• Vicki89

Klassiskt äldre, men ovanligt flicknamn?

Hej!
    jag väntar en liten flicka och behöver hjälp med namn!

Vi gillar äldre, nordiska, klassiska namn. Exempel på namn vi tycker om är Lydia, Judith, Lilian? Helst vill vi inte ha ett namn som ligger högt upp på topp 100-listan.

har ni idéer? Bomba mig!

• Svar på tråden Klassiskt äldre, men ovanligt flicknamn?
  • Mentat
    Cathariiina skrev 2023-11-08 15:03:37 följande:
    Bättre också. Hon blev bastant och kraftig tidigt, och hon var divig, nedlåtande och dryg. Kommer t.ex. ihåg hur hon satt och kritiserade Carola i någon sändning, efter att Carola hade vunnit Melodifestivalen. Hon ville inte säga att Carola sjöng bra, men menade att det dög "i hennes genre" (sagt med föraktfullt tonfall). Så snobbigt, usch... och Carola var bara 16 då, vafan då att göra ner en så ung tjej i TV!

För att gå till själva namnet, så tycker jag att Birgit känns som ett av de arketypiska tantnamnen. Det går inte ens att föreställa sig att det ska komma tillbaka och att unga flickor ska heta det. Samma med Britt och Birgitta för den delen. 
    Ursäkta då att jag hade fräckheten att svara i tråden med ett exempel på exakt det TS frågade efter! Det är iofs TS som skall avgöra om förslagen passar eller inte och ingen annan.
  • trollhona
    Anonym (Jahopp) skrev 2023-11-08 14:29:08 följande:

Cecilia som nämnts är ju så fint. Men det brukar tyvärr bli Cissi, vilket jag tycker är skitfult! Leonora kanske skulle kunna bli Norrie eller Lennie eller nåt som smeknamn... usch jag hatar smeknamn!

Leonore var förslaget, även om a på slutet också kan vara ett alternativ
  • Cathariiina
    Mentat skrev 2023-11-08 15:07:54 följande:
    Ursäkta då att jag hade fräckheten att svara i tråden med ett exempel på exakt det TS frågade efter! Det är iofs TS som skall avgöra om förslagen passar eller inte och ingen annan.
    Vilket humör du var på då! Klart att det är TS som avgör, det är hennes barn. Men vi måste ju få diskutera namnen som förs fram, det här är ett diskussionsforum after all. 
  • Anonym (Jahopp)
    trollhona skrev 2023-11-08 15:13:45 följande:
    Leonore var förslaget, även om a på slutet också kan vara ett alternativ
    Ok men det blir ju samma sak med smeknamnen som kan bli av det

Leonore var väl någon tecknad figur
  • Vicki89

Just nu är min namntopp:
    - Judith
    - Lydia
    - Elise
    - Lilian

Makens favoriter:
    - Signe
    - Hillevi
    - Vivan

Ni nämner några riktigt fina namn men som tyvärr nära släktingar/vänner eller vänners/släktingars barn redan heter, t.ex. Amanda, Sigrid, Julia och Cecilia, som annars är väldigt vackra namn. Leonore är vackert men passar tyvärr lite för dåligt tillsammans med sönernas namn som är klassiskt gamla nordiska namn, Leonore låter lite väl franskt för att passa med dem. Med det sagt behöver namnet inte vara klassiskt nordiskt, men ändå passa tillsammans med ett sådant. 

• Anonym (Hm)
    Sunflora skrev 2023-11-08 19:07:35 följande:

Ingeborg är fint tycker jag. 

Det tycker jag medGlad
  • Cathariiina
    Vicki89 skrev 2023-11-08 19:00:40 följande:

Just nu är min namntopp:
    - Judith
    - Lydia
    - Elise
    - Lilian

Makens favoriter:
    - Signe
    - Hillevi
    - Vivan

Ni nämner några riktigt fina namn men som tyvärr nära släktingar/vänner eller vänners/släktingars barn redan heter, t.ex. Amanda, Sigrid, Julia och Cecilia, som annars är väldigt vackra namn. Leonore är vackert men passar tyvärr lite för dåligt tillsammans med sönernas namn som är klassiskt gamla nordiska namn, Leonore låter lite väl franskt för att passa med dem. Med det sagt behöver namnet inte vara klassiskt nordiskt, men ändå passa tillsammans med ett sådant. 

Minns inte om du har kommenterat Sigrun? Det är ju väldigt likt Sigrid, jag tycker till och med att det är finare. Det är kombinerat av de fornnordiska orden för "seger" respektive "runa"! Dessutom heter en valkyria i Eddan det!

Judith är som sagt väldigt judiskt, så jag förstår inte hur du får ihop det med fornnordiska namn?

Angående din mans namn, tycker jag att de är tantiga... Och Vivan ska väl vara "Vivian"? Vivan är bara ett smeknamn. Vivian är fint men kanske för engelskt mot pojkarnas namn?

Kom på ett annat namn förresten med urgammal nordisk klang: Vendela!

Eller vad tror du om Erika? Femininformen av det urnordiska men ändå alltid moderna Erik.

Sedan tycker jag att Svanhild är ett fantastiskt vackert, romantiskt fornnordiskt namn. Men det kanske är för ovanligt?
  • Anonym (Noname)
    Vicki89 skrev 2023-10-28 18:41:42 följande:
    Klassiskt äldre, men ovanligt flicknamn?

Hej!
    jag väntar en liten flicka och behöver hjälp med namn!

Vi gillar äldre, nordiska, klassiska namn. Exempel på namn vi tycker om är Lydia, Judith, Lilian? Helst vill vi inte ha ett namn som ligger högt upp på topp 100-listan.

har ni idéer? Bomba mig!

Lilian var verkligen ett fint namn. Enda nackdelen är att det lär bli smeknamn.

Idun, Iris, Viola, Ellen, Maj är några andra bra namn jag kommer på.
Svar på tråden Klassiskt äldre, men ovanligt flicknamn?