• Anonym (Lina)

Vågar man komma ut på jobbet?

Jag är en kvinna på 41 år som är lesbisk. Jag har alltid varit med kvinnor och alltid dolt min läggning på arbetsplatser av rädsla för reaktionerna. Men nu när man blivit äldre så är jag så jäkla sugen bara va helt öppen, de är så jobbigt behöva ljuga på frågor som rör relationer och varför man är singel och inte dejtar någon man osv. 

Så nu vänder jag mig till er, eftersom de tyvärr forfarande finns mycket fördomar så är jag nyfiken på hur ni hade tagit det? Om en kollega på ett väldigt kvinnodominerat yrke plötsligt kommer ut som gay.

Svara följande: 
    1.Vem är du? Man/ kvinna/ icke binär, vad har du för religon och ålder? Är nyfiken veta då det kan påverka hur accepterande man är  

2. skulle du kunna vara vän privat med en kollega som är helt gay?

3. Har du någon i din närhet som är gay/ bi? Detta kan också påverka hur väl du är accepterande 

4. påverkas det för dig om personen som är gay ser bra ut? Gör det att du är mer accepterande? 

5. känner du äckel känslor eller andra negativa känslor kring att ha en kollega eller vän som är gay/ bi? Berätta gärna varför 

Jag är inte ute efter att döma någon, bara nyfiken se lite var fördomarna finns nånstans. Tacksam om ni svarat på frågorna och ha en fin dag Flört

• Svar på tråden Vågar man komma ut på jobbet?
  • Anonym (Anne)
    Anonym (jag) skrev 2023-11-20 18:45:14 följande:
    Jag sitter inte heller och hycklar och kallar att ge en kvinna som jag är kåt på en kram för "vänskapligt".
    Hur vanligt är det, enligt din uppfattning, att män kramar kvinnor de är kåta på och låtsas att de bara är kompisar?
  • Anonym (Å)
    Anonym (Lina) skrev 2023-11-20 13:10:25 följande:

Jag är en kvinna på 41 år som är lesbisk. Jag har alltid varit med kvinnor och alltid dolt min läggning på arbetsplatser av rädsla för reaktionerna. Men nu när man blivit äldre så är jag så jäkla sugen bara va helt öppen, de är så jobbigt behöva ljuga på frågor som rör relationer och varför man är singel och inte dejtar någon man osv. 

Så nu vänder jag mig till er, eftersom de tyvärr forfarande finns mycket fördomar så är jag nyfiken på hur ni hade tagit det? Om en kollega på ett väldigt kvinnodominerat yrke plötsligt kommer ut som gay.

Svara följande: 
    1.Vem är du? Man/ kvinna/ icke binär, vad har du för religon och ålder? Är nyfiken veta då det kan påverka hur accepterande man är  

3. Har du någon i din närhet som är gay/ bi? Detta kan också påverka hur väl du är accepterande 

4. påverkas det för dig om personen som är gay ser bra ut? Gör det att du är mer accepterande? 

5. känner du äckel känslor eller andra negativa känslor kring att ha en kollega eller vän som är gay/ bi? Berätta gärna varför 

Jag är inte ute efter att döma någon, bara nyfiken se lite var fördomarna finns nånstans. Tacksam om ni svarat på frågorna och ha en fin dag  // Flört

de är lugnt att vara knäpp är de nya.
    varannan kille vill ju knulla män med bröst 

så är bara komma ut, men kommer få svar det viste vi redan då läggning är svårt att dölja 

• Anonym (Lina)
    Anonym (Läskigt) skrev 2023-11-20 18:44:23 följande:

Jag är man och tycker det är lite spännande att umgås med snygga homokillar.
    jag är lång, vältränad och ser bra ut så man vet ju aldrig. 
    Vet inte om jag skulle säga nej om chansen kom faktiskt

Ety av de finaste ögonblicken mellan två hetero (på pappret) män upplevde jag på en kurs för ett tag sedan. Kurs i ett väldigt manligt ämne.
    En storväxt norrlänsk gruvarbetare sa under en rast till en liten men deffad upplänning nåt i stil med :
    ?vet du, om jag va gay, då sku ja nog fan ta dej?
    ?Ja jag skulle nog inte göra motstånd direkt? svarade han. 

visst var det vackert? 

