Inlägg från: Anonym (Bitjejen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Bitjejen)

Vågar man komma ut på jobbet?

Anonym (Lina) skrev 2023-11-20 13:10:25 följande:
    Vågar man komma ut på jobbet?

Jag är en kvinna på 41 år som är lesbisk. Jag har alltid varit med kvinnor och alltid dolt min läggning på arbetsplatser av rädsla för reaktionerna. Men nu när man blivit äldre så är jag så jäkla sugen bara va helt öppen, de är så jobbigt behöva ljuga på frågor som rör relationer och varför man är singel och inte dejtar någon man osv. 

Så nu vänder jag mig till er, eftersom de tyvärr forfarande finns mycket fördomar så är jag nyfiken på hur ni hade tagit det? Om en kollega på ett väldigt kvinnodominerat yrke plötsligt kommer ut som gay.

Svara följande: 
    1.Vem är du? Man/ kvinna/ icke binär, vad har du för religon och ålder? Är nyfiken veta då det kan påverka hur accepterande man är  

Kvinna, bi, 45 år.

2. skulle du kunna vara vän privat med en kollega som är helt gay?

Självfallet.

3. Har du någon i din närhet som är gay/ bi? Detta kan också påverka hur väl du är accepterande 

Ja, ett antal vänner.

4. påverkas det för dig om personen som är gay ser bra ut? Gör det att du är mer accepterande? 

Nu är ju jag bi så det är svårt att svara på. Men det sägs att det är lättare att bli accepterad om man är femmig.

5. känner du äckel känslor eller andra negativa känslor kring att ha en kollega eller vän som är gay/ bi? Berätta gärna varför 

Absolut inte. Jag har lite motstånd mot överdrivet skyltande med det dock. Skulle själv aldrig ha en prideflagga i närheten av mig t ex. Men det är ju upp till var och en. Ser ju inte straighta som sexuella varelser liksom, varför skulle jag behöva berätta om sexuella preferenser.

Jag är inte ute efter att döma någon, bara nyfiken se lite var fördomarna finns nånstans. Tacksam om ni svarat på frågorna och ha en fin dag Flört

Kan säga att jag är i en liknande situation med min flickvän som jag inte vill dölja. Är inte ute på jobbet men dom närmaste kollegorna som även är privata vänner vet. Har funderat att säga "min flickvän" i diskussioner men är inte där ännu, vet från en tidigare arbetsplats att ett fåtal inte mottar det väl. Så jag vet inte. Är säkert bättre för en själv att inte dölja.
  • Anonym (Bitjejen)
    Anonym (Lina) skrev 2023-11-20 17:53:51 följande:
    Hejsan :) vill du berätta på vilket sätt du inte fått bra reaktioner när du kommit ut? 
    Just i det fallet skulle det kunna förklaras med en knepig kollega som gillade mig, han såg mig med den kvinnliga flirten jag hade på den arbetsplatsen och blev fientlig, använde mindre fina ord bakom min rygg efter det. Så vet inte vad som var vad egentligen faktiskt. Men det var obehagligt.

Mitt yrke bygger på att ha bra relationer över den stora organisation där jag är anställd, så är rädd för att det skulle kunna påverka. Vet att en del gillar att skvallra med, är inte pigg på det. Men min flickvän förtjänar att hon inte är en hemlighet, hon har varit ute hela sitt liv som lesbisk.
  • Anonym (Bitjejen)
    Anonym (jag) skrev 2023-11-20 18:40:57 följande:
    Att inte gilla att en annan kvinna tänder på dig som heterosexuellt är INTE homofobiskt.

Samma regler gäller för ALLA ink homosexuella, om ens känslor är obesvarade/oönskade så får man helt enkelt acceptera det, punkt slut.
    Vet inte varför en ickestraight kvinna skulle tända på en heterosexuell kvinna, jag gör det inte.
  • Anonym (Bitjejen)

Tänkte en del på det innan jag berättade för en del kvinnliga vänner, att jag var rädd att det skulle bli konstigt, speciellt med dom jag tränar mkt med, att man duschar tillsammans och sådär. Men det blev det inte.

