• Anonym (Lina)

Vågar man komma ut på jobbet?

Jag är en kvinna på 41 år som är lesbisk. Jag har alltid varit med kvinnor och alltid dolt min läggning på arbetsplatser av rädsla för reaktionerna. Men nu när man blivit äldre så är jag så jäkla sugen bara va helt öppen, de är så jobbigt behöva ljuga på frågor som rör relationer och varför man är singel och inte dejtar någon man osv. 

Så nu vänder jag mig till er, eftersom de tyvärr forfarande finns mycket fördomar så är jag nyfiken på hur ni hade tagit det? Om en kollega på ett väldigt kvinnodominerat yrke plötsligt kommer ut som gay.

Svara följande: 
    1.Vem är du? Man/ kvinna/ icke binär, vad har du för religon och ålder? Är nyfiken veta då det kan påverka hur accepterande man är  

2. skulle du kunna vara vän privat med en kollega som är helt gay?

3. Har du någon i din närhet som är gay/ bi? Detta kan också påverka hur väl du är accepterande 

4. påverkas det för dig om personen som är gay ser bra ut? Gör det att du är mer accepterande? 

5. känner du äckel känslor eller andra negativa känslor kring att ha en kollega eller vän som är gay/ bi? Berätta gärna varför 

Jag är inte ute efter att döma någon, bara nyfiken se lite var fördomarna finns nånstans. Tacksam om ni svarat på frågorna och ha en fin dag Flört

• Svar på tråden Vågar man komma ut på jobbet?
  • Anonym (Stoker)
    Anonym (Lina) skrev 2023-11-20 13:10:25 följande:

Svara följande: 
    1.Vem är du? Man/ kvinna/ icke binär, vad har du för religon och ålder? Är nyfiken veta då det kan påverka hur accepterande man är  

3. Har du någon i din närhet som är gay/ bi? Detta kan också påverka hur väl du är accepterande 

4. påverkas det för dig om personen som är gay ser bra ut? Gör det att du är mer accepterande? 

5. känner du äckel känslor eller andra negativa känslor kring att ha en kollega eller vän som är gay/ bi? Berätta gärna varför 

1. Man, 51
    2. Japp
    3. Nej
    4. Nope
    5. Icke
  • Anonym (Q)

1. Är kvinna, hetero, strax över 40. Ateist

2. Ja sjäkvklart. 

3. nej inte direkta närheten

4. Bryr mig inte om hur personer ser ut, bryr mig om deras personligheter

5. har jobbat med kollegor som varit gay och trans, de är ju helt vanliga människor så känner inget speciellt, eller snarare: straight, gay, trans spelar ingen roll.

• Anonym (Göran)

1 Man 56 år.

2 ja.

3 ja.

4. nej.

5. nej. Jag har lite svårt att förstå att man har sex med det egna könet eftersom jag absolut inte kan tänka mig att ha det själv. Men jag definitivt inte äcklad. Det är inget jag ska lägga mig i.  Det är var och ens liv och man gör det som känns bra. 

det skadar ju ingen att vara bi/homo?

• Anonym (M)

Du får komma ihåg TS att de som tror sig vara toleranta och inte har några problem med homopersoner inte alltid har rätt om sig själva i praktiken.

• Agda90

Svara följande: 

Svar: Kvinna. Ingen religion, anser att religion är roten till alla krig och elände i världen. Är 40+

Svar: INga problem. Har vänner som är gay, av båda könen
    Svar: Yes

Svar: Jag bryr mig inte om någon är homosexuell, hetro eller bi. Jag vill att de i min närhet är lyckliga. 

Svar: varför skulle jag göra det? Det är ju inte jag som har en relation med kollegan. 

• Anonym (Lina)

Tack alla för svaren! Spännande veta vad ni tycker Cool

• Anonym (jag)
    Anonym (M) skrev 2023-11-20 15:12:01 följande:

Du får komma ihåg TS att de som tror sig vara toleranta och inte har några problem med homopersoner inte alltid har rätt om sig själva i praktiken.

Håller med, allt är lätt i teorin, men när det kommer till kritan ör det inte alltid man reagerar som man hade velat göra.

Ex. Lisa har alltid trott att Greta är hetero, och då har hon aldrig haft anledning att tro att Gretas nära vänskap skulle kunna bero på att Greta skulle kunna vara intresserad av henne på annat sätt än ren vänskap, Greta tänder ju på killar, inte tjejer. En kram har alltid bara varit en vänskaplig kram, inget mer. Men vad händer (i praktiken utanför alla fina principer och hur man skulle vilja tänka/reagera) när Lisa får reda på att Greta är flata? Hur kommer hon reagera nästa gång Greta vill kramas? Kommer hon bara fortsätta se det som ren vänskap eller kan andra tankar komma krypandes trotts att hon inte vill tänka så?
  • nonameleft

Kvinna, 48 ar, ateist 

Kunde inte bry mig mindre om en vän är straight, gay eller lesbisk. De egenskaper som är viktiga för mig hos en vän är att denne är empatisk, har humor, är trevlig, ärlig och vettiga värderingar

En kompis som är lesbisk. En väns dotter som är lesbisk. En kompis bror som är gay.

Nej. Gör varken fran eller till. Hur du ser ut har inget med din personlighet att göra.

Absolut inte. De som har sadana känslor behöver troligtvis terapi.

• Mandel

Kvinna och 449 år heterosexuell och endast haft en trekant en gång med en annan kvinna. 
    Anser att religion är den största roten till all ondska i världen så definitivt inte troende.

Skulle inte ha några som helst problem med att umgås med en homosexuell vän eller kollega vare sig på jobbet eller privat. Har mängder av killkompisar som jag inte är attraherad av så varför skulle en ev lesbisk kvinna vara attraherad av mig bara för att jag råkar ha det kön hon är intresserad av?

Ingen i min närhet är vare sig homo- eller bisexuell. 

Utseende har inget alls med det hela att göra utan det är precis som med alla andra människor: Hur man är som person!

Känner inga som helst äckelkänslor utan snarare glad för den som hittar kärlek oavsett kön eller sexuell läggning.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Postman

Jag skiter fullständigt i vilken sexuell läggning mina kollegor har. Däremot kan jag bli anti om det är personer som i alla möjliga och omöjliga situationer ständigt måste framhålla sin sexuella läggning eller ska överdriva sin personlighet. 

Svar på tråden Vågar man komma ut på jobbet?