• Anonym (Lina)

Vågar man komma ut på jobbet?

Jag är en kvinna på 41 år som är lesbisk. Jag har alltid varit med kvinnor och alltid dolt min läggning på arbetsplatser av rädsla för reaktionerna. Men nu när man blivit äldre så är jag så jäkla sugen bara va helt öppen, de är så jobbigt behöva ljuga på frågor som rör relationer och varför man är singel och inte dejtar någon man osv. 

Så nu vänder jag mig till er, eftersom de tyvärr forfarande finns mycket fördomar så är jag nyfiken på hur ni hade tagit det? Om en kollega på ett väldigt kvinnodominerat yrke plötsligt kommer ut som gay.

Svara följande: 
    1.Vem är du? Man/ kvinna/ icke binär, vad har du för religon och ålder? Är nyfiken veta då det kan påverka hur accepterande man är  

2. skulle du kunna vara vän privat med en kollega som är helt gay?

3. Har du någon i din närhet som är gay/ bi? Detta kan också påverka hur väl du är accepterande 

4. påverkas det för dig om personen som är gay ser bra ut? Gör det att du är mer accepterande? 

5. känner du äckel känslor eller andra negativa känslor kring att ha en kollega eller vän som är gay/ bi? Berätta gärna varför 

Jag är inte ute efter att döma någon, bara nyfiken se lite var fördomarna finns nånstans. Tacksam om ni svarat på frågorna och ha en fin dag Flört

• Svar på tråden Vågar man komma ut på jobbet?
  • Anonym (Stoker)

De man jobbar med bör veta vilka man ligger med?

• Anonym (Bitjejen)
    Anonym (Lina2) skrev 2023-11-21 11:49:11 följande:

Inget fel med att vara lagd åt andra hållet men förstår inte varför du har ett behov av att tala om din läggning på din arbetsplats. Är det för att du ska känna dig bekräftad? Det är ju inte så att alla som är hetero går runt och talar om det för alla på jobbet.. -Hej, jag är hetero.. och så vidare till nästa kontor, hej, jag är hetero... 

Det är väl just det som stör mig mig, att de som är gay tror att alla andra har ett intresse av att veta det. För mig spelar det ingen roll, kunde inte bry mig mindre så länge de inte börjar stöta på mig. 

Det är väl när man pratar om vad man ska göra eller gjort på helgen t ex. Dom jag känner som är öppna har bara sagt namnet på partnern eller "flickvännen" etc. Så som straighta gör.
  • Anonym (Regina)

Men snälla nån då, det är ju populärt att vara gay idag. Numera får man ju nästan be om ursäkt om man är vanligt vanilla straight. Så det är bara att vara ärligt, jag lovar, det kommer tom leda till befordran.

• Anonym (O)

1. Kvinna, ateist, 43 år.

2. Självklart. Varför skulle jag inte kunna det?

3. Min äldsta dotter identifierar sig som lesbisk, men att jag accepterar HBTQ-personer har inget med henne att göra. Jag har aldrig varit homofob.

4. Hahaha nej. Varför skulle det göra det?

5. Verkligen inte. Har och har haft flera kollegor, vänner och bekanta som är gay. Det rör mig inte i ryggen. Vilken sexuell läggning andra har är ganska ointressant egentligen. Det påverkar inte mig. Förstår egentligen inte de som gör en stor grej av det.

• Anonym (O)

Min man berättade att en manlig kollega hade samlat alla på jobbet och berättat att han är gay. Jag förstår inte varför man gör så. Varför göra en grej av det? Bättre att låta det komma upp naturligt, t.ex. om man pratar om sin partner. Min man säger att han förstår sin kollega. När jag frågade vad han kan ha haft för anledning att berätta på det sättet sa min man "För att det inte skulle orsaka problem senare". När jag frågade vad det skulle vara för problem kunde han inte svara på det. Tycker som sagt bara att det är konstigt att göra en stor sak av att man är gay.

• beli
    Anonym (Lina) skrev 2023-11-20 13:10:25 följande:
    Vågar man komma ut på jobbet?

Jag är en kvinna på 41 år som är lesbisk. Jag har alltid varit med kvinnor och alltid dolt min läggning på arbetsplatser av rädsla för reaktionerna. Men nu när man blivit äldre så är jag så jäkla sugen bara va helt öppen, de är så jobbigt behöva ljuga på frågor som rör relationer och varför man är singel och inte dejtar någon man osv. 

