• Vicki89

Klassiskt äldre, men ovanligt flicknamn?

Hej!
    jag väntar en liten flicka och behöver hjälp med namn!

Vi gillar äldre, nordiska, klassiska namn. Exempel på namn vi tycker om är Lydia, Judith, Lilian? Helst vill vi inte ha ett namn som ligger högt upp på topp 100-listan.

har ni idéer? Bomba mig!

• Svar på tråden Klassiskt äldre, men ovanligt flicknamn?
  • OlgaElvira

Äldre och klassiska namn. För några generationer sedan var det klassiska namn som gällde, variationen var inte så stor. Man gav barnen namn efter en äldre avliden släkting. Det var ett sätt att hedra. Detta sätt att välja namn till sina barn finns kvar hos den svenska överklassen.

Du kan leta fram vad dina mor-och farföräldrars egna föräldrar hette, eller ytterligare en generation bakåt.
    Ett annat sätt är att via t.ex. Ratsit filtrera fram namn på personer som är minst 100 år.
    Eller, lite mer makabert, sök igenom dödsannonser efter människor som var födda på 20-/30-talet.

• Anonym (Kitty)
    Vicki89 skrev 2023-10-28 18:59:31 följande:
    Det var bara exempel. Nej, de måste inte vara nordiska, men man kan ändå ha en trevlig ton. // GladFreja är fint, men Åsa känns lite för mycket som att någon i 40-årsåldern heter det. Det får gärna vara lite längre sedan det var populärt.

Menade inte att låta otrevlig. Ber om ursäkt om det tolkades så! Jag ville bara förstå vad du menade. Det du skrev var så motsägelsefullt. 

Ja, Åsa är nog rätt vanligt bland oss på 40 +. Jag känner ett par 70-åriga Åsa också. 

Jag funderar på 40-talisternas namn. De är på ingång men inte jättevanliga (än). Mona, Britta, Birgitta, Gunnel, Eva, Elisabet, Lena osv. 

Såg att du gillade Betty. I den genren (engelska namn som blev poppis på 20-30-talen) finns ju även Alice, Nancy, Elsie, Daisy, Lilly, Nelly, Violet (Vajlet på svenska!)/Viola. 

• trollhona
    Vicki89 skrev 2023-10-28 18:41:42 följande:
    Klassiskt äldre, men ovanligt flicknamn?

Hej!
    jag väntar en liten flicka och behöver hjälp med namn!

Vi gillar äldre, nordiska, klassiska namn. Exempel på namn vi tycker om är Lydia, Judith, Lilian? Helst vill vi inte ha ett namn som ligger högt upp på topp 100-listan.

har ni idéer? Bomba mig!

Agnetha Svea Birgit Signe Rigmor Edith Judith Carla Agda Snöfrid Alva Mathilda Eleonora Birgitta Gabriella Petronella Ottillia Märta Margit Ingrid Monika Magdalena Siv Silje Inga Adolfina Katharina Christina Blanka

Ett tips är att titta bakåt i kungakalenden
  • Anonym (H)
    trollhona skrev 2023-10-29 12:24:48 följande:
    Agnetha Svea Birgit Signe Rigmor Edith Judith Carla Agda Snöfrid Alva Mathilda Eleonora Birgitta Gabriella Petronella Ottillia Märta Margit Ingrid Monika Magdalena Siv Silje Inga Adolfina Katharina Christina Blanka

Ett tips är att titta bakåt i kungakalenden
    Ingrid är så fint
  • Alessia

Vibeke   Boel    Bodil    Ellika    Emilia   Gisela   Görel    Irene   Sissela   Tilia   Viveka

• Vicki89
    Cathariiina skrev 2023-10-29 03:50:18 följande:

Lydia, Judith och Lilian är egentligen inte nordiska. Lydia är - om jag minns rätt nu - grekiskt, Judith är hebreiskt och Lilian är brittiskt. Om du vill ha riktiga nordiska (fornnordiska) namn, så finns t.ex.:

Ingrid
    Astrid
    Hilda
    Tora
    Disa
    Sigrun
    Runa
    Saga

...och sedan kan man göra olika kombinationer i det oändliga, t.ex. -borg, -hild, rid-, gerd eller -run kan sättas efter de flesta förled (jag menar förled som användes på den tiden, såklart):

Gunborg
    Valborg
    Torborg
    Ingeborg
    Magnhild
    Torhild
    Tyrhild
    Gunhild
    Brynhild
    Sigrid
    Ingegerd
    Ingrun
    Torun
    ...o.s.v..

