Anonym (Bitjejen) skrev 2023-11-22 07:37:21 följande:
Det där blir ju knepigt, att du har tagit det så långt att du kontaktat en man som du inte har intresse av. Jag hade satt stopp för sånt åtminstone, det blir som att du ljuger för dina arbetskamrater. Det kan inte vara så att dina arbetskompisar gjort sådär för att dom misstänker och vill få dig att berätta? Jag har fått välmenande och retsamma kommentarer under säkert 10 år där jag skojat tillbaka ärligt eller varit undvikande beroende på vem det gäller.
Jag förstår precis vad du menar med att du är rädd för att tappa vissa kontakter som kan vara homofober. Har lesbiska kompisar som menar att då är dom där kontakterna inte värda att ha. Jag förstår vad dom menar men i arbetslivet är det lite annorlunda än privat. Själv har jag den sitsen att jag för karriärens skull är beroende av andras gillande, både för min kompetens och sociala förmåga. Jag vill ju lyckas så bra som möjligt och har svårt att släppa ut detaljer som skulle kunna försämra mitt läge. Inte självklart detta.
Ni som tycker att det är 2023 och ingen bryr sig, så tänkte jag ungefär själv för några år sen när jag dejtade män. Men det är skillnad när det är en själv det gäller. Kan vara jag som tänker fel här, att man ska stå för vem man är oavsett konsekvenser.
Men om homosexuella / bi skulle kunna ge fan i att klassa alla som själva inte delar deras läggning / preferenser som "homofober" så skulle de kanske kunna behålla kontakten?
Man kan tycka vad man vill om homosexuella, bisexuella, etc men man kommer inte ifrån att de faktiskt ÄR undantag, dvs faller utanför normen och det som folk är vana vid. Och folk kommer ALLTID initialt vara lite försiktigare med saker de inte är vana vid, men det betyder INTE att de har fobier och per automatik hatar det. För en bisexuell är att ha sex/relationer med både kvinnor och män kanske det mest naturliga i världen, men för en person som är heterosexuell så är det otänkbart och det behöver man kunna både förstå och acceptera.
Så som svar på din fråga, ja du kan stå för den du är OM du själv har lika mycket förståelse och tolerans som du kräver av andra och inte förväntar dig att de ska dela dina preferenser. Förståelse och acceptans behöver gå åt båda hållen för att det ska fungera. Man kan inte kräva full förståelse, tolerans, flexibilitet och objektivitet från andra om man själv inte lever upp till de kraven.
Och det är tyvärr något man ofta ser, dvs man verkar se ner på de som absolut inte kan tänka sig ha sex med någon av samma kön, tycker de är inskränkta och dömande.... men de som säger att de skulle kunna tänka sig det (dvs delar ens preferenser/läggning) är genast lite mer upplysta och bättre vilket är ett hål i huvudet sätt att resonera för då är man ju själv dömande och inskränkt som inte kan acceptera att andra inte delar ens läggning/preferenser.