Så nu vänder jag mig till er, eftersom de tyvärr forfarande finns mycket fördomar så är jag nyfiken på hur ni hade tagit det? Om en kollega på ett väldigt kvinnodominerat yrke plötsligt kommer ut som gay.

Svara följande: 
    1.Vem är du? Man/ kvinna/ icke binär, vad har du för religon och ålder? Är nyfiken veta då det kan påverka hur accepterande man är  

2. skulle du kunna vara vän privat med en kollega som är helt gay?

3. Har du någon i din närhet som är gay/ bi? Detta kan också påverka hur väl du är accepterande 

4. påverkas det för dig om personen som är gay ser bra ut? Gör det att du är mer accepterande? 

5. känner du äckel känslor eller andra negativa känslor kring att ha en kollega eller vän som är gay/ bi? Berätta gärna varför 

Jag är inte ute efter att döma någon, bara nyfiken se lite var fördomarna finns nånstans. Tacksam om ni svarat på frågorna och ha en fin dag Flört

1. Kvinna, ateist, 48.
    2. Absolut, det hänger ju bara på personkemin.
    3. Ja, har några gaykompisar.
    4. Nej, det påverkar inget.
    5. Inte alls.

Det hade ju varit bra med en fråga till: "Är du själv nåt annat än 100 % hetero?"

Själv är jag mest hetero, men även binyfiken.
  • Anonym (Stoker)
    Anonym (Bitjejen) skrev 2023-11-21 12:10:09 följande:
    Det är väl när man pratar om vad man ska göra eller gjort på helgen t ex. Dom jag känner som är öppna har bara sagt namnet på partnern eller "flickvännen" etc. Så som straighta gör.
    Kafferasten på jobbet: "Ja, då ska vi se vad helgen bjöd på för äventyr. Jag hade trekant igen, samma par som sist. Ska vi fortsätta från den här änden kanske. Fredrik, blev det något ligga?"
  • Anonym (Bitjejen)
    Anonym (Stoker) skrev 2023-11-21 15:50:54 följande:
    Kafferasten på jobbet: "Ja, då ska vi se vad helgen bjöd på för äventyr. Jag hade trekant igen, samma par som sist. Ska vi fortsätta från den här änden kanske. Fredrik, blev det något ligga?"
    Haha...undrar på riktigt var du jobbar där ni inte har nåt filter :)
  • Anonym (Stoker)
    Anonym (Bitjejen) skrev 2023-11-21 16:08:28 följande:
    Haha...undrar på riktigt var du jobbar där ni inte har nåt filter :)
    Kanske vore nåt ändå. Man kommer varann närmare. Vem vet var det kan sluta? DrömmerFlört
  • Anonym (man 50)

1.Vem är du? Man runt 50, ateist

2. skulle du kunna vara vän privat med en kollega som är helt gay? ja absolut

3. Har du någon i din närhet som är gay/ bi? ingen vän eller bekant men däremot kollega (manlig)

4. påverkas det för dig om personen som är gay ser bra ut? helt irrelevant

5. känner du äckel känslor eller andra negativa känslor kring att ha en kollega eller vän som är gay/ bi? nej, inte det minsta, däremot respekt och förståelse för att de kan känna sig utsatta även om alla i omgivningen accepterar dem

På min arbetsplats som är rätt kvinnodominerad finns det minst en manlig homosexuell och vi har tidigare haft flera kvinnliga homosexuella. Ingen av dem gick mig veterligen direkt ut med sin läggning, det var ganska tydligt ändå. Jag ser på dem som vilka av mina kolleger som helst, jag har ingen förståelse eller respekt för någon som skulle uppfatta det som "äckligt" med någon som är gay, däremot skulle jag känna förakt för dem som dömer andra efter deras sexuella läggning. Jag skulle tycka det var underligt att bli kramad av en kollega oavsett kön eller läggning, med anledning av vissa tidigare inlägg här i tråden, jag skulle knappast tolka det som ett förtäckt försök att stöta på mig (om det var en kille alltså).
Svar på tråden Vågar man komma ut på jobbet?