• Vicki89

Klassiskt äldre, men ovanligt flicknamn?

Hej!
    jag väntar en liten flicka och behöver hjälp med namn!

Vi gillar äldre, nordiska, klassiska namn. Exempel på namn vi tycker om är Lydia, Judith, Lilian? Helst vill vi inte ha ett namn som ligger högt upp på topp 100-listan.

har ni idéer? Bomba mig!

• Svar på tråden Klassiskt äldre, men ovanligt flicknamn?
  • Vicki89
    Cathariiina skrev 2023-11-08 19:22:38 följande:
    Minns inte om du har kommenterat Sigrun? Det är ju väldigt likt Sigrid, jag tycker till och med att det är finare. Det är kombinerat av de fornnordiska orden för "seger" respektive "runa"! Dessutom heter en valkyria i Eddan det!

Judith är som sagt väldigt judiskt, så jag förstår inte hur du får ihop det med fornnordiska namn?

Angående din mans namn, tycker jag att de är tantiga... Och Vivan ska väl vara "Vivian"? Vivan är bara ett smeknamn. Vivian är fint men kanske för engelskt mot pojkarnas namn?

Kom på ett annat namn förresten med urgammal nordisk klang: Vendela!

Eller vad tror du om Erika? Femininformen av det urnordiska men ändå alltid moderna Erik.

Sedan tycker jag att Svanhild är ett fantastiskt vackert, romantiskt fornnordiskt namn. Men det kanske är för ovanligt?

Det känns som att jag säger det varje gång nu, men
    namnet behöver inte vara fornnordiskt, alls. Jag är snarare inne på att jag vill ha ett namn som INTE låter fornnordiskt, men det är viktigt att det passar ihop med ett sådant eftersom brorsorna har sådana namn båda två. Jag tycker dock att det nästan kan bli lite mycket med ett tredje i precis samma stil. Det kan Liksom bli lite för mycket.

Men för att det ska passa ihop tycker jag att det passar med ett klassiskt namn som har varit etablerat i Sverige länge, som Judith t.ex. som trots att det är ett hebreiskt namn ändå känns klassiskt, vedertaget och har funnits i Sverige sedan flera hundra år tillbaka.

Jag hoppas att alla nu förstår vad jag menar?

Min man har en gammal bortgången släkting som hette Vivan, ej som ett smeknamn utan döpt till det, och han gillar det därför.

jag gillar Vendela, men inte min namn.

Erika känns för mycket som min egen generation.

Svanhild - lite för konstigt för min smak.

• Vicki89
    Tyst
    Anonym (Noname) skrev 2023-11-08 19:32:37 följande:
    Lilian var verkligen ett fint namn. Enda nackdelen är att det lär bli smeknamn.

Idun, Iris, Viola, Ellen, Maj är några andra bra namn jag kommer på.

Ja, jag är också förtjust i Lilian, både klassiskt och kungligt. Tänker som du att det lätt lär bli att hon kallas för Lily, vilket inte är lika kul, men det är ju i och för sig också fint. Vet inte om för många tycker att Lilian låter väldigt tantigt? Mina söners namn är åt ?gubbnamns-hållet?, och jag vill inte gärna att det låter som att mina barn är en PRO- förening när jag pratar om dem. Skrattande

Själv vet jag inte om jag tycker att det låter tantigt, men vet inte vad folk har för associationer.

viola är vackert men redan taget tyvärr. Ellen tycker jag också är fint, men det når inte helt upp i toppen.

• Anonym (XXX)
    Vicki89 skrev 2023-11-08 20:12:22 följande:
    Tyst

Ja, jag är också förtjust i Lilian, både klassiskt och kungligt. Tänker som du att det lätt lär bli att hon kallas för Lily, vilket inte är lika kul, men det är ju i och för sig också fint. Vet inte om för många tycker att Lilian låter väldigt tantigt? Mina söners namn är åt ?gubbnamns-hållet?, och jag vill inte gärna att det låter som att mina barn är en PRO- förening när jag pratar om dem. Skrattande

Själv vet jag inte om jag tycker att det låter tantigt, men vet inte vad folk har för associationer.

viola är vackert men redan taget tyvärr. Ellen tycker jag också är fint, men det når inte helt upp i toppen.

Lilian associerades ju länge med en gammal människa - Prinsessan Lilian såklart - men de barn som växer upp nu kommer inte att göra det, de kommer knappt att veta att hon har funnits. Så det är inget problem, tycker jag. Och inte smeknamnet Lilly heller, i och med att alla vet att hon är döpt till Lilian. Som smeknamn betraktat är Lilly fint tycker jag, feminint och sött och blommigt!  

Alva, Malva..? Alva är älvlikt, Malva blomlikt - du gillar ju tydligen liljor och violer! :)

Kanske någon lite ovanligare form av trekungarikesdrottningen Margaretas namn? Ej fornnordiskt, men ändå väldigt gammalt i Norden. Margreth, Margrethe, Marit..?

Isobel är en variant på Isabelle som jag gillar mycket: ovanligare, stiligare och med associationer till "sober",  och "sobel". D.v.s. hög klass! Jag associerar det äve till medeltiden.

