• Anonym (Lina)

Vågar man komma ut på jobbet?

Jag är en kvinna på 41 år som är lesbisk. Jag har alltid varit med kvinnor och alltid dolt min läggning på arbetsplatser av rädsla för reaktionerna. Men nu när man blivit äldre så är jag så jäkla sugen bara va helt öppen, de är så jobbigt behöva ljuga på frågor som rör relationer och varför man är singel och inte dejtar någon man osv. 

Så nu vänder jag mig till er, eftersom de tyvärr forfarande finns mycket fördomar så är jag nyfiken på hur ni hade tagit det? Om en kollega på ett väldigt kvinnodominerat yrke plötsligt kommer ut som gay.

Svara följande: 
    1.Vem är du? Man/ kvinna/ icke binär, vad har du för religon och ålder? Är nyfiken veta då det kan påverka hur accepterande man är  

2. skulle du kunna vara vän privat med en kollega som är helt gay?

3. Har du någon i din närhet som är gay/ bi? Detta kan också påverka hur väl du är accepterande 

4. påverkas det för dig om personen som är gay ser bra ut? Gör det att du är mer accepterande? 

5. känner du äckel känslor eller andra negativa känslor kring att ha en kollega eller vän som är gay/ bi? Berätta gärna varför 

Jag är inte ute efter att döma någon, bara nyfiken se lite var fördomarna finns nånstans. Tacksam om ni svarat på frågorna och ha en fin dag Flört

• Svar på tråden Vågar man komma ut på jobbet?
  • Anonym (Modernt)

Man 50år. Vi har några på jobbet som är öppet homosexuella men det är faktiskt ingen som bryr sig. Atmosfären är väldigt öppen och det är en hederskodex i företaget att inte behandla någon olika oavsett kön, hudfärg, sexuell läggning eller eventuellt handikapp.

• Mrs Moneybags
    Anonym (Lina) skrev 2023-11-20 13:10:25 följande:

Jag är en kvinna på 41 år som är lesbisk. Jag har alltid varit med kvinnor och alltid dolt min läggning på arbetsplatser av rädsla för reaktionerna. Men nu när man blivit äldre så är jag så jäkla sugen bara va helt öppen, de är så jobbigt behöva ljuga på frågor som rör relationer och varför man är singel och inte dejtar någon man osv. 

Så nu vänder jag mig till er, eftersom de tyvärr forfarande finns mycket fördomar så är jag nyfiken på hur ni hade tagit det? Om en kollega på ett väldigt kvinnodominerat yrke plötsligt kommer ut som gay.

Svara följande: 
    1.Vem är du? Man/ kvinna/ icke binär, vad har du för religon och ålder? Är nyfiken veta då det kan påverka hur accepterande man är  

3. Har du någon i din närhet som är gay/ bi? Detta kan också påverka hur väl du är accepterande 

4. påverkas det för dig om personen som är gay ser bra ut? Gör det att du är mer accepterande? 

5. känner du äckel känslor eller andra negativa känslor kring att ha en kollega eller vän som är gay/ bi? Berätta gärna varför 

Jag är inte ute efter att döma någon, bara nyfiken se lite var fördomarna finns nånstans. Tacksam om ni svarat på frågorna och ha en fin dag Flört

Jag tänker att det kanske beror på var i landet man bor och framförallt vilken typ av arbetsplats man befinner sig på, men jag kan inte tänka mig att någon på min arbetsplats skulle vara rädd att vara sig själv i fråga om sexualitet. Vi är typ 90% kvinnor på min avdelning med ca 80 personer. Offentlig förvaltning. 

1. kvinna, "kristen", 52
    2. ja, det är klart
    3. ja, både släkt och vänner
    4. det har noll betydelse med utseendet
    5. nej, absolut inte. Jag funderar aldrig på vad mina kollegor har för partners om de inte tar upp det själva. 

