• Anonym (Lina)

Vågar man komma ut på jobbet?

Jag är en kvinna på 41 år som är lesbisk. Jag har alltid varit med kvinnor och alltid dolt min läggning på arbetsplatser av rädsla för reaktionerna. Men nu när man blivit äldre så är jag så jäkla sugen bara va helt öppen, de är så jobbigt behöva ljuga på frågor som rör relationer och varför man är singel och inte dejtar någon man osv. 

Så nu vänder jag mig till er, eftersom de tyvärr forfarande finns mycket fördomar så är jag nyfiken på hur ni hade tagit det? Om en kollega på ett väldigt kvinnodominerat yrke plötsligt kommer ut som gay.

Svara följande: 
    1.Vem är du? Man/ kvinna/ icke binär, vad har du för religon och ålder? Är nyfiken veta då det kan påverka hur accepterande man är  

2. skulle du kunna vara vän privat med en kollega som är helt gay?

3. Har du någon i din närhet som är gay/ bi? Detta kan också påverka hur väl du är accepterande 

4. påverkas det för dig om personen som är gay ser bra ut? Gör det att du är mer accepterande? 

5. känner du äckel känslor eller andra negativa känslor kring att ha en kollega eller vän som är gay/ bi? Berätta gärna varför 

Jag är inte ute efter att döma någon, bara nyfiken se lite var fördomarna finns nånstans. Tacksam om ni svarat på frågorna och ha en fin dag Flört

• Svar på tråden Vågar man komma ut på jobbet?
  • Anonym
    Anonym (Q) skrev 2023-11-20 17:35:34 följande:

Anonym (jag)

varför skulle man plötsligt få problem med att krama en kompis om kompisen skulle komma ut som gay?

För det första går du väl inte runt och tror att alla män som ger dig en kram vill något mer?

och för det andra, om den homosexuella kompisen nu skulle önska att det var något mer mellan er, vad gör det att ni kramas vänskapligt för det? Vad spelar det för roll för dig? Går det inte att kramas om en person råkar vara kär i en eller vad?

Gissar att detta är riktat till mig.

Det skulle ge mig obehagskänslor. Och jag har rätt att neka kramar från vem som helst av vilken anledning jag vill.

Kanske jag är lite hobbyhomofob, men det får vara så. JAg vill inte kramas med en lesbisk kvinna.
  • Anonym
    Anonym skrev 2023-11-20 17:39:57 följande:

Det skulle ge mig obehagskänslor. Och jag har rätt att neka kramar från vem som helst av vilken anledning jag vill.

Kanske jag är lite hobbyhomofob, men det får vara så. JAg vill inte kramas med en lesbisk kvinna.
    Och sen fattade jag att det inte var till mig, men skit samma för jag håller ju med personen du svarade.
  • Anonym (jag)
    Anonym (Q) skrev 2023-11-20 17:35:34 följande:

Anonym (jag)

varför skulle man plötsligt få problem med att krama en kompis om kompisen skulle komma ut som gay?

För det första går du väl inte runt och tror att alla män som ger dig en kram vill något mer?

och för det andra, om den homosexuella kompisen nu skulle önska att det var något mer mellan er, vad gör det att ni kramas vänskapligt för det? Vad spelar det för roll för dig? Går det inte att kramas om en person råkar vara kär i en eller vad?

I teorin, ingenting.... i praktiken/verkligheten.... väldigt mycket.

Vad min kompis tycker och känner är upp till honom men JAG är inte gay och jag är absolut inte bekväm med tanken på att en man är kåt/kär i mig. Så mao, vad min kompis känner och gör bryr jag mig inte om så länge det inte involverar mig, men blir jag involverad i det det något helt annat. Och nej jag har inte lust att krama en kompis med stans råbånge, och nej en sån kram är absolut inte en vänskaplig kram. Är man vänner så är man vänner och INGET mer än vänner, är man kåt på en vän så är det MER än en vän.
  • Anonym (Lina)
    Anonym (Bitjejen) skrev 2023-11-20 17:30:34 följande:
    Kan säga att jag är i en liknande situation med min flickvän som jag inte vill dölja. Är inte ute på jobbet men dom närmaste kollegorna som även är privata vänner vet. Har funderat att säga "min flickvän" i diskussioner men är inte där ännu, vet från en tidigare arbetsplats att ett fåtal inte mottar det väl. Så jag vet inte. Är säkert bättre för en själv att inte dölja.
    Hejsan :) vill du berätta på vilket sätt du inte fått bra reaktioner när du kommit ut? 
  • Anonym (Anne)
    Anonym (jag) skrev 2023-11-20 17:44:01 följande:
    Och nej jag har inte lust att krama en kompis med stans råbånge, och nej en sån kram är absolut inte en vänskaplig kram. Är man vänner så är man vänner och INGET mer än vänner, är man kåt på en vän så är det MER än en vän.
    Är det där en beskrivning av dig själv när du kramar kvinnor? Jag frågar eftersom jag inte fattar var du annars fått den idén ifrån.