Det här som vissa skriver om en vän(?) skulle ragga på en...kan bara tala för mig själv men mina vänner har jag enbart vänskapskänslor för, inget som helst sexuellt. Det känns faktiskt äckligt att tänka på. Vänskap och attraktion är för mig helt skilda saker, jag ligger ju liksom inte med vänner. Och även i omklädningsrum t ex, har totalt noll intresse av andra kvinnors kroppar. Den enda jag bryr mig om är min flickväns.

• Anonym (Bitjejen)
    Anonym (Lina2) skrev 2023-11-21 11:49:11 följande:

Inget fel med att vara lagd åt andra hållet men förstår inte varför du har ett behov av att tala om din läggning på din arbetsplats. Är det för att du ska känna dig bekräftad? Det är ju inte så att alla som är hetero går runt och talar om det för alla på jobbet.. -Hej, jag är hetero.. och så vidare till nästa kontor, hej, jag är hetero... 

Det är väl just det som stör mig mig, att de som är gay tror att alla andra har ett intresse av att veta det. För mig spelar det ingen roll, kunde inte bry mig mindre så länge de inte börjar stöta på mig. 

Det är väl när man pratar om vad man ska göra eller gjort på helgen t ex. Dom jag känner som är öppna har bara sagt namnet på partnern eller "flickvännen" etc. Så som straighta gör.
  • Anonym (Bitjejen)
    Anonym (Stoker) skrev 2023-11-21 15:50:54 följande:
    Kafferasten på jobbet: "Ja, då ska vi se vad helgen bjöd på för äventyr. Jag hade trekant igen, samma par som sist. Ska vi fortsätta från den här änden kanske. Fredrik, blev det något ligga?"
    Haha...undrar på riktigt var du jobbar där ni inte har nåt filter :)
  • Anonym (Bitjejen)
    Core skrev 2023-11-21 22:29:24 följande:
    Ta det skvallervägen, det är underskattat! nämn något i förbifarten för nån du vet snackar runt, så slipper du göra en grej av det också.
    Haha, det där är faktiskt inte så dumt om man så vill. Har gjort det privat med en kompis som gillar att snacka runt, så jag räknar med att våra gemensamma kontakter vet. Och har en kompis på jobbet jag har funderat på att berätta för just av det skälet :)
  • Anonym (Bitjejen)
    Anonym (Lina) skrev 2023-11-21 23:15:08 följande:

Tack för svaren alla! 

Saken är att mina kollegor skojar mycket om att jag ska träffa en kille, dom försöker para ihop med mig några dom tycker verkar passa mig. En kille skriver jag till och med till på  Messenger, fast jag inte ens är intresserad, just för denna kille känner min kollega och hon påstår han är jättebra för mig. Jag försöker hålla mig kort till honom och sagt vi bara kan va vänner, men han tjatar ändå om att ses och mina kollegor undrar varför jag inte träffar honom, då försöker jag nästla in mig i undanflykter att han inte verkar va min typ men då letar dom istället vidare efter andra killar som kan passa mig. Jag får också frågor om mitt ex och min tidigare relation, de är jobbigt hela tiden säga han om mitt ex, fast det var en kvinna.. jag får frågor om varför jag inte går på krogen raggar män o när jag säger att jag hellre använder dejting appar så får jag frågor som, varför träffar du inte en kille bara normalt ute? Jag får passa mig för alla frågor och i gruppen på jobbet är vi blandade ursprung, allt från svenskar till muslimer och jag är så bra kollegor med många och trivs jättebra, är rädd att en del kollegor med en  annan religion faller bort när jag kommer ut. Vill inte förlora vänskapen med dom andra. Känner mig utanför när kollegor öppet kan berätta om vilken kille dom träffar och jag inte kan av rädsla - dela med mig nånting. Vill inte dom tar avstånd till mig. Men märker jag blir generad när vi kommer in på killar för jag är så jäkla försiktig inte försäga mig, blir nästan att man kanske anar något, men tror inte dom fattat ännu. Vill också känna friheten kunna va helt öppen, trivs ju så bra med mina kollegor men är mycket som kan gå förlorat känns de som, är så bra gemenskap. 