Tror du inte att någon på jobbet har snappat upp att du är gay? 
  • Anonym (jag)
    Postman skrev 2023-11-20 16:09:22 följande:

Jag skiter fullständigt i vilken sexuell läggning mina kollegor har. Däremot kan jag bli anti om det är personer som i alla möjliga och omöjliga situationer ständigt måste framhålla sin sexuella läggning eller ska överdriva sin personlighet. 

Precis, det är inte den sexuella läggningen som då är konstig utan personens behov av att basunera ut det till allt och alla. Och lycka till att få personen att förstå det utan att bli klassad som homofob.

Hade en intressant konversation med en sån snubbe en gång, som konstant skulle påminna alla om att han minsann inte var straight eller binär och man var inte speciellt bra på att dölja sin avsky mot straigta och binära. En gång (efter ett antal öl) fick jag nog och förklarade för honom att jag skiter väl fullkomligen i vad du tänder på och vad du ser dig själv som, vill du tända på lyktstolpe fine gör det, vill du känna dig som en grävling, fine gör det, det är upp till dig, ingen av oss kommer tro mindre om dig för det. Men måste du springa runt och förklara det för alla hela jävla tiden? Du ser väl ingen av oss som föredrar kvinnor och ser oss själva som män springa runt och påminna dig om det heeeeela jävla tiden?

Det mottogs INTE bra kan jag säga.
  • Anonym
    Anonym (jag) skrev 2023-11-20 15:43:03 följande:
    Håller med, allt är lätt i teorin, men när det kommer till kritan ör det inte alltid man reagerar som man hade velat göra.

Ex. Lisa har alltid trott att Greta är hetero, och då har hon aldrig haft anledning att tro att Gretas nära vänskap skulle kunna bero på att Greta skulle kunna vara intresserad av henne på annat sätt än ren vänskap, Greta tänder ju på killar, inte tjejer. En kram har alltid bara varit en vänskaplig kram, inget mer. Men vad händer (i praktiken utanför alla fina principer och hur man skulle vilja tänka/reagera) när Lisa får reda på att Greta är flata? Hur kommer hon reagera nästa gång Greta vill kramas? Kommer hon bara fortsätta se det som ren vänskap eller kan andra tankar komma krypandes trotts att hon inte vill tänka så?
    Precis så.
    Skulle jag få veta att kompisen som kramar mig någon gång då och då var flata så skulle jag avsäga mig framtida kramar.
  • Tony Soprano
    Jag tycker att du ska låta allt vara som det är, om du berättar så finns det säkert någon som ondgör sig och vill jävlas. 

Jag bodde tillsammans med en transtjej i knappt två år och lärde mig mycket. Jag fick lite gliringar från kompisar, men försvarade mitt ex ivrigt, hon hade problen så det räckte ändå. 

Jag kan nämna att vi nu, tjugo år senare är dom bästa vänner och ställer upp för varann. På jobbet hade jag inga problem, mitt ex hade jobbat där tidigare och jag gjorde klart att inget skitsnack accepterades!

• Tony Soprano
    Jag tycker att du ska låta allt vara som det är, om du berättar så finns det säkert någon som ondgör sig och vill jävlas. 

Jag bodde tillsammans med en transtjej i knappt två år och lärde mig mycket. Jag fick lite gliringar från kompisar, men försvarade mitt ex ivrigt, hon hade problen så det räckte ändå. 

Jag kan nämna att vi nu, tjugo år senare är dom bästa vänner och ställer upp för varann. På jobbet hade jag inga problem, mitt ex hade jobbat där tidigare och jag gjorde klart att inget skitsnack accepterades!

• Anonym (Inga problem)

Svara följande: 

Jag är inte ute efter att döma någon, bara nyfiken se lite var fördomarna finns nånstans. Tacksam om ni svarat på frågorna och ha en fin dag  // Flört

Jag är kvinna, 38 och är väl någon form av agnostiker. Eller framförallt tycker jag det är mysigt med kyrkan ibland. 

