• Vicki89

Klassiskt äldre, men ovanligt flicknamn?

Hej!
    jag väntar en liten flicka och behöver hjälp med namn!

Vi gillar äldre, nordiska, klassiska namn. Exempel på namn vi tycker om är Lydia, Judith, Lilian? Helst vill vi inte ha ett namn som ligger högt upp på topp 100-listan.

har ni idéer? Bomba mig!

• Svar på tråden Klassiskt äldre, men ovanligt flicknamn?
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Jahopp) skrev 2023-11-09 14:44:45 följande:

Någon skrev Sybilla, är det inte Sibylla? Eller finns båda de?

Det finns både Sybilla, Sibylla, Sybille och Sibylle, samt även stavningar med bara ett l, t.ex. Sybil.
  • Anonym (XXX)

Har Lovisa varit uppe? Tycker att det borde passa till två fornnordiska namn, för det är gammalt i Sverige även om ursprunget är franskt. Vill man vara unikare så tar man Louisa - men då blir det förstås mer kontinentalt.

Anonym (Jahopp) skrev 2023-11-09 14:41:36 följande:

Vibeke?

Ja, eller Viveka! Det är ännu finare. Trots att det - Viveka - borde vara ett tantnamn med tanke på vilken generation det var populärt i sist, så låter det liksom evigt ungt och nätt och lätt...
  • Anonym (XXX)

Kom på några namn till: Antonia, Flavia, Marcia och Claudia. Från det antika Rom - urgamla alltså! - men förekommande i Europa än idag.

Eller kanske helt enkelt Sofia? Det har varit väldigt vanligt, men jag tror inte att så många bebisar får det nu. Eller Sofie, Sophie, Sophia...

• Anonym (XXX)

...eller Athena, visdomens gudinna, det är inte det sämsta! Så heter ju även den före detta prinsessan av Danmark, numera grevinna av någonting.

• Vicki89
    Krämare86 skrev 2023-11-09 18:32:54 följande:

Svar till Vicki89 Blev det en liten Pister ?

Haha du är en ihärdig en, du. Flört
  • Vicki89

Sibylla gillar faktiskt både jag och mannen, men kommer alla tänka på korv med bröd? 

• trollhona
    Vicki89 skrev 2023-11-09 20:25:16 följande:

Sibylla gillar faktiskt både jag och mannen, men kommer alla tänka på korv med bröd? 

Sibylla är vackert, endast obildade kommer tänka på något annat än prinsessan.
Svar på tråden Klassiskt äldre, men ovanligt flicknamn?