Benedicte som Drottning Margrethes syster kanske? Ett helgonnamn som associerar till medeltiden. Eller Francesca, också ett helgonnamn, gammalt och europeiskt.

Blanceflor? Mycket medeltida (Drottning Blankas riktiga namn).

Gunilla? Det är ett gammalt namn, fastän många tror att det hittades på på 1900-talet.

Sybilla, Sybille? Gamla, lite mystiska namn. Sybille är populärt i Tyskland. 

Och på tal om tyska namn: Renate, Gisela, Sabine?

Regina? Mycket ståtligt!

Silvia kanske man inte vågar börja använda som tilltalsnamn än? Det blir nog en boom när drottningen är borta, tror jag. 
  • trollhona
    Vicki89 skrev 2023-11-08 19:00:40 följande:

Just nu är min namntopp:
    - Judith
    - Lydia
    - Elise
    - Lilian

Makens favoriter:
    - Signe
    - Hillevi
    - Vivan

Ni nämner några riktigt fina namn men som tyvärr nära släktingar/vänner eller vänners/släktingars barn redan heter, t.ex. Amanda, Sigrid, Julia och Cecilia, som annars är väldigt vackra namn. Leonore är vackert men passar tyvärr lite för dåligt tillsammans med sönernas namn som är klassiskt gamla nordiska namn, Leonore låter lite väl franskt för att passa med dem. Med det sagt behöver namnet inte vara klassiskt nordiskt, men ändå passa tillsammans med ett sådant. 

Alternativ till Leonore skulle kunna vara Leonora, Eleonora, Olivia eller Nora.

Vad heter sönerna, kanske lättare att ge förslag utifrån deras namn om det ska vara samma klang även om inte samma ursprung.
  • Vicki89
    Anonym (XXX) skrev 2023-11-08 20:41:41 följande:
    Lilian associerades ju länge med en gammal människa - Prinsessan Lilian såklart - men de barn som växer upp nu kommer inte att göra det, de kommer knappt att veta att hon har funnits. Så det är inget problem, tycker jag. Och inte smeknamnet Lilly heller, i och med att alla vet att hon är döpt till Lilian. Som smeknamn betraktat är Lilly fint tycker jag, feminint och sött och blommigt!  

Alva, Malva..? Alva är älvlikt, Malva blomlikt - du gillar ju tydligen liljor och violer! :)

Kanske någon lite ovanligare form av trekungarikesdrottningen Margaretas namn? Ej fornnordiskt, men ändå väldigt gammalt i Norden. Margreth, Margrethe, Marit..?

Isobel är en variant på Isabelle som jag gillar mycket: ovanligare, stiligare och med associationer till "sober",  och "sobel". D.v.s. hög klass! Jag associerar det äve till medeltiden.

Benedicte som Drottning Margrethes syster kanske? Ett helgonnamn som associerar till medeltiden. Eller Francesca, också ett helgonnamn, gammalt och europeiskt.

Blanceflor? Mycket medeltida (Drottning Blankas riktiga namn).

Gunilla? Det är ett gammalt namn, fastän många tror att det hittades på på 1900-talet.

Sybilla, Sybille? Gamla, lite mystiska namn. Sybille är populärt i Tyskland. 

Och på tal om tyska namn: Renate, Gisela, Sabine?

Regina? Mycket ståtligt!

Silvia kanske man inte vågar börja använda som tilltalsnamn än? Det blir nog en boom när drottningen är borta, tror jag. 
    Här var det många fina namnförslag! Jag gillar Marit, Sibylla, Gisela och Silvia faktiskt! Jag ska ventilera dem med maken när han kommer hem och se vad han tycker. Tack!
  • Anonym (Hm)
    Vicki89 skrev 2023-11-08 19:00:40 följande:

Just nu är min namntopp:
    - Judith
    - Lydia
    - Elise
    - Lilian

Makens favoriter:
    - Signe
    - Hillevi
    - Vivan

Ni nämner några riktigt fina namn men som tyvärr nära släktingar/vänner eller vänners/släktingars barn redan heter, t.ex. Amanda, Sigrid, Julia och Cecilia, som annars är väldigt vackra namn. Leonore är vackert men passar tyvärr lite för dåligt tillsammans med sönernas namn som är klassiskt gamla nordiska namn, Leonore låter lite väl franskt för att passa med dem. Med det sagt behöver namnet inte vara klassiskt nordiskt, men ändå passa tillsammans med ett sådant. 

Fina namn
  • Sunflora
    Vicki89 skrev 2023-11-08 20:12:22 följande:
    Tyst

Jag känner två Lilian och de har inga smeknamn, Lily är mer Amerikanskt så jag tror inte det är så vanligt som smeknamn här. Det är trendigt med tant- och gubbnamn nu! 
  • Anonym (Jahopp)

Ang. Lilian och låta som tant, så kan ju folk vänja bort den associationen. Folke och Anton är sådana jag tyckte var gamla gubbnamn, men det vande jag bort när folk kallade sina små bebisar för det

Vad tycker du om Lilith då?

• Anonym (Jahopp)

Någon skrev Sybilla, är det inte Sibylla? Eller finns båda de?

Svar på tråden Klassiskt äldre, men ovanligt flicknamn?