Jag har ett ex som är trans, som jag fortfarande är vän med (hon kom ut några år efter vi gjorde slut). Jag har också en nära vän som är bi samt några bekanta som är homosexuella. Har haft en kollega (kvinna) som är homosexuell. Absolut inga problem, bara jag som skämdes när jag ganska tidigt förutsatte att hon levde i en heterorelation i ett samtal vi hade och hon rättade mig (hon pratade om att hon var nybliven förälder och jag fattade inte hur hon fick ihop att jobba redan då det inte ens gått två veckor, men var ju hennes tjej som fött det barnet). Jag bad om ursäkt och sen var det lugnt, hon fattade ju att jag fick utgick från norm och inte menade illa och att jag faktiskt skämdes. Vi jobbade vara ihop, men var väl en av de kollegor jag lunchade/pratade mer med, vi arrangerade fester ihop och träffades lite sparsamt utanför jobbet. Nu jobbar vi inte ihop längre och glidit isär. 

Min kollega var typ snitt snygg. En stadig 6-7 typ. 

Känner ingen åckel, vet inte vad jag skulle känna äckel över? Om det är det klassiska att man funderar på hur det ser ut när samkönat par har sex, äcklas jag nog mer över gubbarna 60+ på jobbet än henne om jag tänker på dem i en sexuell situation. 

Jag betecknas nog som mycket öppen av vänner och kollegor. Men hursomhelst tycker jag att det är bra om fler vågar komma ut, så det blir mindre konstigt och mer en del av normen. Om man orkar och vill såklart. Min lesbiska kollega var en helt vanlig småbarnsförälder precis som flera av oss andra på mitt jobb, jag tycker det var bra för mina mindre öppna kollegor att se det. Vi pratade alla mer eller mindre om våra familjer och relationer och hon var en lika stor del av det som alla andra.  

Kan tillägga att jag jobbar i en mindre stad, utanför tätort. 

• Anonym (Bitjejen)

Svara följande: 

Kvinna, bi, 45 år.

Självfallet.

Ja, ett antal vänner.

Nu är ju jag bi så det är svårt att svara på. Men det sägs att det är lättare att bli accepterad om man är femmig.

Absolut inte. Jag har lite motstånd mot överdrivet skyltande med det dock. Skulle själv aldrig ha en prideflagga i närheten av mig t ex. Men det är ju upp till var och en. Ser ju inte straighta som sexuella varelser liksom, varför skulle jag behöva berätta om sexuella preferenser.

Kan säga att jag är i en liknande situation med min flickvän som jag inte vill dölja. Är inte ute på jobbet men dom närmaste kollegorna som även är privata vänner vet. Har funderat att säga "min flickvän" i diskussioner men är inte där ännu, vet från en tidigare arbetsplats att ett fåtal inte mottar det väl. Så jag vet inte. Är säkert bättre för en själv att inte dölja.
  • Anonym (Anna)

På min förra arbetsplats var det flera som var homo, både kvinnor och mån, både äldre och yngre. Äldsta 61 kanske och 19 när en annan började. Var inget speciellt med det, va inget som skyltade med det men på samma sätt man säger jag och min man sa en tjej jag och min ska göra det här i helgen osv. Inte konstigare än så. En tjej där som jobbar blev min bästa vän, är själv heter, inget som helst konstigt med det heller. Har ingen som helst betydelse  över hur folk ser ut om de är lagd åt det ena eller andra hållet. Jag tror faktiskt inte det är så vanligt att folk har sådana fördomar längre, de flesta känner väl nån som är homo eller bi, så konstigt är de liksom inte. Jag är 42 år gammal. Och de flesta har inget direkt intresse heller av att veta vem du vill ligga med.

• Anonym (Q)

Anonym (jag)

varför skulle man plötsligt få problem med att krama en kompis om kompisen skulle komma ut som gay?

För det första går du väl inte runt och tror att alla män som ger dig en kram vill något mer?

och för det andra, om den homosexuella kompisen nu skulle önska att det var något mer mellan er, vad gör det att ni kramas vänskapligt för det? Vad spelar det för roll för dig? Går det inte att kramas om en person råkar vara kär i en eller vad?

Svar på tråden Vågar man komma ut på jobbet?