Anonym (Tiden går)
    Anonym (Do) skrev 2024-06-10 09:07:18 följande:

Varför, exakt varför nu så nämn inget om modern dejting och normer, är känslor som växer fram på en dejt onaturliga tycker du?

Han klarar inte av nr 1, eftersom han inte vågar dejta. Därför föredrar han nummer 2, fast det inte leder någonstans. Då kan han leva på hoppet. 
  • anonym05swe
    Anonym (Do) skrev 2024-06-10 09:07:18 följande:

För då måste man "skapa" känslor snarare än att det växer fram naturligt. 
  • Anonym (Tiden går)
    anonym05swe skrev 2024-06-10 12:06:30 följande:
    För då måste man "skapa" känslor snarare än att det växer fram naturligt. 

Hur ska hennes känslor för dig växa fram, är det tänkt?

Eller hoppas du att hon redan känner samma? 

Svar på tråden Hon är den jag vill dejta men hon har ingen aning. Vad bör jag göra nu?