Vicki89 skrev 2023-11-08 19:00:40 följande:
Just nu är min namntopp:
- Judith
- Lydia
- Elise
- Lilian
Makens favoriter:
- Signe
- Hillevi
- Vivan
Ni nämner några riktigt fina namn men som tyvärr nära släktingar/vänner eller vänners/släktingars barn redan heter, t.ex. Amanda, Sigrid, Julia och Cecilia, som annars är väldigt vackra namn. Leonore är vackert men passar tyvärr lite för dåligt tillsammans med sönernas namn som är klassiskt gamla nordiska namn, Leonore låter lite väl franskt för att passa med dem. Med det sagt behöver namnet inte vara klassiskt nordiskt, men ändå passa tillsammans med ett sådant.
Minns inte om du har kommenterat
Sigrun? Det är ju väldigt likt Sigrid, jag tycker till och med att det är finare. Det är kombinerat av de fornnordiska orden för "seger" respektive "runa"! Dessutom heter en valkyria i Eddan det!
Judith är som sagt väldigt judiskt, så jag förstår inte hur du får ihop det med fornnordiska namn?
Angående din mans namn, tycker jag att de är tantiga... Och Vivan ska väl vara "Vivian"? Vivan är bara ett smeknamn. Vivian är fint men kanske för engelskt mot pojkarnas namn?
Kom på ett annat namn förresten med urgammal nordisk klang:
Vendela!
Eller vad tror du om
Erika? Femininformen av det urnordiska men ändå alltid moderna Erik.
Sedan tycker jag att
Svanhild är ett fantastiskt vackert, romantiskt fornnordiskt namn. Men det kanske är för ovanligt?