Men observera att det är flera namn i omlopp idag som folk tror är fornnordiska förnamn, men som egentligen inte är det, för att det är namn på asarna (de fornnordiska gudarna), och de namnen gav inte vikingarna till sina barn. Det skulle ha varit förmätet. Det vanligaste flicknamnet när det gäller sådana "felaktigt fornnordiska" namn, är Freja.

Jag vet att de jag listade inte var fornnordiska, du är inte den första som anmärker på det, jag var väl lite för snabb när jag skrev. Men jag och min man har döpt våra två söner till klassiskt gamla fornnordiska namn tidigast belagda på runstenar, så jag skrev bara vad vi brukar gilla. Men nu funderar vi väl lite på om vi ska bryta av lite med något klassiskt men inte nödvändigtvis fornnordiskt, men vi gillar många fornnordiska flicknamn också. Jag vet att jag skrev otydligt men de måste alltså inte vara fornnordiska namn, det viktigaste är att namnen inte är för moderna.

Av de du listar gillar jag Ingrid, Astrid och Tora.

• Vicki89
    Anonym (Kitty) skrev 2023-10-29 08:51:50 följande:

Menade inte att låta otrevlig. Ber om ursäkt om det tolkades så! Jag ville bara förstå vad du menade. Det du skrev var så motsägelsefullt. 

Ja, Åsa är nog rätt vanligt bland oss på 40 +. Jag känner ett par 70-åriga Åsa också. 

Jag funderar på 40-talisternas namn. De är på ingång men inte jättevanliga (än). Mona, Britta, Birgitta, Gunnel, Eva, Elisabet, Lena osv. 

Såg att du gillade Betty. I den genren (engelska namn som blev poppis på 20-30-talen) finns ju även Alice, Nancy, Elsie, Daisy, Lilly, Nelly, Violet (Vajlet på svenska!)/Viola. 

Jag gillar Nancy, men inte mannen. Ett annat namn i den stilen som jag gillar är Mary. Elsie också fint! Viola redan taget tyvärr, annars jättefint.
  • Vicki89
    Cathariiina skrev 2023-10-29 03:53:51 följande:

Glömde skriva i mitt förra inlägg, att Idun också är ett av dessa "fornnordiska namn" som inte användes som namn på människor på vikingatiden. Det var ju en gudinna som hette det. Så det ser jag som olämpligt (även om det är vackert i sig). 

Fast du vet väl att namn som slutar på -ie eller -y är smeknamnsformer? Inte riktiga namn.
    Det var väldigt vad vi ska anmärka på saker här, men det är ju Familjeliv så det får man väl räkna med .FlörtMan får lov att döpa sina barn till namn som från början är smeknamn, finns hur många som helst. typ Stina som är en förkortning av Kristina men som nu betraktas som ett eget namn. Jag vill bara ha exempel på fina namn som inte låter för moderna. De behöver inte vara pre medeltiden. Jag ber om ursäkt om någon tog illa upp att jag nämnde att vi gillade fornnordiska namn men sedan listade annat än sådana Tungan ute
  • Vicki89
    Alessia skrev 2023-10-29 17:57:21 följande:

Vibeke   Boel    Bodil    Ellika    Emilia   Gisela   Görel    Irene   Sissela   Tilia   Viveka

Viveka mycket fint. Åker upp på listan.
    Pansarvagn skrev 2023-10-29 17:18:58 följande:

Thyra. Gorm den gamles fru

Tyvärr redan taget av en nära bekant, men väldigt fint namn.
    Anonym (H) skrev 2023-10-29 12:32:56 följande:
    Ingrid är så fint
    Håller med!
Svar på tråden Klassiskt äldre, men ovanligt flicknamn?