• Anonym (Lina)

Vågar man komma ut på jobbet?

Jag är en kvinna på 41 år som är lesbisk. Jag har alltid varit med kvinnor och alltid dolt min läggning på arbetsplatser av rädsla för reaktionerna. Men nu när man blivit äldre så är jag så jäkla sugen bara va helt öppen, de är så jobbigt behöva ljuga på frågor som rör relationer och varför man är singel och inte dejtar någon man osv. 

Så nu vänder jag mig till er, eftersom de tyvärr forfarande finns mycket fördomar så är jag nyfiken på hur ni hade tagit det? Om en kollega på ett väldigt kvinnodominerat yrke plötsligt kommer ut som gay.

Svara följande: 
    1.Vem är du? Man/ kvinna/ icke binär, vad har du för religon och ålder? Är nyfiken veta då det kan påverka hur accepterande man är  

2. skulle du kunna vara vän privat med en kollega som är helt gay?

3. Har du någon i din närhet som är gay/ bi? Detta kan också påverka hur väl du är accepterande 

4. påverkas det för dig om personen som är gay ser bra ut? Gör det att du är mer accepterande? 

5. känner du äckel känslor eller andra negativa känslor kring att ha en kollega eller vän som är gay/ bi? Berätta gärna varför 

Jag är inte ute efter att döma någon, bara nyfiken se lite var fördomarna finns nånstans. Tacksam om ni svarat på frågorna och ha en fin dag Flört

• Svar på tråden Vågar man komma ut på jobbet?
  • Anonym (G)

Kvinna, 60 år, har inga problem med homosexuella arbetskamrater. Har inget med deras utseende att göra. Har haft vänner som är homosexuella. 

• Anonym (Var som du vill!)

Ja vi hade ju några gubbar på jobbet med lite antikverade uppfattningar om gayfolk, löjliga skämt och sånt vid kaffebordet, även om vi yngre sa till dem.

Men när vi väl fick en 100% butch gift kvinna i snickarbrallor som tekniker så var det inga problem. De kammade till sig och insåg att människan var helt okej.

Min halvbror är gay, jag har en hobby med ena mannen i ett gaypar, på ett sommarjobb hade vi flera gay/bipersoner. Så jag tycker nog inte det är konstigare än att vara rödhårig numera, även om jag så klart inte har erfarenhet nog att förstå hur mycket mer känslor det är runt att komma ut om man tror att det ska ge en massa negativt. Jag bodde inte med min bror när han kom ut för det är många år mellan oss, men jag vet att pappa inte fixade det bra, om man säger så.
    --

Det finns dock en viss stereotyp kring den manlige gayfrisören/stylisten som jag kan roas lite av, jag blev sminkad till en fest av en sån kille för ett halvår sen. Han snackade som värsta Lidingöstekarn med handgester till det och vi befann oss i "en hulla i Skåne", så det var svårt att inte tycka det lät lite kul. Men killen var ju hur go och positiv som helst så inte sjutton skulle jag driva med honom för det.

Mer diva åt folket! Cool   

• Anonym (Var som du vill!)

Jag är kvinna och 50+ ateist, förresten.

• Anonym (jag)

Man 50+

Har inga fördomar mot homosexuella men anser att det inte finns någon anledning med att skylta med sin sexuella läggning öht på jobbet. Ens kollegor har väl inget att göra med om man föredrar kvinnor, män eller båda två?

Om en kollega på jobbet kommer ut som gay skulle jag inte tycka något speciellt om det, alla får väl gilla vad de vill MEN jag skulle undra vad som får personen att springa runt och deklarera det för alla, jag menar jag är hetero och ser ingen som helst behov av att förklara för mina kollegor att jag minsann tänder på kvinnor?

• Ascendere

1. Man, 40+, hetero, aktiv kristen inom frikyrka
    2. Ja
    3. Ja, har några vänner som är gay
    4. Nej
    5. Nej verkligen inte

• Anonym (Okidoki)

1) Man på 33. Heterosexuell.

2) Min träningspartner och bästa vän är en lesbisk kvinna. (Har tidigare vart olyckligt kär i henne).

3) Ja hon, samt en barndomsvän vars sexualitet jag skulle vilja klassa som "Översexuell". Då han tänder på i stort sett allt och alla. Inklusive alla fetischer.

4) Nej

5) Ja. Inte mot min lesbiska vän men jag kan känna ett starkt äckel/obehag mot den "översexuelle", hans valda livsstil och den där maniska(?) Självskadejakten på vad jag anser som sjukare och sjukare sexuella upplevelser. 

• Anonym (G)
    Anonym (jag) skrev 2023-11-20 13:37:30 följande:

Man 50+

Har inga fördomar mot homosexuella men anser att det inte finns någon anledning med att skylta med sin sexuella läggning öht på jobbet. Ens kollegor har väl inget att göra med om man föredrar kvinnor, män eller båda två?

Om en kollega på jobbet kommer ut som gay skulle jag inte tycka något speciellt om det, alla får väl gilla vad de vill MEN jag skulle undra vad som får personen att springa runt och deklarera det för alla, jag menar jag är hetero och ser ingen som helst behov av att förklara för mina kollegor att jag minsann tänder på kvinnor?

Om man pratar om sin partner så kommer det ju fram, Det handlar ju inte om sexuell läggning. Eller menar du att om någon man pratar om sin fru på jobbet så tänker folk på sex?
  • Anonym (jag)
    Anonym (G) skrev 2023-11-20 13:44:08 följande:
    Om man pratar om sin partner så kommer det ju fram, Det handlar ju inte om sexuell läggning. Eller menar du att om någon man pratar om sin fru på jobbet så tänker folk på sex?
    Vad har det med trådstarten att göra? TS pratar om att komma ut på jobbet
  • Anonym (G)
    Anonym (jag) skrev 2023-11-20 13:47:14 följande:
    Vad har det med trådstarten att göra? TS pratar om att komma ut på jobbet
    Ja, och ett sätt att komma ut på är att prata om sin partner precis som hetetosexuella gör. Då blir det ingen stor grej. 
  • Anonym (Kvinna)

Kvinna 45
    arbetar inom kvalificerad vård

vi är en stor arbetsplats med flera lesbiska medarbetare, dock inga homosexuella män vad jag vet. Ingen som har några problem med det.

utseende gör ingen skillnad i detta. Jag är inte religiös men det finns det andra här som är (kristna eller muslimer i detta fall, oklart hur pass praktiserande)

Svar på tråden Vågar man komma ut på jobbet?