Det där blir ju knepigt, att du har tagit det så långt att du kontaktat en man som du inte har intresse av. Jag hade satt stopp för sånt åtminstone, det blir som att du ljuger för dina arbetskamrater. Det kan inte vara så att dina arbetskompisar gjort sådär för att dom misstänker och vill få dig att berätta? Jag har fått välmenande och retsamma kommentarer under säkert 10 år där jag skojat tillbaka ärligt eller varit undvikande beroende på vem det gäller.

Jag förstår precis vad du menar med att du är rädd för att tappa vissa kontakter som kan vara homofober. Har lesbiska kompisar som menar att då är dom där kontakterna inte värda att ha. Jag förstår vad dom menar men i arbetslivet är det lite annorlunda än privat. Själv har jag den sitsen att jag för karriärens skull är beroende av andras gillande, både för min kompetens och sociala förmåga. Jag vill ju lyckas så bra som möjligt och har svårt att släppa ut detaljer som skulle kunna försämra mitt läge. Inte självklart detta.

Ni som tycker att det är 2023 och ingen bryr sig, så tänkte jag ungefär själv för några år sen när jag dejtade män. Men det är skillnad när det är en själv det gäller. Kan vara jag som tänker fel här, att man ska stå för vem man är oavsett konsekvenser.
  • Anonym (Bitjejen)
    Anonym (jag) skrev 2023-11-22 12:16:23 följande:
    Men om homosexuella / bi skulle kunna ge fan i att klassa alla som själva inte delar deras läggning / preferenser som "homofober" så skulle de kanske kunna behålla kontakten?

Man kan tycka vad man vill om homosexuella, bisexuella, etc men man kommer inte ifrån att de faktiskt ÄR undantag, dvs faller utanför normen och det som folk är vana vid. Och folk kommer ALLTID initialt vara lite försiktigare med saker de inte är vana vid, men det betyder INTE att de har fobier och per automatik hatar det. För en bisexuell är att ha sex/relationer med både kvinnor och män kanske det mest naturliga i världen, men för en person som är heterosexuell så är det otänkbart och det behöver man kunna både förstå och acceptera.

Så som svar på din fråga, ja du kan stå för den du är OM du själv har lika mycket förståelse och tolerans som du kräver av andra och inte förväntar dig att de ska dela dina preferenser. Förståelse och acceptans behöver gå åt båda hållen för att det ska fungera. Man kan inte kräva full förståelse, tolerans, flexibilitet och objektivitet från andra om man själv inte lever upp till de kraven.

Och det är tyvärr något man ofta ser, dvs man verkar se ner på de som absolut inte kan tänka sig ha sex med någon av samma kön, tycker de är inskränkta och dömande.... men de som säger att de skulle kunna tänka sig det (dvs delar ens preferenser/läggning) är genast lite mer upplysta och bättre vilket är ett hål i huvudet sätt att resonera för då är man ju själv dömande och inskränkt som inte kan acceptera att andra inte delar ens läggning/preferenser. 
    Undrar vad du upplevt för att skriva detta. Självklart har olika människor olika läggning och preferenser, varför skulle jag bry mig om andra delar min? Jag tänker rättså ofta på hur i helsike folk kan vara attraherade av sina partners, det är för det mesta en gåta för mig. Betyder inte att jag inte tycker om dom med sina preferenser och accepterar dom för dom människor dom är. Jag undviker bara att tänka mig hur dom är nakna med sin oattraktiva partner.
Svar på tråden Vågar man komma ut på jobbet?