Jag är kvinna och gillar inte heller tanken på att krama män som är tända på mig, när jag själv inte känner likadant. Likväl har jag inga problem med att krama killkompisar, för de är mina kompisar. De går inte runt och är vrålkåta på mig. Och jag kan lova dig att gemene homosexuelle man inte går runt och är vrålkåt på dig.
  • Anonym (jag)
    Anonym skrev 2023-11-20 17:39:57 följande:

Att inte gilla att en annan kvinna tänder på dig som heterosexuellt är INTE homofobiskt.

Samma regler gäller för ALLA ink homosexuella, om ens känslor är obesvarade/oönskade så får man helt enkelt acceptera det, punkt slut.
  • Anonym (Läskigt)

Jag är man och tycker det är lite spännande att umgås med snygga homokillar.
    jag är lång, vältränad och ser bra ut så man vet ju aldrig. 
    Vet inte om jag skulle säga nej om chansen kom faktiskt

Ety av de finaste ögonblicken mellan två hetero (på pappret) män upplevde jag på en kurs för ett tag sedan. Kurs i ett väldigt manligt ämne.
    En storväxt norrlänsk gruvarbetare sa under en rast till en liten men deffad upplänning nåt i stil med :
    ?vet du, om jag va gay, då sku ja nog fan ta dej?
    ?Ja jag skulle nog inte göra motstånd direkt? svarade han. 

visst var det vackert? 

• Anonym (jag)
    Anonym (Anne) skrev 2023-11-20 18:15:04 följande:
    Är det där en beskrivning av dig själv när du kramar kvinnor? Jag frågar eftersom jag inte fattar var du annars fått den idén ifrån.

Jag är kvinna och gillar inte heller tanken på att krama män som är tända på mig, när jag själv inte känner likadant. Likväl har jag inga problem med att krama killkompisar, för de är mina kompisar. De går inte runt och är vrålkåta på mig. Och jag kan lova dig att gemene homosexuelle man inte går runt och är vrålkåt på dig.
    Jag kramar inte kvinnor om de är obekväma med att jag gör det. 

Jag sitter inte heller och hycklar och kallar att ge en kvinna som jag är kåt på en kram för "vänskapligt"

Och JA om en kvinna inte gillar att jag är kåt på henne så accepterar jag det rakt av utan att dra på mig offerkoftan och känna mig kränk och jag förväntar mig att andra ska acceptera mig med.
  • Anonym (Bitjejen)
    Anonym (Lina) skrev 2023-11-20 17:53:51 följande:
    Hejsan :) vill du berätta på vilket sätt du inte fått bra reaktioner när du kommit ut? 
    Just i det fallet skulle det kunna förklaras med en knepig kollega som gillade mig, han såg mig med den kvinnliga flirten jag hade på den arbetsplatsen och blev fientlig, använde mindre fina ord bakom min rygg efter det. Så vet inte vad som var vad egentligen faktiskt. Men det var obehagligt.

Mitt yrke bygger på att ha bra relationer över den stora organisation där jag är anställd, så är rädd för att det skulle kunna påverka. Vet att en del gillar att skvallra med, är inte pigg på det. Men min flickvän förtjänar att hon inte är en hemlighet, hon har varit ute hela sitt liv som lesbisk.
  • Anonym (Bitjejen)
    Anonym (jag) skrev 2023-11-20 18:40:57 följande:
    Att inte gilla att en annan kvinna tänder på dig som heterosexuellt är INTE homofobiskt.

Samma regler gäller för ALLA ink homosexuella, om ens känslor är obesvarade/oönskade så får man helt enkelt acceptera det, punkt slut.
    Vet inte varför en ickestraight kvinna skulle tända på en heterosexuell kvinna, jag gör det inte.
Svar på tråden Vågar man komma ut på jobbet?