Vågar man komma ut på jobbet?
Jag är en kvinna på 41 år som är lesbisk. Jag har alltid varit med kvinnor och alltid dolt min läggning på arbetsplatser av rädsla för reaktionerna. Men nu när man blivit äldre så är jag så jäkla sugen bara va helt öppen, de är så jobbigt behöva ljuga på frågor som rör relationer och varför man är singel och inte dejtar någon man osv.
Så nu vänder jag mig till er, eftersom de tyvärr forfarande finns mycket fördomar så är jag nyfiken på hur ni hade tagit det? Om en kollega på ett väldigt kvinnodominerat yrke plötsligt kommer ut som gay.
Svara följande:
1.Vem är du? Man/ kvinna/ icke binär, vad har du för religon och ålder? Är nyfiken veta då det kan påverka hur accepterande man är
Kvinna, bi, 45 år.
2. skulle du kunna vara vän privat med en kollega som är helt gay?
Självfallet.
3. Har du någon i din närhet som är gay/ bi? Detta kan också påverka hur väl du är accepterande
Ja, ett antal vänner.
4. påverkas det för dig om personen som är gay ser bra ut? Gör det att du är mer accepterande?
Nu är ju jag bi så det är svårt att svara på. Men det sägs att det är lättare att bli accepterad om man är femmig.
5. känner du äckel känslor eller andra negativa känslor kring att ha en kollega eller vän som är gay/ bi? Berätta gärna varför
Absolut inte. Jag har lite motstånd mot överdrivet skyltande med det dock. Skulle själv aldrig ha en prideflagga i närheten av mig t ex. Men det är ju upp till var och en. Ser ju inte straighta som sexuella varelser liksom, varför skulle jag behöva berätta om sexuella preferenser.
Jag är inte ute efter att döma någon, bara nyfiken se lite var fördomarna finns nånstans. Tacksam om ni svarat på frågorna och ha en fin dag