Flört ja gulligt sagt!
  • LillaTjockaBertil

Nu jobbar jag på en mansdominerad arbetsplats men jag tar mig friheten att svara ändå.

1. Jag är en 38-årig man och jag är icke-religiös.
    2. Nu umgås jag visserligen inte med någon kollega privat men om jag skulle göra skulle inte sexuell läggning spela någon roll.
    3. Nja, jag har en person i min närhet som är bi men som lever i en heterosexuell relation sedan många år.
    4. Nej
    5. Nej, det kan jag inte påstå.

• Anonym (... ... ...)

1.Vem är du? Man/ kvinna/ icke binär, vad har du för religion och ålder? Är nyfiken veta då det kan påverka hur accepterande man är.
    Jag är kvinna. Icke binär existerar inte. Jag är mellan 30-40.

Jag skulle inte vara "ovän" med någon baserat på vem denne tänder på. Skulle en kvinna eller man visa tydligt att denne är intresserad av mig på arbetsplatsen skulle jag ha svårt att kunna umgås med denne, det hade blivit för obekvämt. Men annars är det inga problem. 

Nej. Inte vad jag vet om.

4. Påverkas det för dig om personen som är gay ser bra ut? Gör det att du är mer accepterande? 
    Konstig fråga. Jag accepterar alla så länge de beter sig som de ska. Oavsett utseende ska personen så klart bete sig som vilken kollega som helst. Generellt är den nog så att snygga människor- oavsett läggning- har lättare för att bli omtyckta av andra. 

5. känner du äckel känslor eller andra negativa känslor kring att ha en kollega eller vän som är gay/ bi? Berätta gärna varför?

Inte det minsta. Men var sak har sin plats. Att sitta på jobbet och diskutera allt för privata saker, som riskerar att uppröra andra skulle inte kännas särskilt professionellt. Vem någon attraheras av har ingenting med det att göra.

• Anonym (korven)
    Anonym skrev 2023-11-20 16:35:01 följande:
    Precis så.
    Skulle jag få veta att kompisen som kramar mig någon gång då och då var flata så skulle jag avsäga mig framtida kramar.
    Men vem kramas på jobbet?? Vad jobbar du på för konstig arbetsplats?
  • Anonym (korven)

TS, våga berätta. Men håll inget tal, utan nästa gång någon frågar om partner, säg att du är gay eller har en tjej eller liknande. Så kommer säkert nyheten vara ute. 

Inga problem!

• Anonym (Lärare)

Kvinna, svensk, icke religiös, 50 år

Visst!
    Inga nära vänner, men flera bekanta, f.d. kollegor, osv.

Nej

Nej. En kvinnlig lesbisk vän velat ses för någon lite mer "dejtlik" aktivitet på tu man hand hade jag nog reagerat lite som om en manlig heterokille hade gjort det, typ undrat varför.

• Anonym (Nej)

Svara följande: 

Jag är inte ute efter att döma någon, bara nyfiken se lite var fördomarna finns nånstans. Tacksam om ni svarat på frågorna och ha en fin dag  // Flört

1. Medelålders vit kvinna, icke troende kristen.

2. Javisst, om vi är goda vänner på jobbet så?

3. Inte nu, men tidigare umgåtts med homosexuella män.

4. Varför  skulle det?

5. Känns förlegat, så nej verkligen inte. 

Tycker du ska vara öppen med din läggning. Det är en del av dig, folk fattar troligtvis redan, du kommer må bättre att slippa komma med vita lögner. Skulle folk reagera över att du kommer ut är det deras problem, inte ditt. Lycka til! :)

• Anonym (Stina)

Svara följande: 

1. Kvinna, icke troende 34 år gammal.
    2. Absolut  har flera vänner som är gay/bi. Är själv hetero.
    3. Ja, har flera vänner och kollegor samt en nära släkting. 
    4. Utseendet spelar ingen roll för mig.
    5.  Nej jag känner ingenting kring att någon är gay. 

Jag bor dock i Stockholm och jobbar inom en kvinnodominerad bransch. Har kollegor som är "öppet" gay, alltså inte döljer att deras partner är av samma kön. Jag har inte sett någon speciell reaktion från någon i något sammanhang, men givetvis vet jag inte som allt mina gay- kollegor upplevt i form av reaktioner.  
    Styrkekram till dig, hoppas du vågar vara öppen med den du är! <3
Svar på tråden Vågar man komma ut på jobbet?