Inlägg från: Anonym (XXX) |Visa alla inlägg
  • Anonym (XXX)

Klassiskt äldre, men ovanligt flicknamn?

Vicki89 skrev 2023-11-08 20:12:22 följande:
    Tyst

Ja, jag är också förtjust i Lilian, både klassiskt och kungligt. Tänker som du att det lätt lär bli att hon kallas för Lily, vilket inte är lika kul, men det är ju i och för sig också fint. Vet inte om för många tycker att Lilian låter väldigt tantigt? Mina söners namn är åt ?gubbnamns-hållet?, och jag vill inte gärna att det låter som att mina barn är en PRO- förening när jag pratar om dem. Skrattande

Själv vet jag inte om jag tycker att det låter tantigt, men vet inte vad folk har för associationer.

viola är vackert men redan taget tyvärr. Ellen tycker jag också är fint, men det når inte helt upp i toppen.

Lilian associerades ju länge med en gammal människa - Prinsessan Lilian såklart - men de barn som växer upp nu kommer inte att göra det, de kommer knappt att veta att hon har funnits. Så det är inget problem, tycker jag. Och inte smeknamnet Lilly heller, i och med att alla vet att hon är döpt till Lilian. Som smeknamn betraktat är Lilly fint tycker jag, feminint och sött och blommigt!  

Alva, Malva..? Alva är älvlikt, Malva blomlikt - du gillar ju tydligen liljor och violer! :)

Kanske någon lite ovanligare form av trekungarikesdrottningen Margaretas namn? Ej fornnordiskt, men ändå väldigt gammalt i Norden. Margreth, Margrethe, Marit..?

Isobel är en variant på Isabelle som jag gillar mycket: ovanligare, stiligare och med associationer till "sober",  och "sobel". D.v.s. hög klass! Jag associerar det äve till medeltiden.

Benedicte som Drottning Margrethes syster kanske? Ett helgonnamn som associerar till medeltiden. Eller Francesca, också ett helgonnamn, gammalt och europeiskt.

Blanceflor? Mycket medeltida (Drottning Blankas riktiga namn).

Gunilla? Det är ett gammalt namn, fastän många tror att det hittades på på 1900-talet.

Sybilla, Sybille? Gamla, lite mystiska namn. Sybille är populärt i Tyskland. 

Och på tal om tyska namn: Renate, Gisela, Sabine?

Regina? Mycket ståtligt!

Silvia kanske man inte vågar börja använda som tilltalsnamn än? Det blir nog en boom när drottningen är borta, tror jag. 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Jahopp) skrev 2023-11-09 14:44:45 följande:

Någon skrev Sybilla, är det inte Sibylla? Eller finns båda de?

Det finns både Sybilla, Sibylla, Sybille och Sibylle, samt även stavningar med bara ett l, t.ex. Sybil.
  • Anonym (XXX)

Har Lovisa varit uppe? Tycker att det borde passa till två fornnordiska namn, för det är gammalt i Sverige även om ursprunget är franskt. Vill man vara unikare så tar man Louisa - men då blir det förstås mer kontinentalt.

Anonym (Jahopp) skrev 2023-11-09 14:41:36 följande:

Vibeke?

Ja, eller Viveka! Det är ännu finare. Trots att det - Viveka - borde vara ett tantnamn med tanke på vilken generation det var populärt i sist, så låter det liksom evigt ungt och nätt och lätt...
  • Anonym (XXX)

Kom på några namn till: Antonia, Flavia, Marcia och Claudia. Från det antika Rom - urgamla alltså! - men förekommande i Europa än idag.

Eller kanske helt enkelt Sofia? Det har varit väldigt vanligt, men jag tror inte att så många bebisar får det nu. Eller Sofie, Sophie, Sophia...

• Anonym (XXX)

...eller Athena, visdomens gudinna, det är inte det sämsta! Så heter ju även den före detta prinsessan av Danmark, numera grevinna av någonting.

• Anonym (XXX)
    Vicki89 skrev 2023-11-09 20:25:16 följande:

Sibylla gillar faktiskt både jag och mannen, men kommer alla tänka på korv med bröd? 

Kanske de äldsta generationerna, men inte de som är barn och unga nu. Sibyllas korvkiosker har inte varit något stort i deras liv, nu finns det så många konkurrerande snabbmatställen. 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Jahopp) skrev 2023-11-10 14:33:39 följande:
    Uttalar du det Viväcka eller VivEka?
    En lång stavelse och två korta. vII-veka.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Jahopp) skrev 2023-11-10 15:10:06 följande:
    Ok jag har trott man säger så, men sen hörde jag Sven Volter kallade sin för VivEka, alltså betoning på e i mitten, kanske det du kallar för lång stavelse. Men båda sätten kanske är rätt
    Det kanske inte är ett så bra namn då, i och med att typ alla flickan träffar genom livet kommer att undra samma sak...
Svar på tråden Klassiskt äldre, men ovanligt flicknamn?