• Vicki89

Klassiskt äldre, men ovanligt flicknamn?

Hej!
    jag väntar en liten flicka och behöver hjälp med namn!

Vi gillar äldre, nordiska, klassiska namn. Exempel på namn vi tycker om är Lydia, Judith, Lilian? Helst vill vi inte ha ett namn som ligger högt upp på topp 100-listan.

har ni idéer? Bomba mig!

• Svar på tråden Klassiskt äldre, men ovanligt flicknamn?
  • Anonym (Betty)

Haha Rosmarin skulle så klart vara Rosmarie 

• Anonym (Betty)

Eller Rose-Marie och Vivi-Anne

• Anonym (Xcvbnm)

Helny
    Lilly
    Dagny
    Hedvig
    Disa

• Anonym (qwerty)

Saneta  Gull  Hildegard  Hjördis  Ilse  Cordelia  Clothilde  Magda  Frigga 

• Less is more

Förutom Frida tycker jag också.att dessa namn är fina:

Tora/Tyra/Thyra
    Siri
    Sigrid
    Freja

• Vicki89

Tack för alla förslag. Jag tycker detta är så svårt! Trodde verkligen att det skulle bli lättare att döpa en flicka istället för en tredje pojke, men tycker just nu inte att några flicknamn känns klockrena.

Jag känner mer och mer att jag lämnar de nordiskklingande namnen och går för de lite mer romantiska eller litterära namnen. Elise har seglat upp som en ny bubblare, men vet inte om det kanske är lite för vanligt?

så svår kombination att vilja ha ett namn som inte låter för konstigt, men som inte heller är för vanligt.

• Hjelm

Varken Lydia, Judith eller Lilian är nordiska, men okej...

Ylva?

• Anonym (Bubblebeegumgum)

Berit Agneta barbro Margareta Siv Pia Gullan Britt Görel 

• Anonym (Namn)
    Krämare86 skrev 2023-11-03 09:44:50 följande:

PISTER

Väldigt coolt namn faktiskt!

Skulle jag skapa en serie med en coolt klädd hjältinna som bor i New Yorks tunnlar och kommer upp på natten för att göra hjältedåd för mänskligheten, då skulle hon få heta PISTER; ) 

Och du, Krämare86, hade fått ett hedersbetygande i första numret. Samt på alla seriekonvent där jag skulle delta. En liten check hade landat i brevlådan (eller swish om du är sån) som tack för namngivningen av min coola hjältinna!
Svar på tråden Klassiskt äldre, men ovanligt flicknamn?